**واکنش به دو خودروی برتر市場: تویوتا پرادو و هیوندای سانتافه**
در تلاش برای تفاوت گرفتن از باقی خودروهای بازار، شرکتهای تویوتا و هیوندای دو محصول قوی را با سهولت هرچه بیشتر برای مشتریان در دسترس انداختهاند. برندگان این مقایسه در بخشهای مختلف خواهند بود، و به همین دلیل راحتی را برای تصمیمگیری انتخاب ماحتvu ترک میزند.
**وانتها برای کارهای سنگین و جهانی**
برخی از شاسیبلندها برای انجام وظایف سنگین مثل آفرود و یدک کشی ساخته میشوند. درحالیکه برخی دیگر روی راحتی و انجام وظایف خانوادگی تمرکز دارند. نسل جدید لندکروزر پرادو بهعنوان نسخهای کوچکتر و ارزانتر از لندکروزر اصلی به بازار آمد. این خودرو با ابعاد بزرگتر از رقیب کرهای، هیوندای سانتافه است. با ۴،۹۲۵ میلیمتر طول، ۹۴ میلیمتر کشیدهتر، ۸۰ میلیمتر عریضتر و ۷۰ میلیمتر بلندتر. با این حال، در داخل این ابعاد بزرگتر کاملاً ناپدید میشود و سانتافه بسیار جادارتر است.
**قوه محرکه: مقایسه قدرت و مصرف سوخت**
هر دو خودرو از پیشرانههای چهار سیلندر توربو با موتور الکتریکی و گیربکسهای سنتی اتوماتیک استفاده میکنند. همچنین هر دو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مکانیکی مجهز هستند. قوای محرکهٔ سانتافه از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۷۸ اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با ۶۰ اسب بخار قدرت و پکیج باطری ۱.۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده است و مجموعاً ۲۳۱ اسب بخار قدرت تولید میکند. از سوی دیگر، تویوتا به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۷۸ اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی ۴۸ اسب بخاری با مجموع خروجی ۳۲۶ اسب بخار قدرت مجهز است.
**سامانه چهارچرخ محرک و تعلیق**
هر دو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند، اما هدف و نوع این سیستمها کاملاً باهم تفاوت دارد. سامانهٔ چهارچرخ محرک سانتافه برای گهگاهی استفاده در مسیرهای لغزنده و حفظ کشش خودرو طراحی شده است. درحالیکه لندکروزر به دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم مالتی تراین با حالتهای آفرود مجهز است. پرادو همچنین از کرال کنترل هم برای بالا رفتن از شیبهای تند بهره میبرد و کاملاً روی استفادههای آفرودی تمرکز دارد.
**کابین و فضای بار**
در داخل خودرویی مدرن و لوکس، سانتافه احساس میشود و کیفیت متریال و تزئینات آن یک پله بالاتر از پرادو است. با وجود طول بیشتر و فقدان صندلیهای ردیف سوم، عجیب نیست که پرادو پشت صندلیهای ردیف دوم فضای بار بیشتری را ارائه میکند (۱۳۱۰ لیتر در برابر ۱۱۵۰ لیتر). با این وجود، پرادو مشکل بزرگ تویوتا است، ارتفاع بالای کف صندوق است که بسیار آزاردهنده خواهد بود.
**رانندگی**
برخلاف روی کاغذ، در دنیای واقعی عملکرد پیشرانههای هیبریدی دو خودرو بسیار متفاوت است. پیشرانهٔ بنزینی هیوندای خیلی ساکت است تا جایی که راننده حتی متوجه روشن بودن آن نمیشود ولی موتور بنزینی پرادو بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی کار میکند و صدای بلندی دارد. در بخش شتاب، هردو خودرو در کمتر از ۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسند.
**قیمت**
در تیپ بالا ردهٔ کالیگرافی سانتافه، امکاناتی مثل نمایشگر هدآپ، گرمکن آیندههای جانبی، سیستم صوتی Bose، صندلیهای خلبانی ردیف دوم، گرمکن غربیلک فرمان و گرمکن و سردکن صندلیهای جلو بهصورت استاندارد ارائه میشود. قیمت این تیپ از ۵۰،۲۱۵ دلار آغاز میشود. از سوی دیگر، پرادو قیمت پایهٔ ۶۳،۳۴۵ دلاری دارد.
**نتیجه**
هرچند تویوتا پرادو در یدک کشی و آفرود تواناییهای بسیار بیشتری دارد ولی در دیگر قسمتها مثل راحتی، جاداری و مصرف سوخت، قافیه را به رقیب کرهای میبازد و بااینوجود، قیمت بیشتری هم دارد. برای کسانی که خواهان شکل و ظاهر یک شاسیبلند سنتی هستند ولی به تواناییهای چنین خودرویی نیازی ندارند، نسل جدید سانتافه گزینهٔ بسیار مناسبی خواهد بود.