شاید با این پرسش مواجه شده باشید که انواع مخاطب رسانه چه کس یا کسانی هستند؟ مخاطبان رسانه افرادی هستند که به صورت مقطعی یا مداوم رسانه خاصی را دنبال می کنند. با شکل گیری جوامع انسانی و متمدن شدن انسان ها، نقش رسانه در زندگی افراد پر رنگ شد و امروزه؛ تقریبا اکثر افراد، بدون حضور رسانه های جمعی، نمی توانند روزشان را شب کنند. اولین رسانه ها از پیچیدگی خاصی برخوردار نبودند. اولین رسانه رسمی که در جوامع بشری شکل گرفت؛ روزنامه بود.

به تدریج با افزایش آگاهی، پیشرفت تکنولوژی و تغییر نیاز های اجتماع، نوع خاصی از رسانه به وجود آمد که در آن پیام ها به صورت تصویری مخابره می شد و شکل فیزیکی مبادله پیام که توسط کاغذ و روزنامه بود تغییر کرد.با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، مردم کم کم از تلوزیون و مانیتور های بزرگ فاصله گرفته و اکنون رسانه های خود را با خود همه جا می برند. گسترش فضای مجازی و تولید محتوای دیجیتال به انسان ها این امکان را داد که از مخاطب صرف بودن فاصله گرفته و نقش خود را به عنوان عامل تاثیر گذار بر محتوای رسانه بپذیرند.

مخاطب رسانه همه شما هستید. همه شمایی که روزانه میانگین دو تا چهار ساعت از وقتتان را صرف دنبال کردن شبکه های اجتماعی می کنید و محور ثابت رسانه های دیجیتال می باشید. شما، مفهوم انواع مخاطب رسانه را شکل داده و تعریف می کنید.

انواع مخاطب رسانه از نظر فعالیت

انواع مخاطب رسانه

انواع مخاطب رسانه، در دو دسته شامل مخاطب فعال و غیر فعال جای می گیرند. تاثیر گذاری این مخاطبان و میزان تاثیر پذیریشان متغیر است.

  •  مخاطبان فعال:

تحت تاثیر رسانه قرار می گیرند اما سهم خود را نیز نا دیده نگرفته و اگر از محتوایی ناراضی باشند، آن را ابراز می کنند. صاحبان رسانه نیز به عنوان مسئول تولید محتوا، نقش خود را پذیرفته و سعی در جلب رضایت مخاطبان دارند. آن ها اگر جایی حس کنند که ممکن است مخاطب واکنش خاصی نشان دهد؛ هشدار می دهند که مخاطبی که تمایل ندارد محتوای آن ها را دنبال نکند. مثلا : کمپانی دیزنی در برخی تولیدات جدید خود، این ملاحظات را لحاظ کرده و عنوان می کند که محتوا مناسب بعضی افراد نمی باشد و حاوی خشونت و … است. پس مخاطب فعال یکی از انواع مخاطب رسانه محسوب می شود.

در دنیای امروز با گسترش فناوری های دیجیتال و روی کار آمدن دیجیتال مارکتینگ یک دسته از این مخاطبان فعال، مشتری هایی هستند که از افراد متخصص در زمینه تولید محتوا کمک می گیرند. همچنین این دسته از مخاطبان، بر روی دیگران نیز؛ تاثیر بسیاری می گذارند و در واقع افراد دیگر را به مخاطبان بالقوه رسانه بدل می سازند.

مخاطبان غیرفعال

  • مخاطبان غیر فعال:

افراد منفعلی که رسانه بر آن ها تاثیر یک جانبه گذاشته و نمی توانند تعیین کننده باشند. این افراد در جوامع بسته زندگی کرده یا افکار محدود و سقف پایینی از نتظارات را دارند. رسانه می تواند با تولید محتوای باکیفیت  و جذاب این دسته از افراد را به مخاطبان فعال تبدیل کند؛ پس یکی دیگر از انواع مخاطب رسانه، مخاطبان غیر فعال و منفعل هستند.

انواع مخاطب رسانه از لحاظ تاثیرگذاری

مخاطب آگاه

مهم ترین عامل پیدایش رسانه، تغییر فرهنگ و افزایش میزان تاثیر گذاری با هدف سرگرمی  و لذت در کنار آگاهی و بیداری افکار عمومی بود. از انواع مخاطب رسانه از لحاظ تاثیر گذاری می توان از مخاطبان آگاه و نا اگاه، مخاطبان منفعل و فعال، مخاطب متخصص و مخاطب ناراضی یا به اصطلاح منتقد نام برد که در ادامه با آن ها بهتر و بیشتر آشنا می شویم.

  • مخاطب آگاه و متخصص

مخاطب آگاه، در زمینه مورد بحث یا در مورد محتوای ارائه شده، دانش و اطلاعات کافی  داشته  و سعی در تثبیت دانش و اطلاعات خود دارد. به سمت محتوای علمی می رود و از بدیهیات گذر می کند. جلب نظر این مخاطب توسط صاحبان رسانه، کار بسیار سختی است. اینفلوئنسر های تخصصی با  فعالیت و تعامل در شبکه های اجتماعی، این گونه افراد را به عنوان مخاطب جذب می کنند.

این دسته از مخاطبان سطحی بوده و فقط به دنبال سرگرمی هستند یا می خواهند دانش اولیه خود را درباره مسائل تقویت کنند. یوتیوب، سایت های سرگرمی و بازی پیج های اینستاگرامی با محتوای سرگرم کننده، می تواند ایده خوبی برای جذب این نوع از مخاطبان باشد.

  • مخاطب منتقد و ناراضی

در میان انواع مخاطب رسانه، این نوع از مخاطبان بسیار جدی و سخت گیر و در واقع هیتر شما خواهند بود. اگر به تولید محتوا در رسانه یا سوشال مدیا مشغول هستید؛ باید آماده رو در رو شدن با این دسته از مخاطبان باشید، این دسته از مخطبان نباید مانع دلسرد شدن شما شوند. را خود را ادامه دهید. در مسیر توقف نکنید و این دسته از مخاطبان را، به عنوان دست اندازی برای افزایش سرعت در ادامه جاده پیشرفتتان ببینید.

جمع بندی

انواع مخاطب رسانه، بستگی به رسانه مورد نظر می تواند؛ متفاوت باشد. معمولا مخاطبان رسانه در دو دسته مخاطبان منفعل و غیر منفعل جای می گیرند؛ در این مقاله انواع دیگر مخاطب را که شامل مخاطبان آگاه و ناآگاه و مخاطبان منتقد بودند؛ نیز مورد بررسی قرار دادیم.

source

توسط mohtavaclick