بر اساس گزارشی که از بابک زنجانی منتشر شده است، تاکسیهای برقی جدید به نام «داتوان» باInstalling دوربین و مونیتورینگ از یک ستاد فرادست همراه خواهند بود. همچنین خدمات دیگری مانند ثبت وقایع در تاکسیها از دیگر امکاناتی است که زنجانی میگوید در این خودروها استفاده خواهد شد. این سرویس فعلا فقط در کرج، قشم و اصفهان به ارائه خدمات خواهد پرداخت و در فاز دوم تهران هم به آن اضافه خواهد شد.
محمد پرورش، مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری اصفهان در گفت و گو با زومیت به این سوال که آیا این پلتفرم تاکسی برقی از شهرداری مجوزی گرفته یا نه پاسخ نمیدهد و فقط تاکید میکند که هر گونه فعالیتی در حوزه حمل و نقل درون شهری نیازمند گرفتن مجوز از آنها و طی فرایند قانونی است. با اینکه به شکل رسمی اعلام نشده که تاکسیهای زنجانی اینترنتی هستند یا نه رضا الفت نسب، عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم به زومیت میگوید که هنوز شرکتی برای دریافت مجوز تاکسی اینترنتی اقدام نکرده است.
تاکسیهایی که زنجانی از آن حرف میزند زیرمجموعهای از همان هلدینگ بزرگی هستند که فروردین ماه قرارداد مهمی با وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی سیستم حمل و نقل ریلی کشور منعقد کرد. اگر این اسم برایتان آشناست باید به خاطر بیاورید که شرکت داتوان در لیست خریداران سایپا هم قرار داشت.
در وبسایت این هلدینگ وابسته به زنجانی درباره این تاکسیها اینطور نوشته شده است:
«داتوان سفر با هدف بازتعریف حملونقل مسافر به شیوهای هوشمند، امن و پایدار تأسیس شده است. این شرکت با تکیه بر ناوگان تمام الکتریکی و بهرهگیری از فناوریهای نوین، تلاش دارد تا تجربهای یکپارچه و لذتبخش از سفر برای کاربران و کسبوکارها فراهم آورد و سهم خود را در ساخت آیندهای سبزتر و پایدارتر برای شهرها ایفا کند.»
حساسیت افکار روی بابک زنجانی از آنجایی شروع میشود که نام او یادآور دادگاههای مهم فساد نفتی در ابتدای دهه ۹۰ است. او سال ۱۳۹۲ در این پرونده قضایی بازداشت و در سال ۱۳۹۵ به اعدام محکوم شده بود. حکم او با تایید قوه قضاییه به ۲۰ سال زندان کاهش یافت و زمستان سال ۱۴۰۳، در حالی که ۱۱ سال از آن را سپری کرده بود خبر از آغاز فعالیت جدی اقتصادی خود داد.
سخنگوی قوه قضاییه در اردیبهشت امسال توضیح داد که او با رعایت ضوابطی و تحت نظارت ضابطین قضایی، به مرخصی آمده است. در این مدت زنجانی به جز فعالیتهای اقتصادی در شبکه حمل و نقلی، در زمینه بانکی هم تبلیغاتی داشته و ادعاهایی درباره راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال کرده است.
اکنون زنجانی میخواهد از چهره یک محکوم سابق در پروندهای میلیاردی خارج و به عنوان یک چهره فعال در اکوسیستم فناوری، از جمله حملونقل شهری شناخته شود. کسی که تا چند سال پیش تصویرش با سولههای نفتی و دادگاههای ویژه گره خورده بود، حالا از تاکسیهایی با دوربین، یونیفرم و وایفای رایگان حرف میزند؛ آنهم در میانهی اخباری که جامعه هنوز درگیر شوک و خشم از آنهاست. اینکه زنجانی چطور و با چه نیتی این تاکسیها را به خیابانها میفرستد، هنوز معلوم نیست. معلوم هم نیست که این پروژه صرفاً یک برندینگ تازه است، یا مقدمهی بازگشت آرام او به صحنهای که هرگز واقعاً از آن خارج نشده بود.