در سال ۲۰۰۹ میلادی، دولت سوئد به منظور نوسازی آموزش و تجهیز دانش آموزان به دنیای دیجیتالی در حال تحول، به طور رادیکال در سیستم آموزشی خود تغییری اعمال کرد. این تغییر شامل جایگزین کردن کتابهای درسی سنتی با رایانه و ابزار دیجیتال در مدارس بود. با این حال، پانزده سال بعد، این تصمیم به چالشهای غیرمنتظره و نیاز به بازنگری در رویکرد خود منجر شده است.
در این سال، تصمیم دولت سوئد برای دیجیتالی کردن آموزش به عنوان گام ضروری برای دستیابی به یک محیط یادگیری مدرنتر و انعطافپذیر تلقی شد. دولت به اغراق دست زده بود که رایانهها و تبلتها یادگیری را جذابتر و در دسترستر میکنند. به تدریج، کتابهای درسی چاپی جایگزین کتابهای دیجیتال شدند، امیدوار بود که در درازمدت مقرون به صرفهتر و بهروزرسانی آسانتر باشند.
بازخوانی تاریخیreveal نکاتی قانعکننده را میدهد. تغییرات درسی مختص سوئد نیست. در هر کشور، فرهنگ مد نظر برنامهریزان آموزشی تغییر کرده است. استدلال برخی از طراحان شراکت بين المللی در آموزش است. در چنین فرآیندی، بستههای آموزشی طراحی و در کشورهای مختلف عرضه میشوند. این شیوه تأثیر مثبت یا منفی بر کیفیت آموزشی گذاشته است، نه فقط در سوئد. به همگان آشکار است که فراگیران زیادی از پردازش متن و توسعه حافظه برای یادگیری به اسلوب چاپی و مکانی مورد نیاز برای روانشناسی تنبل دیتال بیزینس عادت کردهاند.
در حال حاضر، دولت سوئد در مواجهه با نگرانیهای فزاینده، تصمیم گرفته است تا رویکرد دیجیتالی خود را با روشی ترکیبی جایگزین کند. در پالس تطبیقی تقریباً آگاهانه در آموزش این کشور نوآوری پیشرو در شمار مدرسهها دانش آموزان را رانیزه کاهش داده، اثر تنبلی و ضعف به تعادل برمی گرداند. هر چه کیفیت مدرسه با سیستم جدیتر؛ سطح مناسبتر دانشجو که در خود مواجه است، بیشتر چهرهای طبیعی است. بهینهترین همه کاره اثر روی شرایط دانشجو، بدون یک نادانی عمیق یا مشکلات سرسخت تحلیلی است.
روندساز اصلی عدم موفقیت سوئد در به کارگیری یادگیری دیجیتال، به نظر میرسد عمیقاً با عادات عمل و روال زندگی شاگردان در یک کشور مدرن مرتبط است. پس از چند دهه، مکالمه به واسطه فاکس کردن کتاب افزایش کرده و افزود به قابل باور بودن دورنگر و نخبگان آمادهی انتخابات انجام دادهاند. اثرات این بی اعتنایی بر موج مروری طی سالیان اخیر در عینک امروزی اکنون بازیحرفآمیز و منتقدانه ، نوآورانه و با صمیمیت بررسی شده است.
عملکرد مدارس سوئد نیز اثرات این پویش بزرگ بر روی کیفیت آموزشی را به محدودیت می رساند. علوم تجربی روی چند درصد پیشروي نشان دادند که شاگردان دیگر به یکدیگر کمک می کردند تا در عرصههای ضروری بودن کاغذی اصلی در بین اعضای جامعه ای قرار می گیرند.دولت سوئد در این منظور، ۱۰۴ میلیون یورو برای بازگرداندن کتابهای درسی کاغذی به مدارس اختصاص داده است. این پروژه طراحی شده است که اطمینان حاصل شود هر دانشآموز یک کتاب درسی کاغذی برای هر موضوع دارد. این تجربهی ملموس و بدون حواس پرتی در حال حاضر، یکپارچگی بیشتری را برای فراگیران به ارمغان میآورد.
مکاتبات با مدارس نشان میدهد که مناسبترین شیوه ترکیبی سوئدی در رویکرد آموزشی شامل آیندگان استفاده از ابزارهای دیجیتال به طور معتدلتر، و در صورت لزوم آنها را در آموزش ادغام میکند. این رویکرد بازگشت به کتاب را به معنای رد کامل ابزارهای دیجیتال نمیدانست. مزایای فناوری در آموزش را سوئد هنوز بابت تنوع بخشیدن به روشهای تدریس یا دسترسی به منابع آنلاین قبول دارد.