خودروهای الکتریکی به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به جایگزین‌های مناسبی برای خودروهای سنتی با موتور احتراق داخلی هستند. بااین‌حال، هنوز‌هم نگرانی‌هایی درباره شعاع حرکتی و زمان شارژ این خودروها، به‌ویژه در هوای سرد وجود دارد و اغلب این دو عامل، دلایل اصلی تردید خریداران بالقوه محسوب می‌شوند.

آزمایشی مستقل در فنلاند نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی نه‌تنها می‌توانند سفرهای طولانی را در زمستان انجام دهند؛ بلکه حتی می‌توانند از نظر زمان کلی سفر، از خودروهای بنزینی پیشی بگیرند.

در آزمایشی که با عنوان The Finland Light Vehicles Testing Procedure انجام شد، ۴۱ مدل مختلف از خودروهای الکتریکی در مسیری ۱۰۰۰ کیلومتری و در دمای انجماد (بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر) بررسی شدند.

هدف آزمایش بسیار ساده بود: تعیین زمان کلی سفر شامل توقف‌های شارژ و مقایسه آن با زمان مورد انتظار برای خودرو بنزینی در همان مسیر. نتایج بسیار مثبت و به‌نفع خودروهای الکتریکی بود.

پیش‌تر نظرسنجی‌ای ملی نشان داده بود که بیشتر رانندگان خودروهای بنزینی در فنلاند تخمین زده‌اند که سفر ۶۲۱ مایلی (حدود ۱۰۰۰ کیلومتری) بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت طول می‌کشد. نکته جالب این است که در این آزمایش، به‌جز چهار خودرو الکتریکی، بقیه توانستند این سفر را در کمتر از ۱۵ ساعت به پایان برسانند. حتی ۱۵ خودرو الکتریکی این مسیر را در کمتر از ۱۳ ساعت کامل کردند و میانگین زمان سفر برای همه خودروهای الکتریکی کمی کمتر از ۱۳ ساعت و ۳۳ دقیقه بود.

برنده‌ی کلی آزمایش مدل ۲۰۲۱ تسلا مدل S Long Range بود که این سفر را تنها در ۱۲ ساعت و ۱۵ دقیقه به پایان رساند. این زمان شامل ۱ ساعت و ۶ دقیقه زمان شارژ بود و این خودرو به بازده انرژی ۴٫۶۸ کیلومتر بر کیلووات‌ساعت دست یافت.

در رتبه‌ی بعدی، مدل ۲۰۲۵ پولستار ۲ نسخه‌ی Long Range تک‌موتوره قرار گرفت. این خودرو مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری را در ۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه و با دقیقاً ۱ ساعت شارژ و بازده انرژی ۴٫۹۲ کیلومتر بر کیلووات‌ساعت به پایان رساند.

در طول آزمایش انجام‌شده در فنلاند، برخی از خودروهای الکتریکی به زمان شارژ بیشتری نیاز داشتند. برای مثال، مدل قدیمی‌تر تسلا مدل S 85 تولید سال ۲۰۱۳ نزدیک به سه‌ونیم ساعت را صرف شارژشدن کرد. سریع‌ترین خودروها ازنظر زمان شارژشدن، مدل ۲۰۲۱ آئودی e-tron GT و مدل ۲۰۲۵ XPeng G6 AWD بودند که تنها به ۵۲ دقیقه شارژ برای کل سفر نیاز داشتند.

در نهایت، کل زمان سفر (شامل زمان شارژ شدن) مهم‌ترین معیار برای رانندگان به‌ شمار می‌رود. رسیدن به مقصد در زمان کوتاه‌تر به‌معنای اجتناب از اقامت شبانه و هزینه‌های مرتبط با آن است. برای خودروهای الکتریکی پیشرو در این آزمایش فنلاندی، توقف‌های شارژ معمولاً کوتاه و حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بودند.

مقاله‌های مرتبط

در سفری با مسافت حدودی ۱۰۰۰ کیلومتر، استراحت‌های منظم برای هر راننده‌ای صرف‌نظر از نوع خودرویی که می‌راند، ضروری است. این توقف‌های شارژ فرصت‌های ایدئالی برای استراحت و خوردن غذا و نوشیدنی فراهم می‌کنند. ازآنجاکه این توقف‌ها چندان طولانی نیستند، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را بدون ایجاد تأخیر درخورتوجه در سفر گنجاند.

