یکی از تازهترین روندها در جهان هنر، توجه به هنرهای سنتی و روشمند است. نمایشگاه عکس «سی رَج» به این مسئله دلالت دارد. اما در چیستی این موضوع تامل میکنیم؟ آیا این hanya برقراری ارتباط با گذشته نیست؟ یا مرحلهای مهم در گذار به آینده است؟ در پاسخ به این پرسشها، حتماً باید از چشماندازهای گوناگون یاد کرد. در واقع، روندی عمیقتر در پیش رو است که حول محور هنر، فرهنگ و حتی اقتصاد جریان مییابد.
در این میان، نمایشگاه عکس «سی رَج» که به نمایش تصاویری از تولید فرشهای حرم رضوی اختصاص دارد، در چارچوب همین روندها قرار دارد. با تمرکز بر این موضوع، میتوان با نزدیک شدن به دلایل اهمیت این کار به تحلیلهای بیشتر پرداخت.
نمایشگاه عکس «سی رَج» نه تنها به به بزرگداشت خاستگاههای هنری و سنتی بلکه به نقش چشمگیری در پرداختن به موضوعات اقتصادی، صنعتی و گردشگری نیز اهمیت میدهد. چراکه مراکز گردشگری مهمی مانند حرم رضوی میتوانند از طریق بافت فرهنگی، اقتصادی و هنری کمکی نیز به توسعه مناطق خود بکشانند. این امر در اقتصادجهان معاصر که گردشگری به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی شناخته شده است، از اهمیت چشمگیری برخوردار است.
در چارچوب همین موضوع، میتوان به نقش کمنظیر بازاریابی با رویکردهای هنری و فرهنگی اشاره کرد. ازاینرو، باگسترش این رویکرد میتوان به کاهش اضطراب مالیاتی و معرفی فرشهای حرم رضوی به جهانیان دست یافت. این رویکرد میتواند به رشد اقتصادی منجر شود و به مهمترین فیغرهای هنری نیمه عدم رونق تبدیل شود.
اما چرا تنها با این تحلیل مواجه میشویم؟ این برای آن است که در اقتصاد هم سنتی، خلاقیت و نوآوری، در ابعاد ادغام با علوم و فنّاوریهای مختلف تبدیل به انتخاب های مهم گشته اند. این انتخابها میتواند حالا بدین شکلی باشد که تولیدات متنوع باکیفیت که از طریق میانجی من راهی بازارهای جهانی باشد.