روبرت نسکا، مدیرآموزش محصولات هانکوک آمریکا گفت: «این سردگمی صرفا بین مشتریان نیست. گاهی اوقات من احساس میکنم شاید این سردگمی در صنعت هم وجود دارد. مصرفکننده فقط حروف را را میخواند اما متاسفانه من تصور میکنم صنعت تایر روند مناسبی برای آموزش مشتریان و فروشندگان انجام نداده است. به طور قطع در این زمینه مشکلی وجود دارد.»
آخرین سطح تکنولوژی تایرسازان باعث شده است این توانایی را داشته باشند که تعامل تایر با برف و سطوح لغزنده را حتی در تایرهای چهارفصل افزایش دهند. در واقع این تلاشها برای کسب استاندارد ۳PMSF برای تایرهای چهار فصل انجام شده است. این شرکتها موفق به طراحی تایرهایی شدهاند که در تست چنگزنی به جاده در سطوح برفی یخزده امتیازی بیشتراز ۱۱۰ کسب کنند.
کونارد گالمام، معاون ارشد برنامهریزی محصولات و خدمات فنی تویوتایر آمریکا گفت: «عبارت امپلاساس (M+S) روی کناره تایرهای چهار فصل باعث میشود مشتری تصور کند ۳PMSF و M+S یکسان هستند. طی چند سال اخیر برخی مجلات اقدام به معرفی و تبلیغ تایرهای سری «all-weather» کردند.
به طور قطع این روند از سمت تولیدکننده هم پیشتیبانی شده، چراکه آنها اقدام به اخذ استاندارد ۳PMSF برای چهارفصلها کردند، اما در سویدیگر ماجرا مشتری هنوز متوجه مزایای آنها نسبت به چهارفصلها نشده و حتی نمیداند چنگزنی در سطوح زمستانی چه ارزشی دارد. به همین خاطر باید آموزش به فروشندهها را جدی گرفت. تویو به خاطر شرایط کرونا دورههای آنلاین را برای نمایندگیهای مورد تایید خود برگزار کرده و بر اعلام ویژگیهای افزوده محصولاتی همچون سلسیوس و اوپن کانتری AT۳ تاکید داشته است.»
این مشکل وقتی پیچیدهتر میشود که سراغ گودیر برویم! برندی که طی یکدهه از عبارت «all weather» برای تایرهای چهارفصل خود استفاده کرده تا تواناییهای آنها را بهتر تشریح کند ولی برای تایرهای چهارفصلی که به نشان ۳PMSF مجهز شدهاند، چهارفصل ارتقایافته یا «enhanced all-season» را استفاده میکند.
مایک پولت، مدیرارشد محصولات بازاریابی و خلاقیت گودیر گفت: «گاهی اوقات کورکورانه درباره شرایط صنعت صحبت میکنیم. این را درباره تفاوتهای کوچک تایرها میگویم. اما مشتری نهایی تفاوتی بین تایرهای چهارفصل و عبارت «all-weather» احساس نمیکند و حتی ممکن است این دو را جابهجا استفاده کند. تلاش برای ایجاد دستهبندی جدید فایدهای ندارد پس اگر به مشتری فکر نکنید آنها از دید شما به این مساله نگاه نمیکنند که شما در حال تولید یک تایر چهارفصل با مزایای بیشتر هستید، ما این تایرها چهارفصل ارتقایافته نامگذاری کردیم، چون این عبارت حس بهتری به مشتری منتقل میکند.»
البته گودیر در کنار استفاده از عبارت ارتقا یافته علامت ۳PMSF را نیز نمایش میدهد.
بازار هدف
در حقیقت تایرهای مناسب هر آبوهوا مناسب مناطقی هستند که عمدتا سراغ استفاده از تایرها زمستانی نمیروند، اما چند روزی در سال ممکن است شرایط زمستانی را تجربه کنند.
جالب اینجاست اکثر ساکنان کانادا- که در فصول سرد سال از تایر زمستانی استفاده میکنند- تمایل زیادی به این تایرهای جدید نشان ندادهاند، چراکه تصور میکنند تفاوت چندانی با تایرهای چهارفصل مخصوص مناطق گرمسیر ندارند.
بهعنوانمثال شرکت پوینت اس بهعنوان یک توزیعکننده تایر در کبک، تایرهای مناسب هر آبوهوا با تاریخ تولید پنج سال گذشته را نیز در انبار نگهداری میکند.
سهم بازار
ابتدا به نظر میرسید این تایرها برای در اختیار گرفتن بخشی از سهم بازار تایرهای چهارفصل عرضه میشوند، اما آمار نشان میدهد مشتریان مناطقی نسبت به ارتقای تایرهای چهار فصل علاقه نشان دادهاند که کاهشی در بخش فروش تایرهای چهار فصل و حتی زمستانی نداشتهاند. البته پولت از گودیر انتظار دارد فروشندگان بار مسئولیت آگاهسازی مشتری را برعهده بگیرند.
او گفت: «به مشتری گوش بدهید که راجعبه چه چیزی در خودرو علاقهمند است؟ هرچند وقت یکبار از خودرو استفاده میکند؟ سپس به آنها بگویید این تایرها برای آنها چه کارآیی میتوانند داشته باشند و شما هم انتظار چه چیز بیشتری میتوانید داشته باشید؟ اگر نسبت به چسبندگی بیشتر در آبوهوای بد علاقهمند باشند، احتمالا تایرهای چهارفصل ارتقایافته ممکن است برای آنها مناسب باشد.»