مرتضی ملاجعفری عنوان کرد: به منظور ایجاد رقابت در حوزه برقی سازی و ورود به بازار بینالمللی و برخورداری از مزیت رقابتی، توجه به دو نکته یعنی مقرونبه صرفه بودن تولید خودروهای برقی که نیازمند توجه همزمان بر قیمت و کیفیت خودرو بوده و همچنین شناخت ذائقه مشتری که دائما درحال تغییر است، ضرورت دارد.
وی با بیان این مطلب که از 150 شرکت خودروساز در کشور، تیراژ تولید برخی از خودروسازان کمتر از هزار دستگاه است، افزود: اگر میخواهیم در حوزه تولید خودروهای برقی همچون خودروهای بنزینی با انحصار مواجه نباشیم باید با ممانعت از تولید انحصاری خودروهای برقی توسط برخی شرکتهای خودروسازی زمینه رقابت آزاد در این زمینه را فراهم کنیم.
ملاجعفری یادآور شد: اگرچه در زمینه تکنولوژی ساخت خودروهای برقی با محدودیتی در کشور مواجه نیستیم و قادر به طراحی و تولید خودروی برقی در هر کلاسی هستیم اما برنامهریزی برای تولید و عرضه خودروهای برقی بدون ایجاد زیرساختهای لازم در کشور موجب بیاعتمادی مردم به خودروهای برقی شده و مصرف کننده را در رفع نیازهایش دچار ابهام خواهد کرد.
وی در ادامه به گلوگاههای ساخت خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اولین و مهمترین چالش در حوزه برقیسازی پیمایش خودرو است، میتوان از باتریهای لیتیومی که منبع توان خودروهای برقی است و همچنین تراشههای الکترونیکی که برای کنترل مورد استفاده قرار میگیرند، به عنوان دو گلوگاه مهم در این زمینه یاد کرد که منحصر به کشور ما نیز نیستند.