برخی از شرکتها در این زمینه تلاشهای خوبی انجام میدهند. Consumer Reports بهطور خاص آمازون، گوگل و Signify (تولیدکننده نورپردازی Philips Hue) را به خاطر داشتن برنامههایی برای عمر نرمافزاری محصولاتشان مورد تمجید قرار میدهد.
به عنوان مثال، در سیاست پایان پشتیبانی خود، Philips Hue اعلام کرده است که به مدت حداقل پنج سال از روز خرید، لامپهایش را با بروزرسانیهای امنیتی پشتیبانی خواهد کرد. این فهرست در آمازون نشان میدهد که بلندگوها و نمایشگرهای هوشمند Echo چه مدت بروزرسانیهای امنیتی دریافت خواهند کرد و گوگل نیز منبع مشابهی برای محصولات خانه هوشمند خود دارد.
طبق تحقیقات Consumer Reports، تنها 3 از 21 برند لوازم خانگی زمان دقیق پشتیبانی نرمافزاری محصولاتشان را اعلام میکنند. با این حال، هنوز هم باید برای یافتن این اطلاعات در وبسایتها جستجو کنید.
این یک تغییر قابل توجه است که مصرفکنندگان هنگام خرید لوازمی مانند یخچال، ماشین لباسشویی و ترموستات به عمر نرمافزاری آنها فکر کنند، اما این موضوع مهم است.
نظرسنجی Consumer Reports نشان میدهد که حدود 70 درصد از پاسخدهندگان معتقدند تولیدکنندگان باید ملزم به افشای مدت زمان پشتیبانی نرمافزاری دستگاههایشان باشند. انتشار تاریخ انقض برای پشتیبانی امنیتی در هنگام فروش میتواند به مردم کمک کند تا ریسکها و مزایای خرید دستگاههای متصل را درک کنند.
اما میتوانید ببینید که چرا تولیدکنندگان تمایلی به تبلیغ این موضوع ندارند که ترموستات هوشمند 200 دلاری که قصد خرید آن را دارید ممکن است در ده سال آینده عملکرد مورد انتظار شما را نداشته باشد یا ممکن است تبدیل به یک خطر امنیتی یا یک وزنه کاغذی گرانقیمت شود. علاوه بر این، شرکتهای کوچکتر ممکن است نتوانند برای چنین مدت طولانی برنامهریزی کنند.
شرکت ترموستات هوشمند Ecobee به تازگی پس از 16 سال پشتیبانی از ترموستات هوشمند اصلی خود پایان داده و تضمینی برای مدت زمان پشتیبانی از خط فعلی خود ارائه نمیدهد. در حالی که سابقه Ecobee در این زمینه بسیار خوب است — همچنان از مدل Ecobee3 که در سال 2014 راهاندازی شد پشتیبانی میکند — طبیعی است که شرکتها نتوانند آینده را پیشبینی کنند.
البته هیچ چیزی مانع شرکتها از گسترش زمانبندیهایشان نیست. شرکت روتر Eero متعلق به آمازون تضمین میکند که بروزرسانیها حداقل به مدت 5 سال پس از آخرین خرید دستگاه ارائه خواهد شد، به این معنی که پشتیبانی برای نسل دوم Eero — که هنوز هم قابل خرید است — از 2027 به 2030 افزایش یافته است. با این حال، این نگرانی را برطرف نمیکند که ممکن است کسی تصمیم بگیرد بر اساس تاریخ انقضا دستگاه را خریداری نکند.
کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نیز به این موضوع توجه دارد. سال گذشته، گزارشی منتشر کرد که بیان میکند تقریباً 90 درصد از دستگاههای متصل مورد بررسی اطلاعاتی درباره مدت زمان پشتیبانی نرمافزاری ارائه نمیدهند و این ممکن است نقض قانون فدرال باشد.
یک راه حل بالقوه در برنامه علامت اعتماد سایبری ایالات متحده نهفته است که FCC ماه گذشته راهاندازی کرد. این علامت که از طریق کد QR روی بستهبندی محصول یا لینک در وبسایت قابل دسترسی است جزئیاتی درباره امنیت محصول ارائه میدهد، از جمله «تاریخ پایان حداقل دوره پشتیبانی. این دادهها میتوانند به راحتی توسط یک شرکت بهروزرسانی شوند و بنابراین نسبت به درج تاریخ انقضا روی محصول انعطافپذیرتر هستند.
source