یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش های فروش بازاریابی حضوری است. در گذشته این روش تاثیر بسزایی در رشد تجارت کسب و کار یک سازمان داشت امروزه نیز با وجود پیشرفته شدن فناوری و ظهور عصر دیجیتال مارکتینگ بازاریابی حضوری هنوز رایج است. بعضی از سازمان ها به راحتی ارزش تماس شخصی را نادیده می گیرند و قدرت بازاریابی حضوری غافل می شوند اما در واقع این حقیقت که بازاریابی حضوری هنوز از قدرت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است را نمی توان انکار کرد. ما در این مقاله به تعریف روش بازاریابی حضوری و مزایا و معایب ان خواهیم پرداخت.
بازاریابی حضوری چیست؟
به بازاریابی حضوری، بازاریابی چهره به چهره یا بازاریابی فرد به فرد نیز گفته می شود و در واقع همان طور که از نامش قابل حدس می باشد روشی است که در آن بازاریابان کسب و کار خود را به طور مستقیم برای مشتری بالقوه یا گروه هدف خود تبلیغ می کند. بازاریابی حضوری از قدرت ماندگاری بیشتری برخوردار است. از انجایی که هر انسانی نیاز به تعاملات اجتماعی دارد، در بازار فروش نیز این موضوع را باید در نظر گرفت زیرا مردم خواستار تعاملات انسانی هستند. آن ها می خواهند ارتباطات اجتماعی داشته باشند و اعتماد آن ها به کسانی که با آن ها معامله می کنند از طریق تعاملات مستقیم شکل می گیرد. مشتری به خرید محصولات یا خدماتی تمایل دارد که برایش جذاب باشد و تعامل مستقیم با فرد فروشنده یا بازاریاب در توانایی ایجاد اعتماد و شکل گیری جذابیت بسیار موثر خواهد بود. ممکن است که بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی حضوری آسان تر باشد اما بازاریابی حضوری با برقراری ارتباطی احساسی با مشتری می تواند تاثیر بیشتری برای خرید مشتری داشته باشد. سازمان های مختلف می توانند از طریق بازاریابی حضوری با مشتریان خود روابط پایدار ایجاد کنند در نتیجه احساس اجتماعی مخاطبان برانگیخته می شود و قاعدتا باعث فروش بهتر و گردش بیشتر سرمایه در تجارت شما خواهد شد. بازاریابی حضوری می تواند با قدرت در مدیریت ارتباط با مشتری تکمیل کننده دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در شبکه های اجتماعی باشد. همچنین فرصت هایی استثنایی برای افزایش سود کسب و کارتان فراهم کند. ما در ادامه به پنج مزیت غیرقابل انکار بازاریابی حضوری می پردازیم.
پنج مزیت بازاریابی حضوری
- تجربه بهتر مشتری
مدیریت تجربه مشتری یکی از عوامل مهم در فروش محسوب می شود. بازاریابی فروش به تجربه بهتر مشتری کمک می کند. زیرا بازاریابان با تجربه، قطعا بر اساس تجربیات خود می دانند که چطور با مشتریان ارتباط برقرار کنند و همین باعث تجربه خوبی برای مشتریان می شود. هنگامی که مشتری به صورت فیزیکی حضور دارد و با بازاریابان درگیر است، قدرت فروش شما بیشتر و تاثیر آن بر تجربه مشتری ماندگار تر از فروش مجازی خواهد بود.
- شناخت بهتر برند
بازاریابی حضوری فرصت های زیادی را برای شناخت و درک بهتر برندی که تبلیغ می کنید در اختیار شما می گذارد. زیرا امکان داشتن بحث های چالش برانگیز درباره محصولی که مبلغ آن هستید را فراهم می کند.
- تعامل مستقیم با مشتری
بازاریابی حضوری به ایجاد تعامل با مخاطبان کسب و کارتان کمک می کند. زیرا مشتریان و یا مخاطبان شما می توانند آزادانه نظر خود را بیان کنند و هر گونه سوالی درباره محصول یا خدمات ارائه شده دارند به راحتی بپرسندو در همان لحظه جوابی مستقیم و صادقانه دریافت کنند.
- قدرت فروش بیشتر
مشتریان بیشتر تحت تاثیر احساسات خود هستند تا اطلاعات درباره آن محصول بنابراین شما با برقراری تعاملی درست و ارتباط با مشتری می توانید آن ها را راحت تر تحت تاثیر قرار بدهید و در نتیجه قدرت فروش شما بیشتر خواهد بود. نکته ای که مورد توجه قرار می گیرد همین است! مشتریان بر اساس احساساتشان تصمیم می گیرند. ملاقات مستقیم و حضوری باعث ایجاد احساس بهتر در آن ها می شوند و همین منجر به تبدیل و فروش بیشتر می گردد.
- وفاداری مشتری
قطعا مشتریانی که با برخورد خوب بازاریابان مواجه شوند، تجربه خوبی از خرید و ارتباط با کسب و کارتان خواهند داشت و همین موضوع آن ها را به مشتریان وفاداری تبدیل می کند که حامی کسب و کار شما خواهند بود.
به طور کلی، بازاریابی حضوری باعث احساس ارزشمندی و درک شدن نیاز مشتری می شود. این قدرت را شاید در بازاریابی دیجیتال کمتر احساس می کنیم. به کمک بازاریابی حضوری متوجه خواهید شد که مخاطبان و مشتریان شما نیازمند چه هستند و آیا محصول یا خدمات شما نیاز می تواند به رفع نیاز های آن ها کمک کند یا خیر.
جمع بندی
با وجود قدرتمندی ابزار دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی نمی توان از بازاریابی حضوری غافل شد. این روش هنوز در سازمان های مختلف رایج است و استفاده کاربردی دارد. روش بازاریابی حضوری به دلیل ایجاد احساس اعتماد در بین مشتریان از طریق تعاملات اجتماعی می تواند در فروش شما بسیار تاثیر گذار باشد. بازاریابی حضوری، روابط مشتریان با سازمان ها را تقویت می کند و هرچه قدرت بیشتری در این زمینه داشته باشید از سایر رقبای حیطه کسب و کارتان پیشی خواهید گرفت. بنابراین از این روش به عنوان استراتژی تکمیلی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. ما در این مقاله به تعریف بازاریابی حضوری و مزیت های آن پرداختیم.
source