در کنار توسعه زیرساختهای اینترنت و گسترش تجارت دیجیتال، حالا ساکنان مناطق دورافتاده و محروم نیز میتوانند بهProducts گستردهای از محصولات دسترسی داشته باشند. اینها نهتنها به گسترهای از محصولات دسترسی دارند بلکه محصولات بومی خود را نیز به سراسر کشور عرضه میکنند و کسب و کارهای خود را راهاندازی میکنند.
رشد این روند در سال گذشته بهگونهای بوده که در بخش بومی و محلی دیجیکالا بیش از 10 هزار نفر فعالیت داشتند و توانستند بالغ بر 500 میلیارد تومان فروش ثبت کنند. این یک موردی است که نشان میدهد توسعه زیرساختهای اینترنت و گسترش تجارت دیجیتال میتواند منجر به توانمندسازی مناطق دورافتاده و محروم شود.
گفته میشود حدود هشت سال است که دیجیکالا در راستای توانمندسازی روستاها و مناطق دورافتاده، بخش بومیمحلی را راهاندازی کرده است. مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، در یک مصاحبه درباره این امکان برای کسب و کارهای بومی گفته است که: «دیجیکالا در راستای مسئولیت اجتماعی خود، بهجای ماهی دادن به کسب و کارهای بومی، امکان ماهیگیری را برای آنها فراهم کرده است. این بخش برای حمایت از کسانی ایجاد شد که توان تولید دارند، اما به دلیل زندگی در مناطق محروم و روستایی، امکان عرضه محصولاتشان به سراسر کشور را نداشتند.»
طباطبایی میگوید این پلتفرمها مانند دیجیکالا، نهتنها امکان لازم را برای کسب و کارهای بومی فراهم کردهاند، بلکه دسترسی به محصولات را در سراسر کشور آسانتر کردهاند. او همچنین به این نکته اشاره میکند که دولت برای ایجاد یک شغل، باید حدود دو میلیارد تومان هزینه کند و پایدار نگهداشتن آن نیز بسیار دشوار است.
طباطبایی میگوید: «در میان افرادی که در مناطق روستایی فعالیت میکنند، گاهی استعدادهای قابل توجهی وجود دارد. فراهمکردن بستر مناسب برای این افراد، کار بسیار ارزشمندی به حساب میآید.»
اما سوالی که هنوز پاسخی ندارد این است که آیا این امکانات برای همه قابل دسترسی هستند یا خیر؟ آیا همه میتوانند از این پلتفرمها استفاده کنند؟