در سال ۱۴۰۳، سینماهای ایران با فروش بیش از ۱۹۲۰ میلیارد تومان و ۳۴ میلیون مخاطب به رشد ۲۱.۵ درصدی دست یافتند. اگرچه این عدد نسبت به سالهای قبل که سینماها در ورشکستگی بودند قابل توجه است اما هنوز در نسبت با ظرفیت واقعی سینمای ایران فاصله دارد. در این میان، مديرعامل بهمن سبز، هادی اسماعیلی دريافتها و تحلیلی حاوی نکات جالب ارائه کرد.
یکی از نکات موثر در فروش فیلمها در ایران، نوع ژانر خاصی از کمدی است که در گیشه غلبه کرده است. به گفته اسماعیلی، اگر شرایط برای پذیرش تنوع ژانر در گیشه فراهم نشود، شاهد غلبه یک ژانر سینما خواهیم بود. با بيان اینکه بیش از ۷۵ درصد فروش سینماهای کشور به فیلمهای کمدی تعلق دارد، اسماعیلی عنوان کرد که این نسبت در سینماهای بهمن سبز کمتر از میانگین است.
در سینماهای بهمن سبز ۵۸ درصد از سانسها را به فیلمهای کمدی اختصاص دادهاند، اما شیوه سانسدهی در فروش تأثیری ندارد. debido به پراکندگی جغرافیایی سالنهای سینمایی بهمن سبز، از تنوع ژانر با موفقیت تمام توانستیم از ضرر سالنهایمان جلوگیری کنیم. برای مثال، ۴۱ درصد از فروش و ۴۷ درصد از مخاطبین سینمای کودک در سال ۱۴۰۳ متعلق به موسسه بهمن سبز بود. با این که فیلمهای کودک ۱۸ درصد از سانسهای ما را به خود اختصاص دادند، این میانگین در کل کشور ۱۲ درصد بوده است. در شیوه سانسدهی به سینمای کودک و نوجوان توجه ویژهای داشتیم و تأکیدمان بر این رویکرد، باعث جذب خانوادهها و مخاطبان نوجوان به سینماها شده است.
از دیگر نکات مهم در فروش فیلمها در ایران، rozvoj مخاطب است. به اين نسبت، اسماعیلی “اکران سیار” را به عنوان یک روش خلاقانه برای جذب مخاطبان خاموش سینمای ایران معرفي کرد. هادی اسماعیلی همچنین افزود که با راهاندازی این فرآیند، توانستیم بیش از یک میلیون مخاطب را در ۷۵۰ اکران سیار به تماشای فیلمها بیاوریم. این جریان در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال گذشته بیش از سه برابر رشد داشته است.
سماعیلی در نهایت اشاره کرد که برنامه های آیندهی بهمن سبز گسترش سینماهای خود در سراسر کشور و توجه به نیازها و سلیقههای مختلف مخاطبان باعث میشود که این سینماها همچنان به عنوان مقصد اصلی تماشاگران سینما در کشور باقی بمانند. در سال ۱۴۰۳، دو سینمای مدرن پردیس سینمایی دزفول با پنج سالن سینما و ظرفیت ۴۸۰ صندلی و پردیس سینمایی امین تارخ شیراز با ۸۰۰ صندلی و شش سالن به شبکه سینمایی کشور اضافه شدند.