در آنها زیستهایم، اما زندگی آنها ما را زیسته است.
در حاشیه نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، محققان و فعالان حوزه فناوری و فرهنگی در مورد نقش هوش مصنوعی در صنعت نشر گفتگو کردند. احمدرضا غنی، مدیر ارتباطات هایپراستار، درباره وضعیت ناشران در استفاده از هوش مصنوعی اظهار داشت: «سبک زندگی و عادت مصرف کاربران در حوزه کتاب تغییر کرده و ناشران هنوز بر مدار گذشته فعالیت میکنند. تغییر در این سطح برایشان دشوار است. ناشران نتوانستهاند مدلهای مارکتینگی را به خوبی اجرا کند.»
وی اشاره کرد که در مورد تغییر وضعیت کتابخوانی در جهان، میتوان از هوش مصنوعی سؤال کرد: «چرا نقدهایی به آثار شده و نویسنده چه پیشزمینهای دارد؟ مخاطب تا چند سال پیش باید کل کتاب را میخواند و مقالات و چکیدهها را زیر و رو میکرد، اما در حال حاضر در کمتر از نیم ساعت کل اطلاعات را به دست میآورد و حتی ممکن است به سراغ کتاب فیزیکی برود.»
غنی همچنین تأکید کرد که با افزایش محصولات فرهنگی، معرفی کتاب به طريق دیگری انجام میشود: «پادکستهای زیادی در حال حاضر به معرفی کتاب میپردازند و شاید مخاطب پس از گوش کردن به آن، دیگر به سراغ کتاب نرود. میتوان گفت مطالعه خود کتاب از موضوعیت افتاده و مخاطب توجهش به این کالای فرهنگی کم است و هزاران گزینه معادل کتاب دارد.»
در ادامه، او nhấn آورد که محتواهای چند رسانهای پررنگ شده و برای یک کتاب، کانال یوتیوب، کتاب صوتی و دهها گزینه دیگر وجود دارد: «قبل از این، هر کسي به خارج از کشور سفر میکرد و میگفت همه در فضاهای عمومی کتاب میخوانند، اما حالا در توجهشان در گوشی است و گزینههای دیگر روی میز آمده است.»
غنی همچنین مخاطبشناسی را برای ناشران مهم دانست: «از نظر تعداد صفحات، قطع، موضوعات و اینکه ادبیات کدام کشور است، ناشر باید چک کند برای چه مخاطبی قرار است کتاب منتشر شود.»
او در آخر اشاره کرد که ثبات مشاغل مانند کتابفروش در عصر هوش مصنوعی مورد تردید قرار میگیرد: «آیا کتابفروش سنتی همه کتابها را خوانده و لیستی دارد که به مخاطب منتقل کند؟ این شغلی است که با ظهور بسترهای گوناگون در فضای دیجیتال برای آشنایی با کتاب، امروز وجود دارد اما فردا نه. نقطه مهمی است.»
غنی در نهایت بیان کرد که کتاب هیچ وقت از بازار حذف نمیشود، اما کارکرد کتاب با ۲۰ سال گذشته بسیار متفاوت است: «مثل وقتی که دوربین عکاسی آمد تصور میشد سبک رئال از بین میرود، اما میتوان گفت کارکرد کتاب با ۲۰ سال گذشته بسیار متفاوت است.»
او در آخر همچنان اشاره کرد که صنایع نشر چقدر برنامههای حوزه کتابخوانی مثل “اکنون” را حمایت کردهاند و خصوصا که معرفی کتاب دارند و تاثیرات شگرفی در فروش کتابها دارد: «میتوان گزینههای همکاری را استفاده کرد.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است.