سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مورد تایید است، اما رهاسازی نه؛ با توجه به تاثیر قیمت سوخت و نرخ ارز بر هزینه‌های شرکت‌ها، تعیین نرخ بلیت باید در چارچوب خط تعادل باشد و پیشنهادات مربوطه به وزارت راه ارسال شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ابوذر شیرودی در نشست خبری که امروز در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک برگزار شد با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نقش حاکمیتی و حمایتی دارد، گفت: نقش حاکمیتی موضوع تنظیم گری است، بازرسی‌هایی که انجام می‌دهد در حقیقت همان نقش حاکمیتی است که سازمان بر عهده دارد و روتین کاری بوده و نیاز است با سخت‌تر شدن تحریم‌ها بازرسی‌ها نیز سخت‌تر شود تا ایمنی پرواز‌ها به خطر نیفتد.

وی افزود: در بخش حمایتی، سازمان موظف است شرایطی فراهم کند که صنعت هوانوردی پویا باقی بماند. برنامه ما استفاده از ظرفیت صندوق حمل و نقل است تا با ارائه تسهیلات و وام، از بازیگران بخش خصوصی و دولتی برای واردات هواپیما حمایت کنیم.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد:یکی دیگر از برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشور ساماندهی در حوزه شرکت‌های هواپیمایی است. در هفته‌های آینده مشوق‌های خود را در این بخش اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: با افزایش تعداد صندلی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاد حتی اگر پرواز‌های اروپایی نیز برقرار شود در حوزه پرواز‌های بین‌المللی مشکلی نداریم. اما چالش ما پرواز‌های داخلی است که نیاز است هواپیما با برد متوسط و کوتاه وارد شبکه شوند. همچنین استفاده از ایرتاکسی‌ها و انتقال مسافران از شهر‌های کوچک به شهر‌های بزرگ را در دستور کار داریم.

شیرودی در پاسخ به این سوال که تاسیس شرکت هواپیمایی نیاز به چند فروند هواپیما دارد، گفت: آن چیزی که قانون مشخص کرده سه فروند هواپیما برای تأسیس شرکت نیاز است، اما به نظر می‌رسد که باید تا ۵ فروند افزایش یابد.

سرپرست سازمان هواپیمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: تقریبا حدود ۱۵۰ فروند ناوگان عملیاتی داریم که به صورت مرتب وارد چرخه عملیاتی و تعمیر می‌شوند.

۵ فروند هواپیما باید ملاک تاسیس شرکت هواپیمایی باشد

وی همچنین اضافه کرد: ایراداتی به آیین نامه تاسیس شرکت‌های هواپیمایی وارد کردیم. اینکه هر کس یک هواپیما داشته باشد شرکتی تاسیس کند درست نیست. پیشنهاد کردیم شرکت‌ها ساماندهی شوند و شرکت‌هایی که با یک هواپیما تاسیس شوند دیگر نباشند و حداقل هواپیما برای تاسیس شرکت ۵ فروند باشند. اگر تعداد ناوگان چند شرکت کم است می‌توانند با هم ادغام شوند. البته شورای عالی هواپیمایی باید تصمیمات لازم را در این خصوص بگیرد.

نرخ بلیت باید متعادل باشد

سرپرست سازمان هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما موافق هستید یا خیر؟ گفت: به آزادسازی نرخ بلیت اعتقاد داریم، ولی به رهاسازی نه. قطعا متغیر‌هایی بر قیمت بلیت هواپیما از جمله قیمت سوخت و نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. ۹۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و فقط حقوق و دستمزد ریالی است که آنهم افزایش سالیانه دارد. خرید قطعات، خدمات فرودگاهی و… ارزی است و تغییرات نرخ ارز روی آن تاثیر دارد؛ بنابراین باید خط تعادل رعایت شود. در این راستا پیشنهادات خودمان را به وزارت راه فرستادیم. رنجی برای نرخ تعیین کرده‌ایم و قرار است در وزارت راه این موضوع جمع بندی شود.

