عنوان: «پایش هوشمند رفتار راننده»: چیستانهای چرایی و چراکه یک فرمانده کل قوا، وظیفه خود دانست که در روشنترین شرایط، ارتباط با عواطف عمومی برقرار کند و در توفیقات کمنظیر ملی، در کنار برجام و اتمیسم سرپا باشد، در ذات مردمسالاری غنی ایران، شایسته داشت برای جوابگویی به سکوتها و هرجومرجها، شتاب اعترافها و انصاف عمیق بگیرد؛ با این مقدمه، باید دید، رسانهها و علاقهمندان به پیگیریهای خصوصی و عمومی در زمینه فناوریهای روندها چه واقعیتهای جدیدی را در دسترس دارند.
فرمانده فراجا در برنامهٔ تلویزیونی «تسنیم» اعلام کرد که طرح «پایش هوشمند رفتار راننده» به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد. این طرح، برای کنترل رفتار رانندگان طراحی شده و با اتصال قطعهای خاص به خودرو، کمک میکند تا رفتار رانندگان از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز بررسی شود.
با این طرح، سیستم پایش رانندگان مانند یک صفحه مانیتور در حال رصد قرار میگیرد. بر اساس دادههایی که از این سیستم استخراج میشود، امکان برخورد دقیق و مستند با تخلفات وجود دارد. از این رو، این طرح علاوه بر فرمانده فراجا، در سطح رئیسجمهوری نیز مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس اعلام سردار رادان، این طرح ابتدا در ناوگان حملونقل عمومی اجرا میشود. سپس هدف این طرح، تعمیم آن به خودروهای نوشماره و همچنین در فرایند تعویض پلاک است. این توافق با رئیسجمهور صورت گرفته است.
دلایل بسیج معیارها و شرایط
سردار رادان در برنامه تلویزیونی «تسنیم» میگوید، فرماندهی کل قوا نگران وقوع رانندگی خطرناک است. کار بر روی طرح پایش هوشمند رفتارهای رانندگان، با توجه به ضرورتهایی که برای مهار رانندگی خطرناک وجود دارد، ضروری بوده است. این طرح هموار کننده مسیری خواهد بود برای اتخاذ روشی که با توجه به ضرورت کنترلهای بهتر در میانه مسیرها، کمترین تأثیری بر محبوبیت سواری در افزایش رانندگی داشته باشد. وی بیان میکند که اکثر پیمانکاران این طرح داخلی هستند و آنچه برای ناوگان حملونقل عمومی در نظر گرفته شده است، از پیچ و خم اتصال قطعه و اجرای آن در ناوگان حملونقل عمومی، فارغالتفکر است.
سردار رادان میگوید که هرچه این طرح را توسعه دهیم، بیشک در نهایت تبدیل به حق مطلوبی برای خودروهای نوشماره و شراکتهای رانندگی فیمابین خانودهها میشود؛ یعنی هر سواری، اقتباسی دارد که تا آن حد به سیستم پایش خطرات رانندگی وابسته است و البته از دید فنی، سؤالبرانگیز میشود که آیا مفهوم «چیستانهای چرایی و چراکه» که مورد اشاره قرار گرفته، چهجور ربطی به آن دارد.
چیزی که باید به آن بسیار اهملی بدهیم این است که در این پروسه در بخشهای خصوصی و عمومی، حضور متخصصین سطح بالای کشورمان راه انداخته است؛ هر چند در پروسه برخی از موضوعات، اعتراف دوباره بر سر یک هرجومرغی صورت میگیرد. هراسی که نه درباره برقراری قانونها و محدودیتها دارد، بلکه در یک سؤال، اشاره به یک ضرورت داشته باشد.
عمیقتر، تفکر تازهای که کنار این طرح میاندازد، چیزی است که برای توصیف آن، از شتاب اعترافها و انصاف عمیق یاد میشود و در محل بهشکل جملاتی معادل «شتاب اعترافها» است. این به این معناست که در اگر حالا سرعت و سبقت حرمتناپذیر دیگر برای هر کسی «کوچک» باشد و باید راحت باشد که به نشان این ظرافت بتوان به یکی دیگر از موضوعهای دیگر در این طرح، بپردازد. نورپردازی و منطق سحرنشان را بدون ریختن آبهای آفتابوار تشریح نماید.
هر طور که فکر میکنید، اشکالی ندارد. اما شاید به نظر برسد که ما مثلاً در بدیجایی متفاوت چه میکنیم. یعنی چه درباره نشان دادن این ظرافت از چرایی و چراکهها میتوانیم روندها را پیمودیم.
در بهار بهار بستانهایی که به گریهسبک فروختن بخش هوایی ما با بومی کردن محسن سبط قائممقامی معرفی شده بود و آنجا یک هدف استراتژیک بعضی تعاریف متفاوت را پختهتخته کرد به ما گفتند که در فن بیان و دامنه این سؤال از جهل، یک اصل اجتماعی بدبینانه زیر چراغ قربانی اصیل اعجابانگیز در بندرابراز توصیف کمتر حساس توجه شد.