طبعاً جعل عکس و اخبار چهره‌های معروف اتفاقی جديدة نیست، اما از زمان‌ پراکنش اجتماعی هوش مصنوعی، تولید عکس‌های و فیلم‌های کاذب به‌خصوص از چهره‌های مشهور و ستاره‌ها به این بزرگی است که این فرصت‌ ما را به‌خیال خطرناک و تهدیدی nghiêm دار در عرصه جهانی کرده است.

گزارش نشان می‌دهد که چیزهایی که تأسف‌انگیز تر است، استفاده برخی صفحات سینمایی و خبری از این عکس‌ها و اخبار کاذب است که حتی نمی‌توان با اخلاق حرفه‌ای‌شان همکاری کرد و بدون بررسی صحت خبر، آن‌ها را منتشر کردند. تولید‌ کثیری اخبار و تصاویر کاذب فقط برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاربری آن‌ها صورت گرفته است و مصداقی از بی‌اخلاقی رسانه‌ای است و یا بی‌اطلاعی و ساده‌انگاری.

البته زندگی ستاره‌ها و کنجکاوی برای کشف رخدادهای آن‌ها در همه جا موجود است اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و فالوور بیشتر را نمی‌توان به فرهنگ هواداری اختصاص داد. به‌نظر می‌رسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی ازجامعه است که نیاز به توجه دارند، توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازی‌های کاذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا می‌کند.

ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندروم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدیوهایی هستیم که اغلب با تصویری از ستاره‌ها گره می‌خورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی می‌انجامد که صرفاً به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که پاپاراتزی‌ها هم در جهان رسانه‌ای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. چیزی که در شبکه‌های اجتماعی ما به واسطه فناوری‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد نوعی دستکاری در واقعیت است و می‌تواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود.

این جعل‌سازی‌ها نه نت‌ها به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند بلکه زیست فردی ستاره‌ها را هم دچار مخاطراتی می‌سازد. اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلی‌تر جامعه‌شناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متأسفانه بر زیست‌ مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می‌کند.

گاهی این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفاً برای خنده و سرگرمی تولید می‌شوند و همه کارکرد آن را می‌دانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی صورت گرفته بود اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع‌رسانی بود و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی گزنده‌ای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد.

سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمی‌گیرد بلکه گاهی با شهرت آن‌ها صورت می‌گیرد و این هشدار است که ما در جهان رسانه‌ای امروز، رعایت اخلاق رسانه‌ای ضرورت بیشتری دارد.

توسط mohtavaclick.ir