شیرودی در پاسخ به سوالی در خصوص شرکت هواپیمایی آسمان نیز گفت: اینکه قبلا چه اتفاقاتی در هواپیمایی آسمان افتاده را باید با مراجعه به اسناد موجود، گزارش‌ها و صورت‌های مالی حسابرسی شده بررسی کرد. اما آسمان به صورت مستقیم ذیل وزارت کار است و سازمان هواپیمایی نیز از لحاظ صدور مجوز ورود می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهند آسمان به روز‌های اوج خود برگردد باید تصمیم گیری‌های لازم در خصوص سرمایه‌گذاری در بحث خرید هواپیما و بازگرداندن هواپیما‌ها به شبکه انجام شود.

پیگیر راه‌اندازی مسیر‌های اروپایی هستیم

وی همچنین در خصوص راه‌اندازی پرواز‌های اروپایی نیز گفت:حوزه حمل و نقل هوایی متاثر از شرایط سیاسی حاکم بر کشور است. لغو پرواز‌های اروپایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و تحریم‌ها حتما تحت تاثیر شرایط سیاسی بود که تحمیل شد. این شرکت پیش‌تر پرواز‌ها را انجام می‌داد و نکات ایمنی را در این پرواز‌های رعایت می‌کرد، اما یک شبه تصمیم گرفته شد. از طرفی با لغو این پروازها، برخی از شرکت‌های هواپیمایی کشور‌های همسایه درخواست دادند که همان مسیر را پرواز کنند، ولی باز هم اروپایی‌ها نپذیرفتند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: برقراری مسیر‌های بین المللی باید در موضع سیاسی بررسی شوند. تلاش می‌کنیم مسیر‌های اروپایی را رایزنی کنیم. وزارت امور خارجه نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد که حداقل به یک یا دو کشور اروپایی مسیر را باز کنیم.

وی با اشاره به اینکه کماکان پرواز‌ها از آسیای شرقی تا جنوب شرقی انجام می‌شود ولی رو به گسترش است، اضافه کرد: افزایش پرواز به پاکستان، افزایش ظرفیت جابه جایی با افغانستان، هند و افزایش پرواز‌ها به شهر‌های مختلف چین را خواهیم داشت. البته بحث اقتصادی هم مطرح است و اگر این مسیر‌ها برای شرکت‌های توجیه اقتصادی داشته باشند هیچ محدودیتی نداریم و تلاش می‌کنیم کریدور‌ها برقرار شود.

شیرودی در پاسخ به این سوال که آیا در داخل کشور هواپیما تولید می‌شود یا خیر؟ گفت: هواپیما در داخل کشور تولید شده، اما مجوز‌های جابه جایی بار و مسافر را هنوز از سازمان هواپیمایی اخذ نکرده است. در تولید هواپیما سخت گیری می‌کنیم و خط قرمز ما ایمنی است و اگر هواپیما‌های تولید شده موارد استاندارد را پاس کنند مجوز‌های لازم داده خواهد شد.

به گفته وی ظرفیت و توانمندی در حوزه حمل و نقل هوایی در کشور آنقدر وسیع است که هیچ هواپیمایی در داخل برای تعمیر به خارج از کشور نمی‌رود و حتی روسیه و برخی کشور‌های دیگر نیز هواپیمای خود را برای تعمیر به ایران می‌فرستند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گفت: خرید هواپیما، انجام نقل و انتقالات و صدور مجوز‌های پرواز ۲ هزار صندلی جدید در دولت چهاردهم اتفاق افتاده است. این تعداد صندلی در قالب هشت هواپیما است که به ناوگان اضافه شده و علاوه بر آن به تازگی هواپیما‌هایی که پیشتر از چرخه پروازی خارج شده بودند، مجدد به چرخه بازگشتند.

source

توسط mohtavaclick.ir