فرارو- معضل آلودگی هوا در کلانشهرها، خودروهای هیبریدی استاندارد و کاربردی مثل هوندا HRV و تویوتا کرولا کراس را تبدیل به ضرورت کرده است.
به گزارش فرارو؛ دو شاسی بلند وارداتی هوندا HRV ژاپنی و مهمترین رقیبش یعنی تویوتا کرولا چینی به تازگی در خیابانهای ایران دیده میشوند. این دو شاسی بلند جمع و جور، از نظر اندازه و سگمنت، هم رده هستند. هر کس بسته به اولویتبندیهایش میتواند با مطالعه یک مقایسه کاربردی دریابد که با توجه به کیفیت متریال و مصرف سوخت و سایر آپشنها کدامیک بهتر و خوشقیمتتر است.
مقایسه پیشرانه هوندا HRV و کرولا کراس
پیشرانه هوندا HR-V مدل e:HEV بیشتر روی رانندگی برقی در سرعتهای پایین و مصرف سوخت منطقی تمرکز دارد و چون موتور الکتریکی نقش اصلی را بازی میکند، حس حرکت نرمتر و بیصداتری میدهد، اما بهدلیل نبود حالت تمامبرقی مستقل و قدرت ترکیبی کمتر، هیجان رانندگیاش محدود است.
تویوتا کرولا کراس با موتور بنزینی قویتر، توان ترکیبی نزدیک به 196 اسببخار و شتاب حدود 7.4 ثانیه، در رانندگی تند و جادهای چابکتر و مناسبتر ظاهر میشود و با داشتن حالت تمامبرقی، انعطاف بیشتری در مدیریت انرژی میدهد.
|
مشخصات
|
هوندا HRV مدل e:HEV
|
تویوتا کرولا کراس هیبریدی
|
|---|---|---|
|
نوع سیستم
|
هیبریدی خودشارژ (i-MMD)
|
هیبریدی (Hybrid)
|
|
حجم موتور بنزینی
|
1.5 لیتر
|
2.0 لیتر
|
|
قدرت موتور برقی / خروجی سیستم
|
131 اسببخار (موتور برقی)
|
خروجی ترکیبی حدودا 196 اسببخار
|
|
گشتاور موتور برقی
|
253 نیوتنمتر
|
ذکر نشده
|
|
گیربکس
|
E-CVT نسل سوم
|
E-CVT
|
|
حالت تمام برقی (EV)
|
ندارد
|
دارد
|
|
شتاب 0 تا 100
|
حدود 10.7 ثانیه
|
حدود 7.4 ثانیه
|
|
حداکثر سرعت
|
170 کیلومتر بر ساعت
|
حدود 180 کیلومتر بر ساعت
|
|
مصرف سوخت ترکیبی
|
حدود 5.4 لیتر / 100km
|
حدود 4.6 لیتر / 100km
|
|
حالتهای رانندگی
|
معمولی، اقتصادی، اسپورت
|
استاندارد، اکو، پاور، تمام برقی
|
مقایسه طراحی هوندا HRV و کرولا کراس
هوندا HRV و کرولا کراس با کمی اختلاف هم سایز هستند و به کلاس شاسی بلندهای جونیور تعلق دارند.
|
خودرو
|
طول (mm)
|
عرض (mm)
|
ارتفاع (mm)
|
فاصله بین محور جلو تا عقب
|
|---|---|---|---|---|
|
هوندا HRV
|
4,355
|
1,790
|
1,582
|
2,610
|
|
تویوتا کرولا کراس
|
4,460
|
1,825
|
1,620
|
2,640
|
طراحی هوندا HRV با جلوپنجره ساده، چراغهای باریک و دستگیرههای مخفی مینیمال و مدرن است و ظاهر قاطع و جمعوجور به آن میدهد.
![]()
کرولا کراس هیبریدی با آن جلو پنجره مشبک و یکپارچه، بیشتر حس یک کراساوور پر زرق و برق و مستحکم را میدهد. این خودرو سانروف دارد اما هوندا HRV سانروف ندارد.
![]()
مقایسه آپشنهای هوندا HRV و کرولا کراس
هر دو خودرو هوندا HRV و کرولا کراس امکانات پایه مشابهی دارند، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، نمایشگر دیجیتال، صندلی عقب تاشو در هر دو خودرو وجود دارد. کرولا امکانات لوکس یا رفاهی بیشتری ندارد.
![]()
هوندا HRV تنظیم صندلی برقی دارد و تجهیزات اصلی گرمکن دار مثل فرمان، شیشه پاک کن و صندلیها رانندگی در پاییز و زمستان را آسان میکند. در بخش مالتی مدیا هم مانیتورها هم اندازه هستند با این حال، هوندا HRV با 6 بلندگو دارد که دو عدد نسبت به کرولا کراس بیشتر است، با این حال سانروف ندارد.
![]()
از نظر فضا، صندوق عقب کرولا کراس 427 لیتری است که قدری از صندوق 319 لیتری هوندا HRV جادارتر است.
مقایسه امنیت هوندا HRV و کرولا کراس
هر دو خودرو ایمنی پایه مشابهی دارند؛ شامل کیسههای هوا (جلو، جانبی و پردهای)، ABS، EBD، کنترل پایداری و کشش و کروز کنترل. با این حال، هوندا HR‑V سیستمهای فعال متعددی مثل هشدار نقطه کور، کمک حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص علائم رانندگی، اوتو هولد و ترمز پارک برقی دارد.
![]()
کرولا کراس هیبریدی هم سیستمهای پیشرفتهای ارائه میدهد که HR‑V ندارد، این موارد شامل رادار تغییر لاین (LDW)، رادار ماندن در لاین (LKA)، رادار تصادف جلو (FCW)، رادار تابلوخوان (TSR) و رادار حرکت در ترافیک (TJA) هستند.
![]()
قیمت هوندا HRV و کرولا کراس هیبدریدی
از نظر قیمت جهانی، کرولا کراس اقتصادیتر است، اما در بازار ایران دو خودرو تقریبا در محدوده قیمتی مشابه قرار دارند.
|
خودرو
|
بازه قیمت جهانی (دلار)
|
قیمت در ایران
|
|---|---|---|
|
هوندا HRV مدل e:HEV
|
43 تا 51.5 هزار
|
5.1 تا 5.2 میلیارد
|
|
تویوتا کرولا کراس
|
29 تا 34.5 هزار
|
5 تا 5.9 میلیارد
|
source