در روز سهشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴، دویست و بیست و هفتمین جلسه ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای این ستاد و ریاست مخبردزفولی برگزار شد. در این جلسه، علی باقر طاهرینیا، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح چارچوب جدید راهبری جلسات ستاد پرداخت و اظهار داشت که جلسات ستاد علم و فناوری در دوره جدید، علاوه بر سیاستگذاری، دو بخش مهم خواهد داشت: نخست، گزارشهای خبری در مورد دستاوردهای علم و فناوری کشور و همچنین رصد تحولات جهانی در این حوزه؛ و دوم، گزارشهای نظارتی و تحلیلی از دستگاههای اجرایی کشور درباره پیشرفت عملیاتی سازی مصوبات و اسناد. این چارچوب جدید امیدوارکننده است، زیرا نقش کلیدی در تحلیل اوضاع و تصمیمسازی خواهد داشت.
در این جلسه، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از عملکرد حوزه «ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت» ارائه کرد. دکتر طاهرینیا با اشاره به اهمیت این موضوع گفت که یکی از انتظارات مهم از نظام دانشگاهی، ایفای نقش فعال در حل مسائل جامعه است. گزارش وزارت علوم در این زمینه، بهویژه در حوزه قراردادهای پژوهشی با صنعت و حجم منابع مالی واردشده به دانشگاهها، امیدوارکننده بود و رشد قابل توجهی داشت. در مجموع، نشان میدهد که ستاد علم و فناوری به افقهای پیشرو توجه دارد و در سیاستگذاری و راهبری توجه به مسائل تأثیرگذار میکند.
در Addition به این موضوع، دبیر ستاد علم و فناوری از هماهنگی کامل این ستاد با روند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور خبر داد. وی تصریح کرد که در فرآیند تدوین نسخه جدید این نقشه، از شبکهای گسترده از نخبگان، دانشگاهها، پژوهشگاهها و سایر ذینفعان نظرخواهی میشود. این نسخه جدید هم برای رفع موانع قبلی طراحی شده و هم ناظر به تحولات جهانی و فناوریهای نو خواهد بود.
با توجه به این informations، چند نکته مهم وجود دارد:
1. چارچوب جدید راهبری جلسات ستاد علم و فناوری بر نقشهای کلیدی در تحلیل اوضاع و تصمیمسازی تأکید دارد. این نشان میدهد که این ستاد به افقهای پیشرو توجه دارد و در سیاستگذاری و راهبری توجه به مسائل تأثیرگذار میکند.
2. گزارش وزارت علوم در مورد ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت، امیدوارکننده بود و رشد قابل توجهی داشت. این نشان میدهد که ستاد علم و فناوری به افقهای پیشرو توجه دارد و در سیاستگذاری و راهبری توجه به مسائل تأثیرگذار میکند.
3. هماهنگی کامل ستاد علم و فناوری با روند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور نشان میدهد که این ستاد در فرآیند تدوین نسخه جدید این نقشه، از شبکهای گسترده از نخبگان، دانشگاهها، پژوهشگاهها و سایر ذینفعان نظرخواهی میشود.
با توجه به این نکات، میتوان این سوال را پرسید که این چارچوب جدید راهبری جلسات ستاد علم و فناوری و گزارشهای خبری و نظارتی، چه تبعاتی برای نظام دانشگاهی و اشتغال و پژوهش در کشور خواهد داشت؟