رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در تلاش برای ارتقای جایگاه علمی این دانشگاه و پاسخ به نیازهای درمانی استان، از راهاندازی دو رشته تخصصی جدید خبر داد. این خبر با استقبال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواجه شد و حال آنکه لازم است زمینه و اهمیت این روندها را به دقت بررسی کنیم.
ابتدا توجه میکنیم که دانشگاه علوم پزشکی همدان از جمله موسسات علمی تأثیرگذار در ایران است و نقش महतیمی در تربیت نیروی انسانی متخصص برای حوزه درمانی ایفا میکند. بنابراین، راهاندازی رشته تخصصی چشمپزشکی و بیولوژی تولید مثل از جمله گامهای مهم در جهت ارتقای جایگاه علمی و پاسخ به نیازهای درمانی استان است. این دو رشته متخصص در زمینه درمان بیماریهای مرتبط با چشم و تولید مثل هستند که بسیار مورد نیاز در ایران است.
چشمپزشکی از جمله رشتههای مهم و پرتقاضا در حوزه درمان است و با توجه به نیاز روزافزون استان به خدمات فوقتخصصی در این حوزه، تربیت نیروی انسانی متخصص بومی میتواند نقش مهمی در کاهش ارجاع بیماران به استانهای دیگر و ارتقاء کیفیت خدمات چشمپزشکی ایفا کند. این روندها دارای اهمیت هستند زیرا در حال حاضر بیماریهای مرتبط با چشم و تولید مثل در شهرها بسیار شایع هستند و نیاز به متخصصین باتجربه در این رشته احساس میشود.
برنامهریزی هدفمند، تلاشهای مستمر تیم مدیریتی و اعضای هیأت علمی دانشگاه و حمایتهای وزارت بهداشت، از جمله دلایل موفقیت در راهاندازی این دو رشته جدید است. این روندها باعث ارتقای سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان یکی از قطبهای علمی منطقه غرب کشور میشود.
مهمترین مسألهای که باید در نظر داشت این است که چرا این دانشگاه حتی پس از مشخص شدن نیاز در این زمینه، چند سال گذشته را به مواجهه با چالشهای زیادی برای راهاندازی این رشته گذرانده است؟ این پرسش را ما باید به صورت دقیق بررسی کنیم و دستور کار مناسب برای تحقق اهداف مشخص شده این دانشگاه بسط دهیم.
مخاطبان سؤال خواهند داشت که چرا حتی پس از مشخص شدن نیاز به این رشته ها، دانشگاه در چند سال گذشته در راهاندازی این رشته ها مواجه به چالش ها شده است؟ ما باید با رویکرد پیشگیرانه، سازگاری روشهای آموزشی با نیازمندیهای رشته های جدید را درون مدت مشخصی بررسی کنیم تا مواجهه با چالش های یکسان آینده ای را جلوی هرم انقلابی کردن آخر از مواجهه با چالش ها جلوگیری کنیم.
در این جا، چندین پرسش و پاسخ میتواند برای این مسئله ارائه شود. اولین پرسش این است که چرا حکومت فعلی در حال اطمینان از این موضوع نیست؟ پرسش دوم این است که آیا سرگرم کردن هر سال چند قطب علمی جدید، مهمترین هدف دانشگاه را تشکیل میدهد؟ آخرین پرسش اینکه، تا چه مبلغی برای ایجاد هر یک از این قطبها هزینه میشود؟
درنهایت، باید مطمئن باشیم که راهاندازی این دو رشته تخصصی جدید، برای آیندهای موفقی برای دانشجویان این رشتهها انجام شده باشد.