با توجه به رخداد تأخیر در واکنش رسمی آکادمی اسکار به بازداشت و ضرب و شتم حمدان بلال، مستندساز فلسطینی، لازم است که ما به خاطر بیطرفی برخی از نهادهای فرهنگی جهانی، especialmente أف乱ڛ وشیدो, آگاه باشیم. ییوال آبراهام، یکی از چهار کارگردان مستند تحسینشده و برنده اسکار برای راه استخلاصی ” سرزمین دیگری نیست “، توانسته بدون موضعگیری رسمی آکادمی اسکار در برابر بازداشت و ضرب و شتم حمدان بلال، مستندساز فلسطینی، انتقاد کرد.
ییوال آبراهام روز سهشنبه پس از یک شب بازداشت و ضرب و شتم توسط نیروهای نظامی اسرائیل آزاد شد. وی اعلام کرد کههنگام حمله شهرکنشینان، سربازان اسرائیلی نیز در محل حضور داشتند و این رفتار نوعی انتقامگیری از فعالیت مستندسازی او بوده است.
این اتفاق واکنشهای گستردهای را در میان هنرمندان بینالمللی بهدنبال داشت. هزاران فیلمساز از جمله مارک رافلو، بازیگر مطرح هالیوود، و الکس گیبنی، مستندساز آمریکایی، خواستار اقدام فوری برای آزادی و حمایت از حمدان بلال شدند. در حالیکه آکادمی فیلم اروپا و چندین جشنواره سینمایی بینالمللی از این مستندساز فلسطینی اعلام حمایت کردهاند.
با وجود این موج حمایتی، ییوال آبراهام اعلام کرد که آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) از صدور بیانیهای مشخص در حمایت از بلال خودداری کرده است؛ در حالیکه آکادمی فیلم اروپا و چندین جشنواره سینمایی بینالمللی از این مستندساز فلسطینی اعلام حمایت کردهاند.
در واکنش به این انتقادات، آکادمی اسکار تنها با صدور بیانیهای کلی اعلام کرد که «هرگونه آسیب و سرکوب علیه هنرمندان را محکوم میکند». این در حالیست که در سال ۲۰۱۱، همین نهاد در حمایت از چند فیلمساز ایرانی صراحتاً موضعگیری کرده بود.
این رفتار، از نگاه منتقدان، نشاندهنده تناقض و رویکرد گزینشی آکادمی در قبال نقض حقوق هنرمندان در کشورهای مختلف تلقی شده و بار دیگر بحث «سیاستزدگی نهادهای فرهنگی غربی» را مطرح کرده است. همچنین انتقادهایی از طرف عزالماه دهقق، فعال مدنی، و میرحسین موسوی موید فتحی، هنرمند و نویسنده، نودر اروتر روزنامه قانون، در خصوص تردید سایر فیلمسازان بود.