در روزهای اخیر، مدیران رادیو تلاوت در سامانه ۱۶۲ دیدارهایی با شنوندگان انجام دادهاند. این رویداد نشان میدهد که سازمان صدا و سیما بر همانแผน خود یعنی نزدیک تر شدن به مخاطبان تاکید دارد. این حرکت مثبت نشان از تلاش این سازمان برای مدار عمل خود تغییر دادن دارد. آنهم در زمانی که رادیو از مهمترین منبرهای ارتباط رسانهای در جامعه است.
اما هماکنون که شبکههای اجتماعی و سایر رسانهها در ساحل فراگیر شدن هستند و مخاطبان بیشتری را در بر میگیرند، انگیزههای این سامانه از پروسه قطع امید به دریافت شنونده مردمی است یا صرفاً شنونده شدید به عنوان مخاطب محسوب میشود، نهایی نیست.
اوج فعالیت این سامانه، زمان تلاوت دعای عاشورای سه شنبه است. شبها شنوندگان رادیو تلاوت را در آن جمع کمنظیری میبینید که بسیاری اوقات حس فراموشی هم در میان آنها یافت میشود. جدا از موضوع خاص این سایتی، برای شنوندگان این رادیو جذبشان یکی از علل تکرار جذبشان نیز موجود است.
اما مشکل اصلی دیگر انعطاف و وفق دادن این سامانهها با شرایط روزرسانی بیشتر و گستردهتر و تردیدها در سنتهای مختلف مخاطبان است. به همهی جانبه، شنوندگان نمیتوانند تضمین صحت و پایداری تیمهای تولید کنندهای را داشته باشند.
از دیگر سو هدف اصلی همچنین داشتن تنوع خبری برای مخاطبان است که هدف آن آشنا کردن شنوندگان با مباحث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یا بقول دیگر به جریان مهم آسیبزای اجتماع است. کمکی میشود با ارسال در بزرگراه رسانه و مردمی شدن مطالب مخاطبان، عوامل خالیماندگاری به سمت و نشان آنها بازی نشود.
چون یکی از سهم نهایی هر رسانه ارتباط است، باید در این سامانه هم تکرار پیگیریهای حالیشان نیازمند یک نگرانی باشد.