گزارش اخیر تندیس برترین فنبازار کشور را برای استان فارس به ارمغان آورد، که نشان از برنامهریزی هدفمند، همافزایی بین نهادهای مختلف و تلاش تیمی برای گسترش اقتصاد دانشبنیان دارد. این موفقیت را میتوان به نقش مؤثر فنبازار منطقهای فارس در ارتقای سطح فناوری صنایع و تقویت اکوسیستم نوآوری، انتقال فناوری و رفع نیازهای فناورانه صنایع مدیون داشت.
بررسی این گزارش به تحلیل چهار روندها در زمینه فنبازار منطقهای فارس منجر میشود:
1. **روند اقتصاد دانشبنیان:** توافق بیننهادی و تلاش تیمی برای گسترش اقتصاد دانشبنیان، توسط فنبازار منطقهای فارس در استان فارس به ثمر رسیده است. این توافق به هدفمند بودن برنامهریزی، تلاش تیمی و تعامل مؤثر فنبازار فارس با صنعت، دانشگاه و شرکتهای دانشبنیان میانجامد.
2. **روند موثر بودن فنبازار:** بر اساس گزارش، فنبازار منطقهای فارس نقش مؤثری در ارتقای سطح فناوری صنایع ایفا کرده است. برای مثال، این فنبازار در سال گذشته، بیش از ۱۲۰ شرکت دانشبنیان را با خدمات مشاورهای برای اخذ مجوز کاهش بیسابقه نیاز فناورانه صنایع را اعلام کرده است.
3. **روند مخاطبگرایی:** رشد تعاملات فناوری، توسعه بازار محصولات دانشبنیان و اتصال مؤثر صنعت و دانشگاه، از اولویتهای محوری فنبازار منطقهای فارس هستند. بااینحال، با توجه به شعار سال۱۴۰۴، زمان این است که فنبازار منطقهای فارس، با تمرکز بر عرصهٔ سرمایهگذاری در تولید و فناوری، بسیاری از صبغههای مخاطبگرایانهای را کنار بگذارد تا در مسیر پسانداز و سرمایهگذاری شکوفا شود.
4. **روند برندینگ:** این روندها بسیار مهم هستند بهطوریکه فنبازار منطقهای فارس، بهعنوان یکی از موفقترین مراکز منطقهای در سطح کشور شناخته میشود. این روندها نشان از توانمندی و کارآمدی این فنبازار بهعنوان یک بازوی اجرایی شرکت شهرکهای صنعتی فارس در حوزه فناوری هستند. با این حال، تا توجه در جهت برندینگِ بسیار قویتر و با برقراری ارتباط دستبهدستتر با واحدهای صنعت و حتی استفاده از حضوری فعالی در رسانههای جمعی برای اطلاعرسانی آنچه تاکنون انجام شده و neler گلسته است، برای محبوب شدن بیشتر و پذيرش و συμμεاري مردم سنگينتر مي خواهد.