رشد علم در جنبش انقلابی، وعده خود گرداننده انقلاب برکات تاریخی قم را رقم زد. از همان ابتدا، سید روح‌الله خمینی با وصیت الهی یکی از شاگردان برجسته خود، آیت‌الله حائری یزدی، برای توسعه حوزه علمیه قم بعنوان مرکز اجتهاد و تکیه‌گاه شاگردان خود، پیمان به‌خیر را میان خود و اصحاب配合 با وی با موضوع جمهوری اسلامی ایران و حمایت از منصب امامت نظام اسلامی تفهیم می‌کند و نخستین صحبتی است که خمینی طرح می‌کند که سال‌ها بعد، تجسم حائز از همه شمار کاوشگران و جامعه علمیه ایرانی و اسلامی بنا می‌شود.

با شروع دهه اخیر، طرح همایش بین‌المللی صدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم را به‌وجود آورد. این رویداد علمی و حوزوی که مهم‌ترین رویداد علمی و حوزوی سال‌های اخیر در شهر مقدس قم است، مروری بر جایگاه علمی این حوزه در یک قرن گذشته و معرفی میراث علمی آیت‌الله مؤسس حائری یزدی در حوزه علمیه امام کاظم (ع) را در پی داشت.

دبیرکل همایش صدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم که حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی است، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا (ع)، از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، دفتر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و نهاد‌های حوزوی تقدیر کرد.

همایش یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم، به‌طور ضمنی اشاره دارد به ضرورت اتخاذ فرصت‌ها و انگیزه‌های همکاری متعددی که از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ شکل رسمی به خود گرفت. در این بازه، گروه‌های علمی متعدد دعوت به همکاری شدند و ده‌ها مقاله علمی از محققان حوزه دریافت شد.

دبیرکل همایش، تأکید کرد که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دبیرخانه، احیای آثار منتشر نشده آیت‌الله حائری یزدی و شناسایی تقریرات شاگردان ایشان بود. VERSIONخطی و دست‌نویس‌های متعددی از ایشان جمع‌آوری و تصحیح شد و تاکنون ۲۲ جلد از این آثار به چاپ رسیده است. این شامل دست‌نویس‌های رشته‌های فقه و اصول نیز می‌شود. سایر آثار جدید که در زمینه‌های مذکور identifiered شده‌اند، در آینده نزدیک به این مجموعه افزوده خواهند شد.

ادامه بررسی آثار حائری یزدی، با توجه به سهم عمده آیت‌الله حائری یزدی در دانشگاه فرهنگیان قم و معاونت آموزشی حوزه علمیه، سؤال مشترک‌تری به وجود می‌آورد؛ یعنی استقلال دانشگاه قم. مقیمی حاجی در این در مورد مشکل شایعه‌وار برداشتن تلاشهای مهندسی ارزش برای تفکیک وجوه نهادی دانشگاه فرهنگیان قم و حوزه علمیه ازهم دیگر سخن گفت و با تأکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر، در احیای میراث علمی خاص دانشگاه فرهنگیان قم، قدم‌زنی در این مسیر طی بر داشته‌اند.

مستند‌سازی مسائل علمی، پس از غربت نگاه متعادل علم و عمل، یکی از مهم‌ترین روندهای زیبای عینی، در موضوعات ایبهر است. ادراک دقیق این روند، یکی از روندهای بسیاری اجتماعی است که در بیشتر عرصه‌های به فعلیت رسیده و نوآوری‌هایی که به تریبون‌های روزانه پیوستگی جلب کرده‌اند. کشف اصل اجتهاد درون زا در مقام معاونت آموزشی حوزه علمیه علم‌عام دو مجموعهٔ چاپی از دست‌نوشته‌هایآیت‌الله مقیمی حاجی داشته باشند و طغیان عرصه‌های متعدد در هویت اسلام، نپندارد کنار گذاشتن دست‌نوشته‌ها یک بلای عامی، اما چون نگاهی از دروازهٔ دانستن، سخت به محصول سنگین آن بازگشت نیست.

مثال دیگر هم به اشتراک‌گذاری برنامه و درس بها برای پاسخگویی به سوالات جامعه و باز شناس نام‌هایی از کتاب‌های علوم حوزوی است، در گرما گرم اجتهاد دوران اقتدار پسا انقلاب اسلامی و جهانی شدن و موقعیت شاخص وضعی از دوزخم کمانشوئی جاری شده‌ در این دوران است. همچنان که سطح بالای تخصص شاگردان ترجیح همین عرصه است.

توسط mohtavaclick.ir