آزمایش جالب و واقع‌گرایانه‌ی فنلاندی‌ها بسیاری از نگرانی‌ها درباره‌ی شعاع حرکتی و اضطراب شارژ را از بین می‌برد. نتایج نشان می‌دهد که آینده‌ی خودروهای الکتریکی برای حمل‌ونقل روزمره و سفرهای طولانی‌مدت امیدوارکننده است. بااین‌همه، این موضوع به وجود شبکه‌ای مطمئن و گسترده از ایستگاه‌های شارژ بستگی دارد. در جدول زیر، نتایج کامل این آزمایش آمده است:

بهره‌وری انرژی (کیلومتر بر کیلووات‌ساعت)

تعداد دفعات شارژ شدن

زمان شارژ شدن

زمان رانندگی

زمان کلی

مدل خودرو

۴٫۶۸

۳

۰۱:۰۶:۰۰

۱۱:۰۹:۰۰

۱۲:۱۵:۰۰

تسلا مدل S LR مدل ۲۰۲۱

۴٫۹۲

۳

۰۱:۰۰:۰۰

۱۱:۱۹:۰۰

۱۲:۱۹:۰۰

پولستار 2 LR Single Motor مدل ۲۰۲۵

۳٫۸۵

۴

۰۱:۱۴:۰۰

۱۱:۰۶:۰۰

۱۲:۲۰:۰۰

نیو ET7 LR مدل ۲۰۲۲

۵٫۰۴

۳

۰۱:۰۵:۰۰

۱۱:۱۷:۰۰

۱۲:۲۲:۰۰

هیوندای Hyundai Ioniq 6 AWD مدل ۲۰۲۳

۴٫۷۳

۳

۰۱:۱۸:۰۰

۱۱:۰۴:۰۰

۱۲:۲۲:۰۰

کیا EV3 81 kWh مدل ۲۰۲۴

۴٫۱۷

۳

۰۰:۵۲:۰۰

۱۱:۳۹:۰۰

۱۲:۳۱:۰۰

آئودی e-tron GT Quattro مدل ۲۰۲۱

۴٫۲۲

۴

۰۱:۲۸:۰۰

۱۱:۰۹:۰۰

۱۲:۳۷:۰۰

کیا EV6 RWD 77 kWh مدل ۲۰۲۱

۴٫۸۴

۳

۰۰:۵۲:۰۰

۱۱:۴۸:۰۰

۱۲:۴۰:۰۰

XPeng G6 AWD Performance مدل ۲۰۲۴

۴٫۷۸

۳

۰۱:۰۹:۰۰

۱۱:۳۱:۰۰

۱۲:۴۰:۰۰

کیا EV6 GT-Line مدل ۲۰۲۵

۳٫۸۹

۵

۰۱:۲۸:۰۰

۱۱:۱۶:۰۰

۱۲:۴۴:۰۰

کیا EV6 GT مدل ۲۰۲۲

۵٫۲

۴

۰۱:۳۰:۰۰

۱۱:۱۴:۰۰

۱۲:۴۴:۰۰

تسلا مدل 3 SR مدل ۲۰۲۳

۴٫۴۱

۶

۰۱:۲۲:۰۰

۱۱:۲۴:۰۰

۱۲:۴۶:۰۰

تسلا مدل 3 پرفورمنس مدل ۲۰۲۱

۳٫۸۳

۳

۰۱:۱۰:۰۰

۱۱:۳۷:۰۰

۱۲:۴۷:۰۰

کیا EV9 GT-Line AWD مدل ۲۰۲۳

۴٫۴۶

۳

۰۱:۲۵:۰۰

۱۱:۳۰:۰۰

۱۲:۵۵:۰۰

فولکس‌واگن ID.7 Tourer مدل ۲۰۲۴

۴٫۰۱

۴

۰۲:۱۱:۰۰

۱۰:۵۹:۰۰

۱۳:۱۰:۰۰

فولکس‌واگن ID.7 Tourer GTX مدل ۲۰۲۴

۴٫۵۴

۴

۰۱:۱۸:۰۰

۱۱:۵۳:۰۰

۱۳:۱۱:۰۰

فولکس‌واگن ID.7 GTX مدل ۲۰۲۴

۴٫۵۹

۴

۰۱:۳۳:۰۰

۱۱:۴۲:۰۰

۱۳:۱۵:۰۰

فورد Explorer RWD LR مدل ۲۰۲۴

۳٫۷

۳

۰۱:۴۶:۰۰

۱۱:۳۰:۰۰

۱۳:۱۶:۰۰

