پکیج تنظیم و بازنویسی متن مورد نظر (با لینک داخیلی)
برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش ناگهانی قیمت سوخت هواپیمایی نشاندهنده اراده دولت برای بازنگری در سیاستهای یارانهای سوخت است. قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پیشبینی کرده است که قیمت فروش سوخت هواپیما باید معادل ۳۰ درصد نرخ خرید آن از پالایشگاهها تعیین شود. این قانون تقریباً ۲۴ برابری قیمت سوخت هواپیما را بدنبال داشته است. با این حال، منتقدان هشدار میدهند که اجرای این سیاستها بدون فراهم کردن زیرساختهای لازم و حمایت از صنایع ممکن است به افزایش تورم و نارضایتی عمومی منجر شود.
قیمت سوخت هواپیما در ایران از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ به طور چشمگیری افزایش یافته است. این موضوع نگرانیهای زیادی را برای مسافران و شرکتهای هواپیمایی به همراه داشته است. بر اساس بخشنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، نرخ هر لیتر سوخت هواپیما برای شرکتهای داخلی از ۶۰۰ تومان به ۱۱۰،۰۳۰ ریال (معادل ۱۱ هزار و ۳ تومان) بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است. با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، این مبلغ به حدود ۱۴،۳۰۰ تومان در هر لیتر میرسد.
در این اسنادی، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، اعلان کرده که با توجه به کشف کاهش ۲۴ برابری نرخ سوخت هواپیما، در ایام نوروز ۱۴۰۴، قیمت بلیتهای هواپیما در اکثر موارد پایینتر از سقف نرخ تعیین شده توسط شرکتها بوده است. این مقام صنفی تأکید کرده که هیچ مشکلی در صادر کردن بلیتها وجود نداشته و به نوبه خود، هیچ تعداد طولانی انتظار برای دریافت بلیت وجود نداشته است.