اخلاق کاری مجموعه ای از ارزش ها است که رفتار حرفه ای را می سازد و صداقت، مسئولیت پذیری، کیفیت، نظم و انضباط و کار گروهی را در اولویت قرار می دهد. به همین دلیل داشتن اخلاق حرفه ای برای موفقیت اعضای یک سازمان و پیشبرد اهداف اصلی آن بسیار ضروری است. اخلاق کاری اگر به درستی رعایت شود، رضایت شغلی کارکنان را افزایش می دهد و در نتیجه به دستاورد های فردی و سازمانی کمک شایانی خواهد نمود. هدف این مقاله روشن کردن مفهوم اخلاق کاری و اهمیت آن و بررسی چگونگی پرورش و حفظ آن در محیط کار است.
اخلاق کاری چیست؟
مفهوم اخلاق کاری شامل مجموعه از اصول، ارزش ها و باور هایی است که نحوه رفتار و تصمیم گیری افراد در زندگی حرفه ایشان تاثیر می گذارد. این به طور مستقیم به بهره وری، رضایت شغلی و حسن شهرت یک سازمان می انجامد و در پیشبرد اهداف سازمان نیز موثر است. پس می توان اخلاق کاری را یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت سازمان دانست.
طبق یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده است، 83 درصد از کارکنان، اخلاق کاری را به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های همکاران خود دانسته اند. این داده ها به خوبی نماینگر اهمیت روزافزون اخلاق کاری در محیط های اداری است و به درستی نشان می دهد که داشتن خط مشی مشخص اخلاقی چه تاثیری در رشد سازمان خواهد داشت.
اخلاق کاری چه عناصری دارد؟
اخلاق کاری به طور کلی بر پنج عنصر کلیدی، تاکید می کند تا محیط کاری مناسبی را برای اعضای سازمان به وجود بیاورد. این عناصر عبارت اند از:
- صداقت: داشتن صداقت یکی از مهم ترین عناصر اخلاق کاری است و شامل صادق بودن با افراد، قابل اعتماد بودن و در نظر گرفتن منافع عمومی در معاملات است. این بدین معنی است که افراد موظف اند حتی زمانی که کسی شاهد و ناظر نیست، صداقت کاری را رعایت کنند.
برای دستیابی به این ویژگی تلاش کنید که در همه معاملات خود صادق و اخلاق مدار باشید و به وعده های به درستی عمل کنید.
- مسئولیت پذیری: یکی دیگر از ارکان مهم اخلاق کاری، مسئولیت پذیر بودن افراد است. مسئولیت پذیری در محل کار بدین معنی است که شما باید مسئولیت اعمال و تصمیمات خود را بپذیرید و در قبال نتایج آن ها پاسخگو باشید.
برای دستیابی به این مهارت تلاش کنید خود را برای نتایج احتمالی تصمیماتتان آماده کنید تا بتوانید در صورت لزوم واکنش های لازم را نشان دهید.
- کیفیت: از دیگر مسائل مهم در اخلاق کاری، در اولویت قرار دادن کیفیت است. شما باید در همه مراحل کاری خود سعی کنید که کیفیت و استاندارد های کاری را مد نظر قرار دهید و ضریب خطای انسانی را به حداقل خود برسانید.
برای اینکه بتوانید کیفیت را حفظ کنید، تلاش کنید که استاندارد های کاری خود را به دقت شناسایی کنید و با خظ قرمز ها آشنا شوید تا بتوانید به خوبی آن ها رعایت کنید.
- نظم و انضباظ: بدیهی است که بدون نظم نمی توان هیچ سازمانی را زنده نگه داشت. پس منظم بودن و پیروی از قوانین یکی از عناصر مهم در اخلاق کاری است. به طوری که نمی توان کسی را که منظم نیست در یک محیط کاری خلاق مدار دانست. شما باید مهارت خودکنترلی داشته باشید و با تعهد و پشتکار در جهت دستیابی به اهداف مجموعه تلاش کنید.
برای داشتن نظم بیشتر تلاش کنید مهارت مدیریت زمان را بیاموزید و از آن در محل کار نیز بهره ببرید.
- کار تیمی: آخرین عامل مهم در داشتن اخلاق کاری، مسلط بودن بر اصول کار تیمی است. شما باید بتوانید که با گروه همکاری کنید، در برنامه ها شرکت فعالانه داشته باشید و تا حد امکان به زمانبندی ها پایبند بمانید.
برای دستیابی هرچه بهتر به این موضوع، مهارت های نرم خود را پرورش دهید و تلاش کنید تا روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. همچنین داشتن نظم و پیروی از قوانین نیز به شما در داشتن مهارت کار گروهی بهتر کمک خواهد کرد.
مزایای رعایت اخلاق کاری
داشتن قواعد و خط مشی های مشخص اخلاقی در سازمان از جهات مختلفی سودمند است. این امر منجر به افزایش بهره وری و کاهش حاشیه ها می شود؛ زیرا کارمندانی که دارای اخلاق کاری قوی هستند، بیشتر به کار خود پایبندند و متعدانه تر کار را پیش خواهند برد.
اخلاق کاری قوی همچنین روحیه کارکنان را بهبود می بخشد؛ زیرا متوجه می شوند که تلاش های آن ها به رسمیت شناخته شده است و ارزش مشخصی برای آن در نظر گرفته می شود، به همین دلیل با انگیزه بیشتری کار خواهند کرد.
جمع بندی
اخلاق کاری مجموعه ای از اصول و ضوابط رفتاری است که باید در سازمان رعایت شود. این اصول شامل مواردی مثل نظم، مسئولیت پذیری، تعهد، کار گروهی، کیفیت و صداقت است که به پیشبرد اهداف سازمان و موفقیت اعضا کمک می کنند. داشتن ضوابط اخلاقی مشخص به کارمندان احساس امنیت و رضایت بیشتری می دهد و در مجموع برای هر دو طرف مفید و سودمند است.