بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ با رشد پنج درصدی فروش خود را نشان داد. بر اساس گزارش کانالیس، در این مدت ۷۰٫۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در چین عرضه شد و شیائومی و هواوی برندهای غالب بازار بودند. در این期间، شیائومی با رشد ۴۰ درصدی در تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده، ۱۹ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. بخشی از این رشد را می‌توان به طرح یارانه‌ی دستگاه چین مربوط دانست که از ۸ ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (۱۹ دی) آغاز شد و شامل تخفیف تا سقف ۱۵ درصد قیمت محصول است.

بر اساس این طرح، یارانه‌ی چین به گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، مچ‌بندهای هوشمند و ساعت‌های هوشمند با قیمت کمتر از ۶۰۰۰ یوان (۸۲۰ دلار) تعلق می‌گیرد و سقف آن برای هر کالا ۵۰۰ یوان (۶۸ دلار) است. مدل‌های گران‌قیمت از جمله پرچمداران و گوشی‌های تاشدنی، مشمول این طرح نیستند.

هواوی با سهم ۱۸ درصدی و رشد سالانه‌ی ۱۲ درصدی در حجم عرضه، پس از شیائومی در مقام دوم قرار گرفت. تقاضای بالا برای گوشی‌های هوشمند این شرکت ادامه دارد و گوشی تاشدنی سه‌تکه‌ی میت XT و گوشی تاشدنی پیورا X توجهات زیادی را به هواوی جلب کردند.

سیستم‌عامل HarmonyOS Next نیز در حال گسترش است و طبق شایعات، تاکنون روی سه درصد از کل گوشی‌های هوشمند فعال هواوی در چین نصب شده. اوپو و ویوو هرکدام ۱۵ درصد از سهم بازار موبایل چین را به خود اختصاص دادند. اپل با سهم ۱۳ درصدی در رتبه‌ی پنجم قرار گرفت. دیپ‌سیک و لیست رو به رشد ابزارهای هوش مصنوعی توجه مصرف‌کنندگان را جلب کرده‌اند؛ به‌طوری‌که تخمین زده می‌شود ۲۲ درصد از کل گوشی‌های عرضه‌شده اکنون قابلیت‌های AI دارند. کانالیس پیش‌بینی می‌کند این آمار تا پایان سال به ۴۰ درصد برسد.

در این مدت، بازار موبایل چین شاهد رقابت شدید بین برندهای مختلف بوده است. شیائومی و هواوی دو برندهای غالب بازار هستند که با رشد چشمگیر در فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند خود، توجهات را به خود جلب کرده‌اند. اما این رقابت چه پیامدهای مختلفی در بازار داشته است؟ و این روندها چه آینده‌ای را برای بازار موبایل چین پیش‌بینی می‌کنند؟

جالب است که داستانی دربارة رقابت بین شيائومی و هواوي شكل گرفته است و هر دو شرکت با عرضه محصولات مختلف و ağır کردن برند حق گردن زدن را در این بازا‌ر دارند.
اما مانند بسياري از بازا‌ران ديگر چين روندهای مختلف و تلخ مي‌شکند. وجود رايگان‌ها باعث کاهش مقدار توليد محصولات خودشون مي‌شود به خوب در خواهد آمد. اگر يکي از شرکتهای گذريمير مبيع نبود هيچ کدام از برندهای بالا اخير آسيب نکرده بودن
البته با ميان داشتن بهبود برند، شركت‌هاي قابل توجه‌تری از بين رقبا جدا شده‌اند، اما ممکن است برندهاي جديد به مكان‌هاي آنها مد نظر قرار بگيرند.

توسط mohtavaclick.ir