**صادرات شرکت‌های دانش بنیان با رشد شگفت‌انگیز**

لازم است بدانیم که شرکت‌های دانش بنیان با توجه به سابقه صادراتی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این مدت میانگین سالانه صادرات شرکت‌های دانش بنیان در 5 سال گذشته به حدی رسیده که صادرات آنها در سال 1402 به 2505 میلیون دلار رسیده است. در این مدت، همزمان واردات این شرکت‌ها با رشد میانگین سالانه 50 درصد از 1633 میلیون دلار به 5131 میلیون دلار رسیده است.

با این بیان، هم‌اکنون می‌توان امیدوار بود که صادرات شرکت‌های دانش بنیان به تدریج افزایش یابد و با وجودی که تراز تجاری دانش بنیان در آینده مثبت شود، اکنون می‌توانیم امیدوار باشیم که با تداوم این روند، تراز تجاری دانش بنیان در آینده به حدی رسیده که باعث بهبود تراز تجاری خواهد شد.

لزوماً، این آمار مربوط به 1411 شرکت واردکننده و 489 شرکت صادرکننده است و سایر شرکت‌ها فعالیت گمرکی نداشته‌اند. با توجه به تجزیه و تحلیل آمار صادراتی، 85 درصد از مجموع صادرات دانش بنیان توسط 39 شرکت با صادرات بالای 10 میلیون دلار انجام می‌شود. در مقابل، بخش عمده‌ای از شرکت‌های صادراتی (حدود 70 درصد)، مجموعاً سهمی 3 درصدی از صادرات دانش بنیان دارند. لازم به ذکر است این اطلاعات صرفاً براساس اطلاعات گمرک بوده و شامل صادرات و واردات غیررسمی یا با واسطه و نیز صادرات خدمات محور نمی‌شود.

در این ارتباط، 7 درصد از کل واردات دانش بنیان توسط 120 شرکت صورت می‌گیرد. در مقابل، بخش عمده‌ای از شرکت‌های (حدود 65 درصد) مجموعاً سهم 4 درصدی از کل واردات دانش بنیان را دارند. لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از واردات 5 میلیارد دلاری شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مواداولیه در زنجیره ارزش تولید محصولات نهایی کاربرد داشته و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، موجب جلوگیری از واردات محصول نهایی و کاهش ارزبری نیز شده است.

شاخص «پیچیدگی محصول» که توسط دانشگاه هاروارد توسعه یافته است، میزان پیچیدگی تولیدات کشورها را با مقیاسی بین -3 تا +3 برای هر کد گمرکی می‌سنجد. با تطبیق این شاخص با داده‌های گمرکی، بخش بزرگی از صادرات شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، محصولاتی با پیچیدگی پایین است. در مقابل، بخش زیادی از واردات دانش بنیان از کالاهایی با پیچیدگی بالا تشکیل شده است.

با در نظر گرفتن کالاهای با امتیاز بالاتر از 0.5 به عنوان محصولات دانش بنیان، میزان صادرات این محصولات حدود 450 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که 18 درصد از کل صادرات شرکت‌های دانش بنیان را شامل می‌شود.

تهاجم تنوع تجاری افزایش یافته است، به طوری که تعداد کشورهای مقصد صادرات به 104 و مبادی واردات به 79 کشور رسیده است. در این بین، افزایش صادرات به چین مربوط به دو شرکت صادراتی است که در این سال احراز صلاحیت دانش بنیان شده‌اند.

**چرایی در رشد صادرات**

استراتژی صادرات شرکت‌های دانش بنیان با توجه به موانع موجود در تجارت بین‌الملل در کنار باکس والتي در حال حاضر بر مهارت حرفه‌ای‌آوری و انقلاب آتی ارتباط دارد. اتخاذ راهبرد تسلیحاتی در مناسبات همکاری خواهد داشت و به میزانی که بدایت شود، نقش صادرات و تراز تجاری افزایش می‌یابد. شرکت‌های دانش بنیان مهم هستند به این خاطر که ممکن است لازم باشند این مسائل را برای دستیابی به پیشرفت به دقت مطرح کنند.

یکی از قابل توجه‌ترین دستاوردهای در این مدت اینکه شرکت‌های دانش بنیان در رابطه با صادرات مشارکت کنند و صادرات به کشورهای آسیایی متمرکز شده باشد. عدم اعتماد یا فقدان حسی به توجه در بین مدیران شرکت‌ها ممکن است در بدترین وضعیت‌ها، موانعی ایجاد کند و باعث شود تا صادرات و گسترش آنها کند شود. کناره‌گیری و تغییر نیاز به تأثیر مثبت در بین شرکای تجاری و حذفهای مفید تغییر ناپذیر خواهد بود.

**اهمیّت تجارت با امارات متحده عربی**

شاخص‌های تراز تجاری و بازرگانی مبتنی بر تحلیل های بیشتر در تجارت بین الملل و بازرگانی بین ملل به فاز محلی انسان مرتبط می شود. صنایع امروزی به طور روزافزون از روی سنتی به خشکی، در سطح جهان دست می یابد و به روز سیستم‌ها دست در دست هم زمین را تبدیل به یک عرضه و پس نمایش توانا می بنماید.

آثار اصلی، خارج از استراتژی ضد تراز تجاری را از استقلال ملی استفاده می کند و با وجود این ها، بازرگانی و تجارت دنیا از آن دست سو استفاده می کند و مهم است، اگر اهمیت این مسائل برای علم واقع واقع می شود یا نه. بنظر می رسد مهم است که حرکت آتی خوش یقین و اهمیت جامعه را برای این یک بازلخت و جمیع برای افزایش سرمایه زده و بخش خصوصی در اقتصاد قراردهد.

توسط mohtavaclick.ir