این هفته در جهان خودرو: رونمایی از شاسیبلند جدید رضوانی که بر پایه لامبورگینی ساخته شده، سیستم عامل جدید اپل برای خودروها، بازگشت خودروساز ایتالیایی با یک مدل یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری و از نفس افتادن پورشه زیر فشار تعرفههای آمریکا و رقابت در چین.
لامبورگینی زرهپوش
رضوانی، خودروساز ایرانی-آمریکایی از مدل جدیدی رونمایی کرده که روی شاسیبلند لامبورگینی ساخته شده است. این ماشین که نامش نایت (Knight) است، مانند مدلهای دیگر رضوانی با الهام از خودروهای زرهی طراحی شده و تنها صد دستگاه از آن ساخته میشود.
نایت روی شاسی لامبورگینی اوروس ساخته شده است. ظاهر لوکس و اسپرت اوروس با اضافهشدن گلگیرهای بزرگ، چراغهای نازک، سپرهای عضلانی و لاستیکهای آفرود کاملا تغییر کرده است. با این تغییرات، نایت به ماشینی شبیه شده که در فیلمهای علمی-تخیلی میتوان دید.
موتور نایت همان موتور هشت سیلندر توربوی اوروس است که بسته به مدلهای مختلف تا ۸۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. رضوانی شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این شاسیبلند را سه ثانیه اعلام کرده که حدود نیم ثانیه از لامبورگینی اوروس بهتر است.
رضوانی مانند مدلهای دیگرش برای نایت هم بستهای سفارشی ارائه میدهد که نامش «دارک نایت» است. بدنه و شیشه ضدگلوله، محافظت در برابر انفجار، دوربین حرارتی دید در شب و لاستیکهای ضدپنچری از جمله امکانات سفارشی هستند. سیستم پخش دود از عقب ماشین برای کور کردن دید تعقیبکنندگان، سیستم پخش اسپری فلفل از آینههای بغل و شوک برقی دستگیرهها برای دفع مهاجمان از دیگر امکانات دفاعی ماشین است.
رضوانی علاوه بر این امکانات، تجهیزات دیگری مانند جلیقه ضدگلوله، کلاه ایمنی، ماسک گاز و جعبه کمکهای اولیه هم برای ماشین عرضه میکند.
خریداران برای تبدیل لامبورگینی اوروس به رضوانی نایت باید ۱۴۹ هزار دلار بپردازند. قیمت لامبورگینی اوروس در آمریکا حدود ۲۵۰ هزار دلار است. رضوانی قیمت بسته «دارک نایت» را اعلام نکرده، اما تجهیزاتی مشابه برای مدل «ونجنس» این شرکت حدود ۸۵ هزار دلار هزینه دارد. در این صورت قیمت هر دستگاه نایت میتواند تا ۵۰۰ هزار دلار برسد.
رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۳ توسط فریس رضوانی تاسیس شد. این شرکت کارش را با ساخت یک ماشین اسپرت آغاز کرد و اکنون سه شاسیبلند و دو مدل اسپرت در محصولاتش دارد. این شرکت به تازگی زیرمجموعهای تازه برای ساخت ماشینهای اسپرت تاسیس کرده است. این زیرمجموعه که «رضوانی ریترو» نام دارد، ماشینهایی با الهام از مدلهای اسپرت کلاسیک مشهور میسازد.
اپل پشت فرمان
شرکت اپل نسل جدید سیستم عامل خود به نام «کار پلی اولترا» (CarPlay Ultra) را برای ماشینها معرفی کرد. این سیستم عامل برای اولین بار در محصولات آستون مارتین نصب شده و در آینده در مدلهای خودروسازان دیگر هم ارائه خواهد شد.
شرکت اپل در حال حاضر سیستمی به نام «کار پلی» ارائه میکند که گوشیهای اپل را به نمایشگر روی داشبورد وصل میکند تا راننده بتواند از بعضی امکانات گوشی مثل نقشه، تماس تلفنی و پخش موسیقی استفاده کند.
«کار پلی اولترا» برخلاف «کار پلی» همه نمایشگرهای ماشین از جمله نمایشگر پشت فرمان را کنترل میکند. علاوه بر این، راننده با این سیستم عامل میتواند بخشهای مختلف ماشین را هم کنترل کند. «کار پلی اولترا» اطلاعاتی مانند سرعت، میزان سوخت یا تنظیمات تهویه مطبوع را با طرح گرافیک سیستم عامل اپل برای راننده نمایش دهد.
آستون مارتین DBX 707 اولین مدلی است که به این سیستم مجهز شده است. در این ماشین راننده میتواند صفحات مختلف نمایشگر را با کنترل لمسی روی فرمان تغییر دهد. شکل ظاهری نمایشگرها هم بسته به سلیقه راننده قابل شخصیسازی است. همچنین راننده میتواند برخی اطلاعات مانند نقشه یا موسیقی را به نمایشگر پشت فرمان منتقل کند.
برای استفاده از «کار پلی اولترا» راننده باید آیفون ۱۲ یا جدیدتر با سیستم عامل iOS 18.4 یا جدیدتر داشته باش. این سیستم عامل برای اولین بار نیاز به راهاندازی دارد، اما بعد از نصب با ورود به ماشین بهطور خودکار فعال میشود.
ادی افتادن پورشه در سربالایی
پورشه اعلام کرده که سودش در سهماهه نخست سال جاری میلادی ۴۰ درصد نسبت به پارسال کمتر بود و به ۷۶۰ میلیون یورو کاهش یافت. درآمد این کارخانه هم در این دوره هشت میلیارد و ۸۶۰ میلیون یورو بود که ۱.۷ درصد از پارسال کمتر بود.
پورشه در همه بازارهای مهماش با چالشهای جدی روبرو است. این کارخانه محصولاتش را در آلمان تولید میکند و وضع تعرفه بر ماشینهای وارداتی به آمریکا هزینههای شرکت را افزایش داده است. میزان این هزینهها هنوز معلوم نیست، اما به گفته مدیر مالی پورشه بار مالی این تعرفهها در ماههای آوریل و مه به «صدها میلیون یورو» خواهد رسید.
این کارخانه اعلام کرده است فعلا قصد ندارد قیمت محصولاتش را با توجه به تعرفهها در آمریکا افزایش دهد و هزینه تعرفهها را از سودش پرداخت میکند.
مشکل دیگر پورشه کاهش تقاضا در چین است که باعث شده فروشش در چند سال گذشته کم شود. این شرکت در سه ماه اول امسال در چین ۴۲ درصد کمتر از پارسال ماشین فروخت و پیشبینی میشود فروشش در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود چهل هزار دستگاه باشد. فروش پورشه در چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۶ هزار دستگاه بود.
رقابت با خودروسازان چینی به پورشه ضربه زیادی زده است. کارخانههایی مثل شیائومی و BYD با ماشینهایی ارزانتر که امکاناتی مشابه پورشه دارند، این کارخانه آلمانی را به چالش کشیدهاند. رقابت در چین به حدی است که پورشه در حال بررسی توقف عرضه ماشینهای الکتریکیاش در این کشور است.
در چهار سال آینده هزار و ۹۰۰ نفر از نیروی کارش کم خواهد کرد.