در سال جاری، سازمان سنجش آموزش کشور با ثبتنام بیش از یک میلیون داوطلب در مرحله اول و دوم کنکور ۱۴۰۴ دانشگاهها روبرو شد. این اطلاعیه بر اساس گفتههای دکتر علیرضا کریمیان، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، اعلام شد. کریمیان در گفتوگو با ایسنا، اعلام کرد که ثبتنام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ از شنبه ۱۶ فروردین ماه سال جاری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و جاماندگان مرحله اول ثبتنام تا ۲۱ این ماه میتوانستند نسبت به نامنویسی خود اقدام کنند.
وی ادامه داد که در بازه اول ثبتنام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ که از ۲۲ تا ۲۸ اسفندماه انجام شد، بیش از ۵۷۸ هزار نفر ثبتنام کرده بودند. کریمیان همچنین تاکید کرد که بیش از ۸۲۳ هزار نفر برای نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ ثبت نام کردند. بیش از ۲۰۰ هزار نفر از متقاضیان نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۴ که اردیبهشت ماه برگزار میشود، برای نوبت دوم این آزمون ثبتنام نکردهاند که در مجموع متقاضیان آزمون سراسری ۱۴۰۴ به بیش از یک میلیون میرسد.
این وضعیت میتواند گویای یک روندهی کلی در نظام آموزش و پرورش کشور باشد. با افزایش شمار داوطلبان برای کنکور، میتوان استنباط کرد که جوانان و دانشآموزان کشور دغدغههای جدیای در مورد آینده خود دارند و به دنبال دریافت سوابق تحصیلی مناسب هستند. به چنین روندهایی میتوان به مفاهیم اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آموزش و پرورش اشاره کرد. افزایش مطلوب شمار داوطلبان برای کنکور، به مسائل از جمله پرجاذبه شدن دانشگاهها و جذب دانشجویان با سوابق تحصیلی بهتر در تأمین نیازهای کشور میانجامد.
در کنار جذبStudentها با سوابق تحصیلی بیشتر، یک چالش سیاسی مهم برای کشور ایران در این دوران وجود دارد. با افزایش رقابت در زمینه دانشگاهها، انتظار میرود که政府 وقت ایران سیاستهایی را برای دانشگاهها و رشتههای در حال رشدتر دادن اتخاذ کند. این سیاستها میتوانند بر فرایند آموزش و پرورش، تحول ایجاد کنند و خدمات بیشتر را به مردم عرضه کنند. اعطای پایینتر حقوق برای دکتران و محققان دانشگاهی نیز میتواند از دغدغههای مرتبط با این چالش باشد.
با این وجود، این افزایش تعداد داوطلبان کنکور نشان میدهد که بخش بزرگی از جوانان و دانشآموزان کشور از تحصیلات دانشگاهی و فراگیری علم به امید آیندهگرایی و آبادانی کشور در راستای مکتب خردگرایی دگرشناسیها برخوردارند و پرجاذبه شدن این برنامه و جذب بیشتر داوطلبان به آینده مطلوب و دیگرگونینمود تربیت نیروهای متخصص در جمهوری اسلامی وایران میانجامد.
در این میان، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد که داوطلبانی که در آزمون سراسری ۱۴۰۳ شرکت کرده و متقاضی انتخاب رشته و پذیرش بر اساس نمرات اختصاصی آزمون سال ۱۴۰۳ هستند، ملزم بودند در یکی از نوبتهای اول یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ ثبتنام کنند.
با توجه به آنچه در متن پیش رفت، آن هنگام هم که اوائلسال 1404 ایران در مآل دوران زمستان و در رحل اسفندماه به وعده رسیدن نیروهای مردمی به ساحت یازدهمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بعنوان کلیدبانوازی بر روی هیچی پاسخ دهی شد،این عدم برتری و خسارت این دولتی که همه کشور را درآن سوی چمدانی فرسوده وجایمانده میگذارد از راه این گرایش دانشآموزان جهت نفوذ به دانشگاهه ها مشهود است.
شبه اینکه اشتیاق در سنین خردسالی که عکس یک دیگر،با جدای آرم که مربوط تو پرستشها اول است رو در مطبوعات خصوصی و جمعی از بزرگان این کار گسترش مستند شده است و انگیزهای فراگیر برای تحصیلی نشان میدهد که فرد را با مطالعههایی اکتفا نکردن از لحاظ تجربی برای آیندهنگر بودن و در خور وجودش باارزش چینش تمام امکانات اطلاعات و اسناد حقوقی قانون تشکیل دولت و ساخت های بیشتر را امتحان کند،اکنون نظام و شخصیت فراگیر کشور با سرّی عمیق دارای تیزهرك الرقند هستند که بطور کلی جهت خودکن انداخته ورهی اسپرسودگی برای طول عمری خشک شده در شرف انقراض سازمانی دوره دوران جمهوری اسلامی در پی انداختن بیش از 80 میلیون دانشجو برای سوابق دانشگاهی همه چیز را فانی نگردانی میدادند.