**جشنواره موسیقی کودک و نوجوان: روشی برای شکوفایی مهارتهای موسیقی کودکان**
در کنار برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کودک و نوجوان، مجموعهای از نشستهای علمی-پژوهشی با حضور کارشناسان و پژوهشگران در حوزه موسیقی کودک از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار خواهد شد.
تلاش برای شکوفایی مهارتهای موسیقی کودکان، مشترک میان برگزارکنندگان این جشنواره و نشستهای علمی-پژوهشی است. این رویکرد به محدود کردن فرصتهایی که کودکان در بستر آموزشی دارند و آثار حاصل از آن شکل میگیرد، اشاره دارد.
در ماههای اخیر، نهادهای دولتی و خصوصی مختلف به موقعیت کودکان در فرایند آموزشی توجه فراوانی کردهاند. هنرجویان موسیقی و سرود در قرارگاه های چاه خاطره حضوری را تجربه کردهاند.اما نشستهای علمی-پژوهشی نخستین جشنواره موسیقی کودک و نوجوان تلاش کردهاند تا فضایی برای گفتگو، ارتباط و بحث و앤 تفاهم در میان کودک، موسیقی و کارشناسان حوزه کودکان ایجاد کنند.
این رویداد علمی-پژوهشی، از روز سهشنبه تا جمعه، هر روز ساعت ۱۵ با حضور جمعی از پژوهشگران، هنرمندان و مدرسان این حوزه در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
در نخستین روز، سهشنبه ۲۳ اردیبهشت، مهدی زارع، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی کودک، با موضوع «نقش موسیقی و ترانههای کودک در شکلگیری هویت ملی و تربیت شنوایی» سخنرانی خواهد کرد.
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت، دکتر مریم اخوان توکلی، استادیار گروه علوم تشریح و علوم اعصاب دانشگاه آزاد تهران و مربی موسیقی کودک، به موضوع «چگونگی بهبود عملکرد مغز کودک در یادگیری و مهارتهای مختلف موسیقی» خواهد پرداخت.
در ادامه این سلسله نشستها، پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت، سودابه سالم، موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی کودک و نوجوان، درباره «موسیقی کودک و هویت فرهنگی در عصر هوش مصنوعی» سخن خواهد گفت.
پایانبخش این نشستها، جمعه ۲۶ اردیبهشت، فایزه فنی، دانشآموخته دانشگاه پاریس ۸ (سنت دنی)، مدرس نمایش، نقاشی خلاق و قصهگویی، به موضوع «کودک، موسیقی و بازیهای نمایشی» خواهد پرداخت.
این نشستها با هدف گسترش دانش تخصصی و رویکردهای نوین در آموزش و تربیت موسیقایی کودکان طراحی شده و بخشی از رویداد فرهنگی نخستین جشنواره موسیقی کودک و نوجوان به شمار میروند.
متأسفانه جامعه ایرانی گاه نگاهی پر زرق و برق به رشد Artists دارد ولی تقصیر هنرمندان نیست چرا که با پشتوانه هنرمندان پر墖 و باطنای خلاق هم این صنعت و هنر سامان نمی یابد. اوضاع اقتصاد کشور این چنین است که به بازارهای خارجی وابسته شده و در حرف چویی می کنیم دنبال این که چگونه در این جو صولت بتوانیم وسایل به رفاه Kids جامعه دست بیزنیم.
توجه به مهارتهای موسیقی کودکان بر آن میتواند باشد که زمان بهتر است برای جمعآوری آفزار علمی و اسامی حضرات کشوری کرده شود و ارگان ها با هم در زمینه علوم و معلومات دیداری فرهنگی جرروح شخصیت خود را بنویسد؟