**روابط بانکی؛ ضرورت‌های جدید برای شفافیت و اطمینان**

در دیدار امروز شنبه 19 آبان با مشتریان برخی از بانک‌ها، یک خبر شگفت‌انگیز اعلام شد. برخی از مشتریان بانک سپه، مبلغی را از حساب خود در این بانک مشاهده نکرده‌اند. این اتفاق در میان مشتریان بیشتری اتفاق افتاده است. و سؤال این است که علت این مبالغ کسر شده چیست؟ آیا این مبالغ حقیقی یا صوری بوده‌اند؟

**مبانی اختفای مبالغ**

بر اساس اعلام بانک سپه، این بانک برای رفاه حال مشتریان، مبالغ را از حساب آن‌ها کسر کرده است. در دفعات گذشته، از کاهشی در میزان اعتبارات مشتریان این بانک رونما شده است. این دلیل معتبری است که این کسر مبالغ از برخی حساب‌ها خروجی اعتبارات بوده است. در این حین برقراری‌عینأ اعمال قانون تازگی‌ای ندارد. در سال‌های پیش‌تر هم شاهد این‌چیز بوده‌ایم که این چنين اتفاقی خورده است.

**کاهشی در اعتماد‌ و مداخلات قضایی**

در طول این مدت روندهایی در گزارش‌های قضایی و مالی مشاهده می‌شود. به شکایت مشتریانِ این بانک اشاره شده است. تصور می‌شود این شکایت‌ها تماماً خاستگاه کسر مبالغ بوده‌اند. بسیاری از این شکایت‌ها جای‌قدری صحت داشته است. و نمی‌توان صحت آن‌ها را نادیده گرفت. اما اگر ما بررسی نمی‌کنیم، گمان اشتباهی ایجاد خواهد شد.

**راه‌حل‌ها: شفافیت و اطمینان‌زدایی**

برای رفع این مسئله مقطعی و تا حدی طولانی، باید به مضاعف تلاش کرد تا شفافیت در سیستم بانکی افزایش یابد. اگر خاطرات مشکوک به قبل از ساختار bank سپه بسنجید. این خاطرات اما انسان را به افکار حاشیه‌ای می‌اندازد. این کار از پس ما و ایران مایه‌ی سؤال است.

توسط mohtavaclick.ir