پولستار 3 LR Dual Motor مدل ۲۰۲۴

۵٫۲۳

۴

۰۱:۳۹:۰۰

۱۱:۳۸:۰۰

۱۳:۱۷:۰۰

تسلا مدل Y LR مدل ۲۰۲۲

۳٫۶۷

۶

۰۲:۱۳:۰۰

۱۱:۰۷:۰۰

۱۳:۲۰:۰۰

آئودی e-tron 50 Quattro مدل ۲۰۱۹

۳٫۴

۵

۰۱:۵۱:۰۰

۱۱:۳۳:۰۰

۱۳:۲۴:۰۰

پورشه تایکان 4S Cross Turismo مدل ۲۰۲۱

۵

۴

۰۱:۴۳:۰۰

۱۱:۴۵:۰۰

۱۳:۲۸:۰۰

MG4 Luxury 64 kWh مدل ۲۰۲۲

۴٫۰۷

۴

۰۲:۰۰:۰۰

۱۱:۳۰:۰۰

۱۳:۳۰:۰۰

تسلا مدل Y پرفورمنس مدل ۲۰۲۲

۴٫۵۵

۴

۰۱:۳۹:۰۰

۱۱:۵۶:۰۰

۱۳:۳۵:۰۰

بی‌ام‌و i4 M50 مدل ۲۰۲۱

۴٫۳۱

۵

۰۱:۴۸:۰۰

۱۱:۵۴:۰۰

۱۳:۴۲:۰۰

هیوندای Ioniq 5 AWD 77 kWh مدل ۲۰۲۱

۴٫۳

۴

۰۱:۴۲:۰۰

۱۲:۰۱:۰۰

۱۳:۴۳:۰۰

تسلا مدل 3 LR مدل ۲۰۱۹

۳٫۷۷

۵

۰۱:۵۵:۰۰

۱۱:۴۸:۰۰

۱۳:۴۳:۰۰

تسلا مدل ۳ پرفورمنس مدل ۲۰۱۹

۴٫۴۹

۵

۰۲:۲۴:۰۰

۱۱:۲۹:۰۰

۱۳:۵۳:۰۰

پولستار 2 LR Dual Motor مدل ۲۰۲۱

۴٫۲۸

۵

۰۱:۴۷:۰۰

۱۲:۱۱:۰۰

۱۳:۵۸:۰۰

تسلا مدل Y پرفورمنس به همراه باربند مدل ۲۰۲۲

۴٫۷۸

۴

۰۱:۵۸:۰۰

۱۲:۰۱:۰۰

۱۳:۵۹:۰۰

ولوو EX30 Single Motor LR مدل ۲۰۲۳

۴٫۳۱

۴

۰۲:۲۰:۰۰

۱۱:۵۹:۰۰

۱۴:۰۱:۰۰

تسلا مدل Y LR مدل ۲۰۲۱

۴٫۴۱

۶

۰۱:۴۹:۰۰

۱۲:۳۰:۰۰

۱۴:۱۹:۰۰

ولوو EX30 Twin Motor مدل ۲۰۲۳

۴٫۳۶

۴

۰۱٫۴۹:۰۰

۱۲:۳۰:۰۰

۱۴:۱۹:۰۰

مرسدس بنز EQE 300 مدل ۲۰۲۴

۵٫۱۷

۴

۰۲:۵۰:۰۰

۱۱:۴۲:۰۰

۱۴:۳۲:۰۰

کیا e-Niro 64 kWh مدل ۲۰۲۰

۳٫۷۲

۴

۰۳:۰۶:۰۰

۱۱:۴۰:۰۰

۱۴:۴۶:۰۰

فورد موستانگ Mach-E LR AWD مدل ۲۰۲۱

۵٫۰۴

۶

۰۲:۵۴:۰۰

۱۱:۵۳:۰۰

۱۴:۴۷:۰۰

فولکس‌واگن ID.3 Pure Performance مدل ۲۰۲۱

۴٫۴۷

۴

۰۲:۵۵:۰۰

۱۲:۰۰:۰۰

۱۴:۵۵:۰۰

فولکس‌واگن ID.5 Pro 2022 مدل ۲۰۲۲

۴٫۷

۷

۰۳:۲۸:۰۰

۱۱:۴۷:۰۰

۱۵:۱۵:۰۰

فولکس‌واگن ID.3 Pro 58 kW 2020 مدل ۲۰۲۰

۴٫۰۶

۷

۰۳:۲۹:۰۰

۱۱:۴۷:۰۰

۱۵:۱۶:۰۰

تسلا مدل S 85 مدل ۲۰۱۳

۳٫۶

۵

۰۲:۵۶:۰۰

۱۲:۲۲:۰۰

۱۵:۱۸:۰۰

فولکس‌واگن ID.Buzz 2022 مدل ۲۰۲۲

۲٫۸۵

۳

۰۲:۳۹:۰۰

۱۲:۵۶:۰۰

۱۵:۳۵:۰۰

مرسدس‌ بنز اسپرینتر مدل ۲۰۲۴

source

توسط mohtavaclick.ir