شرکتهای خودروسازی ژاپنی هوندا و نیسان برنامههای خود را برای ادغامشدن اعلام کردهاند که این اقدام میتواند آنها را به سومین خودروساز بزرگ جهان تبدیل کند. تصمیم مذکور در حالی گرفته شده است که شاهد تغییرات زیادی در صنعت خودروی جهانی هستیم و شرکتهای خودروساز سعی دارند خود را با روند برقیسازی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی وفق دهند.
طبق گفتههای توشیهیرو میبه، رئیس هوندا، شرکت او و نیسان به دنبال یکپارچهسازی عملیات خود خواهند بود و این کار را تحت هلدینگ مشترک انجام خواهند داد. مدیریت جدید را ابتدا هوندا هدایت خواهد کرد و هر برند، اصول خود را حفظ خواهد کرد. هدف از ادغام، دستیابی به توافق رسمی تا ژوئن (خرداد و تیر) و نهاییسازی آن تا آگوست ۲۰۲۶ (مرداد و شهریور ۱۴۰۵) است.
اگرچه توافق هوندا و نیسان هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، این ادغام میتواند ارزشی در حدود ۵۰ میلیارد دلار ایجاد کند. ائتلاف هوندا، نیسان و میتسوبیشی میتواند مقیاس لازم برای رقابت با بزرگان صنعت ازجمله تویوتا و فولکسواگن را به دست آورد. بههرحال، تویوتا همچنان با تولید ۱۱٫۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳، پیشتاز بازار باقی خواهد ماند.
مقالههای مرتبط:
هوندا، نیسان و میتسوبیشی اعلام کردهاند که در زمینهی تولید مشترک قطعات خودروهای برقی، ازجمله باتری و تحقیق در حوزهی نرمافزارهای رانندگی خودکار همکاری خواهند کرد. این همکاریها به سه شرکت مذکور کمک خواهد کرد تا بهتر با تغییرات سریع صنعت خودرو و روند برقیسازی سازگار شوند.
با وجود امیدواریها، برخی تحلیلگران نسبت به احتمال موفقیت ادغام هوندا و نیسان خوشبین نیستند. کاهش سوددهی نیسان و افت ارزش سهامش در ماههای اخیر، نگرانیهایی را در مورد آیندهی مالی این شرکتها ایجاد کرده است. درهرحال، کارشناسان باور دارند این ادغام میتواند فرصتی برای بازسازی و رشد بیشتر در صنعت خودرو فراهم آورد.
source