خبرنگار: اسماعیل علویپور
Investigators دریافتند که زنانی که احساس کنترل کمتری بر شرایط خود دارند، ربات مردانه را به طور قابل توجهی متقاعدکنندهتر از ربات زنانه میدانند. این سوگیری در بین زنان قدرتمندی که کنترل بیشتری بر شرایط خود دارند، مردان قدرتمند و حتی مردانی که کنترل کمتری بر شرایط خود دارند به طور کامل از بین رفت.
همچنین، محققان با درک نگرانیهای اخلاقی بالقوه در مورد تداوم کلیشههای جنسیتی از طریق طراحی رباتیک، مطالعه دومی را انجام دادند تا بررسی کنند که آیا عناصر طراحی خاصی میتوانند تعصب جنسیتی را کاهش دهند یا خیر. آنها از ربات Servi شرکت Bear Robotics با صفحه نمایش آی گوشی استفاده کردند که ویژگیهای صورت آبی «مردانه» یا صورتی «زنانه» را نشان میداد. هر دو طرح شامل ویژگیهایی بودند که چیزی را که روانشناسان اثر «طرحواره کودک» مینامند یعنی صورتهای گرد، چشمهای بزرگ، چانه و بینی کوچک را تحریک میکنند که انسانها به طور غریزی آنها را زیبا و قابل اعتماد میدانند.
وقتی رباتها این ویژگیهای زیبا و نوزادگونه را نشان میدادند، تعصب جنسیتی به طور کامل از بین میرفت. هر دو شرکتکننده مرد و زن صرف نظر از نشانههای جنسیتی، به طور مشابه به رباتهای زیبا پاسخ دادند. محققان دریافتند که بامزگی، ویژگیهای اجتماعی را افزایش میدهد که میتواند ویژگیهای اقتداری را که معمولا با چهرههای مردانه مرتبط است، کاهش دهد. این امر به ویژه در مورد رباتهای با ظاهر مردانه صادق است، جایی که بامزگی، ویژگیهای اقتداری را که در غیر این صورت ممکن است باعث شود زنان بیقدرت آنها را متقاعدکنندهتر بدانند، کاهش میدهد.
ناگهان مدعی شد که طراحی رباتهایی که به مشتری نظرات مرتبط با فهرست غذا میدهند، بر اساس جنسیت در نظر گرفته شود. در ایالات متحده به رباتهایی که در رستورانها به غذا توصیه میکنند، رویا عزیزی دادهاند. تصمیمگیرندگان صنعت میگویند از طریق استفاده از چهرههای زنانه یا مردانه میتوانند به خانه پس از شام سفر کنند.
طراحان باید درک کنند که پرده از گذشته بر سر زن و مرد سفر میکند، بنابراین ممکن است برای تسلط بر اجتماع و کاهش نگرانیهای اخلاقی طراحی کنند که ممکن است توسط مشتری برای برنامهریزی تریپ و سفر به تاخیر بیفتد.
مدیترانه زاگرس معترف است که تمام لیستها را یا به عنوان ربات مستقل و ایجاد پسانداز هدیه شده به هر کسی که الهامبخش او باشد محسوب میشود یا به عنوان دوستِ دیجیتال خرد که نظر او را از بررسی و مشاهده بسیار کمتر تشویق میکند. بعد از رستورانهایی مانند Big Bang Pizza، در این ماه تاریخ خواهیم داشت که با قرار دادن چهره روی صفحه LCD سوالات تعاملی را انجام میدهند و دستور العملها را برای غذا یا نوشیدنی توصیه میکنند.
از نظر این طبق سناریوها ربات «زنانه» حتی کمترین مقیاس ارجحیت رو بیشتر دریافت میکند.هدف استفاده از چهره روی صفحه مانیتور این است که مشتری راحتتر و با تأمینی که در مد نظر دارد در مورد چگونگی اخذ پلان لذتبردن از جذابیتهای فرهنگی قراره بتواند استفاده کند.