**دومین نشست صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد**

یک رویداد مهم در حوزه نشر، نشست صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی را در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دیدار1442 ، در سالن فناوری‌های نشر برگزار کرد. این نشست با حضور آنی خاچیکیان، بنیان‌گذار سایت معرفی و نقد کتاب وینش و علی مریخ نژاد، مشاور بازاریابی برگزار شد.

**تاریخچه شکل‌گیری هوش مصنوعی**

آنی خاچیکیان، درباره تاریخچه و چگونگی شکل‌گیری هوش مصنوعی، اظهار داشت: «انسان‌ها در طول تاریخ، نیازهایی داشتند که با آن مواجه شدند. مثلا، در زمان ابن‌سینا صنعتی وجود نداشت و همه چیز سنتی بود و دانش به شکل کند و ارگانیک حاصل و منتشر می‌شد. با رخ دادن انقلاب صنعتی اول دیگر به کشاورز نیاز نداشتیم، بلکه به کارگر نیاز داشتیم و دانستنی‌ها هم به مرور تغییر پیدا کردند. با انقلاب صنعتی دوم، بیشتر به مهندسان نیاز پیدا کردیم. تا اینکه به امروز رسیدیم. حال هوش مصنوعی می‌تواند چه کار کند و چرا شکل گرفت؟ با جمع آوری داده‌ها از افراد، وضعیت موجود را ترسیم و با ارائه مسیرهای مطالعاتی می‌تواند انسان‌ها را راهنمایی کند.»

**تاثیر تولید بر شکل گیری هوش مصنوعی**

علی مریخ نژاد، به تاثیر تولید بر شکل‌گیری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «قبل و بعد از جنگ جهانی اول که تولید شکل می‌گیرد، دیدگاه این بود که محصول بهتر تولید شود و در دسترس قرار بگیرد. تنوع و انتخاب خاصی برای مخاطب نبوده و عملا به جای تنوع، تولید انبوه ملاک قرار گرفته است. تا اینکه جنگ جهانی دوم رخ داد و جمله‌ای مشهور شد مبنی بر اینکه تله موش خوب بساز، خودش می‌فروشد. در دهه جدید اهمیت به محیط زیست و مسئولیت اجتماعی توسط برندها هم مهم می‌شود. بعد در دهه هشتاد و نود بحث مارکتینگ پررنگ می‌شود. در دوران پسا کرونا با این فضا روبرو شدیم که انگار کسب و کارها تشنه ظهور پدیده ی جدید بودند.»

**استفاده از دیتا محور بودن هوش مصنوعی**

آنی خاچیکیان، در مورد اهمیت هوش مصنوعی، اظهار داشت: «دانش چارچوب‌های واضحی دارد. ابزاری داریم که می‌تواند به وسیله فرایند، دقیق کار انجام بدهد. از آن مهم‌تر کسی است که با روشی و با هدفی از ابزار استفاده می‌کند. از الان به بعد بیشتر به این فکر می‌کنیم که من چرا باید این کتاب یا رشته تحصیلی را بخوانم. این اهداف هم ابزارها را می‌توانند بهتر استفاده کند و هم متنوع‌تر هستند.»

**کمک تحلیل داده به فضای مارکتینگ**

علی مریخ نژاد، درخصوص اینکه تحلیل داده، چقدر می‌تواند در فضای مارکتینگ به نشر کمک کند تا کتاب‌های ارزنده‌ای برای مخاطبان بتواند جذب کند، اظهار داشت: «صنعت چاپ و نشر به عنوان یک کسب و کار ارزشمند و قدیمی در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری واقع شده است. کتاب چاپی کم کم به کنار می‌رود، اما آنچه محرز است نیاز به کتابخوانی و همچنین وجود کسب دانش در انسان‌هاست، به همین خاطر بازار هدف همچنان موجود است. ابزارهای هوش مصنوعی که کاربرپسندتر است مثل چت‌جی پی‌تی، وقتی می‌تواند موثر باشد که دیتای مناسب به آن بدهیم تا بتوانیم متقابلا از دیتای آن استفاده کنیم.»

**اهمیت تحلیل داده در نشر**

analyst conclude قطعة علمی کتاب در همه جا از اهمیت و ضرورت دانش و کتاب برای انسان ها صحبت میکند.
جنگ جهانی دوم به تصور اینکه محصول قابل فروش چگونه باشد یک تله موفق سازی با ساده ترین ابزار جهانی در همه جا به اجرا می گذارد.

یک سوال برای اینجانب و محققان دیگر:
توضیح لذت یافتن حدیث بقاء، چند دلیل دارد. این حدیث بگوید اراده ی جز الله هرگز دسترس ثروت ها نمی رسد و نشان دهنده ی تاریکی عدم راندمان بیشتر است.

توسط mohtavaclick.ir