نرجس سلیمانی معتقد بود بیان این دستاوردها بدون ارائه اسناد به شورا، بیشتر شبیه به لالایی‌خواندن برای کودکی است که با شکم گرسنه نمی‌تواند بخوابد.

جزئیات قرار داد ۱۲ میلیارد‌یورویی با چین

علیرضا زاکانی با بیان اینکه دو سفر در ماه‌های اخیر به چین انجام شد، گفت: در سفر اول به ۱۳ شهر چین رفتیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعه‌ها شناسایی شود. در نهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تأمین ۷۹۱ واگن مترو و یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.

زاکانی با اعلام اینکه احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینی‌ها به تهران مورد ‌بحث قرار گرفت، گفت: عدد یک‌میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک‌میلیارد‌و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله‌سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل‌سازی و ساختمان‌سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد.

سرازیری 12میلیاردیورو به جیب چینی‌ها توسط ایران

شهردار تهران با بیان اینکه عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، گفت: همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعه‌های مختلف برای انعقاد قراردادها بازدید کردند. در ‌نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد. در این سفرها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر‌فصل تکنولوژی و تأمین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا یوزانس انجام دهد و تأمین مالی کند و پا فراتر بگذارد و شریک ما شود و سرمایه‌گذاری انجام دهد.

زاکانی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن‌های قبل اضافه شود. ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می‌شود. ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می‌یابد و با احتساب واگن‌های داخلی در مجموع به هزار‌و ۱۸۴ واگن می‌رسد.

شهردار تهران با بیان اینکه یک‌میلیارد‌و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل‌ونقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زباله‌سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، گفت: بسته سفر اخیر شامل دوهزار‌و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷‌هزار‌و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل دو‌هزار‌و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی‌بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است. مدت زمان و جرایم هم در این قراردادها پیش‌بینی شده است. پرداخت اولیه صورت بگیرد، تا شش ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌ها را به ما تحویل خواهد داد. او با اعلام اینکه سه نوبت جلسه با چینی‌ها برای تراموا برگزار شد، تصریح کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع‌السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی‌آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد. شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، گفت : خطوط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم سه‌و‌نیم تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت‌وساز مترو و مورد قبول چینی‌ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه‌جانبه‌ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش‌پرداخت نمی‌دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می‌گیرد. زاکانی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرح‌ها دو مجموعه هستند، گفت: در بسته چهارم کاری هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد. ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج‌ستاره با مشارکت آنها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی‌سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود. طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی‌ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی-‌اسلامی انجام می‌شود و آنچه طلب می‌کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است. با این تکنولوژی، عمر سرمایه‌های شهر حفظ خواهد شد. در این بسته پنج‌ میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از دو میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش‌بینی شده است.

او با اعلام اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینی‌ها و تأمین مالی آنها ساخته خواهد شد، گفت: سرفصل گردشگری برای سالانه یک میلیون نفر نیز باز شد که جزئیات مالی ندارد. شهردار تهران تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است. در فصل دوم تعهد با شهرداری به‌صورت تنفس یک‌ساله برای موتور، سه‌ساله برای اتوبوس، یک‌و‌نیم ساله برای تاکسی و ون است.

او افزود: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز می‌کنیم، بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود. زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرح‌ها شورای شهر است، تصریح کرد: قیمت‌ها زمین تا آسمان با قیمت‌های قبلی متفاوت است.

۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس‌های برقی داخلی پیش‌بینی شده و عملا بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است؛ به‌طوری ‌که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به‌شمار می‌رود. بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود.

گشایشی در حمل‌ونقل عمومی نداشته‌ایم

نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم در واکنش به گزارش علیرضا زاکانی از سفر به چین، خطاب به شهردار پایتخت گفت: خوشبختانه هر چند ‌روز یک ‌بار در مصاحبه‌های خود خبرهای خوبی به مردم می‌دهید، اما دو نکته مهم را رعایت نمی‌کنید؛ اولا زمانی که قرار است شهردار در شورا حضور یابد، باید از چند روز پیش اعلام شود تا اعضای شورا زمان کافی برای پایش اقدامات را داشته باشند و استخراج واژه‌های مناسب برای ارائه دغدغه‌ها صورت گیرد نه اینکه ظرف چند ساعت قبل، متوجه حضورتان در صحن شورا باشیم. او ادامه داد: ثانیا اسناد قانونی مکتوب باید از پیش به شورا ارسال شود تا اعضا بتوانند دغدغه‌ها را مطرح کنند و شهردار پاسخ دهد. در بهمن‌ماه قرار داریم و قرار ما با شهردار این بوده که ببینیم گشایشی در حمل‌ونقل روی زمینی حاصل شده است یا خیر؟ اما متأسفانه بر اساس آنچه در شهر می‌بینیم، گشایشی حاصل نشده و خودروسازان نیز با ما تماس گرفتند و اعلام کردند تعدادی اتوبوس، موجود و آماده تحویل است اما تملک نشده‌اند.

source

توسط mohtavaclick.ir