یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
اخیراً بحث هایی درباره عمل کردن یا نکردن ایربگ خودروهای ایرانی مطرح است که بسیاری از مردم را نسبت به ایمنی این خودروها نگران کرده است و تقریباً اعتمادی از سوی مردم نسبت به محصولات داخلی وجود ندارد. در این متن به علت های فعال نشدن ایربگ در خودروهای داخلی و خارجی می پردازم.
در تصادف های اخیری که در کشور رخ داده است شاهد عمل نکردن ایربگ بسیاری از خودروها بودیم که منجر شد بسیاری از مردم متوجه ایمن نبودن خودروهای داخلی شوند و نسبت به تولیدات داخل دلسردی بیش تری پیدا کنند. اما جدا از خودروهای داخلی، ایربگ ها در چه زمان ها و در چه شرایطی فعال می شوند و عمل می کنند؟
با گذشت زمان یکی از مهم ترین اختراع های بشر برای جلوگیری از تلفات سوانح رانندگی به وقوع پیوست و این اختراع کیسه هوا یا ایربگ (Airbag) نام گرفت. این وسیله ایمنی هنگام بروز حادثه و تغییر شتاب ناگهانی خودرو فعال می شود، به این صورت که، کیسه ای با گازهای حاصل از واکنشی شیمیایی پر می شود و صورت و گردن راننده را پوشش می دهد تا از برخورد سر و گردن راننده با فرمان و ستون های خودرو، به علت نیروی اینرسی، جلوگیری کند.
حتماً بخوانید: نحوه عملکرد کیسه هوا (Airbag) هنگام تصادف
در تمامی خودروهایی که ایربگ دارند از سنسورهایی استفاده می شود که می توانند تغییرات ناگهانی ایجادشده در سرعت خودرو را تشخیص دهند و سپس با ارسال دستور به بخش انفجاری کیسه هوا واکنش های شیمیایی لازم انجام می شود و گاز آزادشده در اثر واکنش هاست که موجب باز شدن کیسه در کسری از ثانیه می شود.
طبق NHTSA، که یکی از قانون گذاران ایمنی خودروهاست، ایربگ های جلو (Frontal Airbags) با توجه به نوع خودروساز و نوع طراحی، باید از بازه سرعتی ۱۳ تا ۲۳ کیلومتر بر ساعت فعال شوند. این یعنی یک خودروساز می تواند ایربگ ها و سیستم عملگر آن را طور طراحی کند که در تصادفاتی که از ۱۳ کیلومتر بر ساعت به بعد رخ می دهند فعال شوند و یک خودروساز دیگر مبنای شروع را ۲۳ کیلومتر بر ساعت در نظر بگیرد، اما چیزی که مشترک است فعال شدن الزامی همه آن ها از ۲۳ کیلومتر بر ساعت به بالاست.
انتخاب این سرعت ها بر مبنای کشور و یا خود خودروساز صورت می گیرد و در نهایت، تصمیم می گیرد سرعت شروع به کار ایربگ را چند در نظر بگیرد تا خطر آن قدر جدی باشد که نیاز به عمل کردن ایربگ به وجود آید.
در برخی از خودروها بخش کنترلی ایربگ ها می تواند تشخیص دهد که آیا کودکی بر روی صندلی نشسته است یا نه و در صورت وجود کودک بر روی صندلی ایربگ را فعال نمی کند. در خودروهای قدیمی این کار باید به صورت دستی انجام شود و شخص باید با استفاده از سوییچ خودرو، ایربگ سرنشین را غیرفعال کند.
در برخی از شرایط مانند روشن بودن خودرو و قرار گرفتن در پشت چراغ قرمز، اگر تصادف شدیدی رخ دهد و سنسور ایربگ به اندازه کافی تحریک شود امکان دارد ایربگ فعال شود، اما در صورت خاموش بودن خودرو به هیچ وجه ایربگ فعال نمی شود، زیرا برق در مدار سیستم عملگر آن جریان ندارد.
عمل کردن ایربگ های کناری (Side Airbag) و پرده ای (Curtain Airbag) به شدت به زاویه تصادف با مانع یا خودرویی دیگر بستگی دارد، اما به طور کلی، به علت وجود فاصله کم تر بین سرنشینان و ستون های خودرو، این ایربگ ها در سرعت های کم تری فعال می شود تا از وارد شدن آسیب به سرنشینان جلوگیری کنند. از طرفی دیگر، شدت تصادف نیز بسیار مهم است، برای مثال، اگر تصادف از پهلو به صورتی رخ دهد که فشار در کل یک طرف خودرو پخش شود، احتمال عمل کردن ایربگ ها کم تر می شود، زیرا پخش شدن فشار از وارد شدن آسیب های جدی به سرنشینان جلوگیری می کند.
تصادف از عقب (Rear End Collision) هنگامی رخ می دهد که یک خودرو یا شی از پشت به خودروی شما برخورد کند. در این زمان میزان پرتاب شدن شما به سمت جلو نسبت به انواع دیگر برخوردها بسیار کم تر است و به دلیل وجود نیروی اینرسی، بدن شما بیش تر به سمت عقب پرت می شود. در این شرایط، عمل کردن ایربگ ها کار خاصی انجام نمی دهد و به عبارتی، تقریباً تاثیرگذار نیست. به همین دلیل، در بسیاری از تصادف ها که برخورد از پشت صورت می گیرد، ایربگ خودروی جلو فعال نمی شود. از طرفی، اگر در اثر برخورد، خودروی جلویی از روبه‌رو به خودرو یا شی دیگری برخورد کند احتمال عمل کردن ایربگ وجود دارد.
البته باید گفته شود که در این شرایط، تصادفی عمل کردن پشت سری های فعال می تواند جلوی آسیب رسیدن به سر و گردن را بگیرد و مؤثر واقع شود.
حتماً بخوانید: پشت سری فعال خودرو چیست؟
در صورتی که سنسورهای به کاررفته برای فعال سازی ایربگ ها بد طراحی شده باشند و یا موقع نصب، آن ها را درست و دقیق در جای خود قرار نداده باشند، احتمال عمل نکردن ایربگ ها افزایش می یابد.
یکی از علت های عمل نکردن ایربگ ها نرسیدن فرمان فعال سازی به آن هاست. برای مثال، در صورت وجود قطعی در سیم های اسپیرال یا Flat، دستور فعال شدن ایربگ راننده به آن تحویل نمی شود و به همین دلیل، ایربگ راننده عمل نمی کند. یکی از راه های تشخیص این مشکل، عمل کردن بقیه ایربگ ها و عمل نکردن یک ایربگ است. از این طریق می توان فهمید به احتمال زیاد عمل نکردن ایربگ مورد نظر مربوط به مشکل سیم کشی است.
یکی دیگر از علت های عمل نکردن ایربگ این است که سیم کشی های مربوط به آن از مسیرهایی رد می شود که در اثر بروز تصادف آسیب می بینند و در اثر آن آسیب سیم های مربوط به ایربگ قطع می شود. بنابراین محل عبور سیم کشی های مربوط به ایربگ نیز بسیار حساس است.
در صورت خرید خودروی دست دوم حتماً از وجود تمام ایربگ های خودرو مطمئن شوید، زیرا بارها این اتفاق افتاده است که یک خودرو قبلاً تصادف کرده باشد و در مراحل تعمیر آن ایربگ جایگزین برای خودرو خریداری نشده باشد. در این صورت برای خاموش کردن چراغ هشدار ایربگ که در کلاستر نمایش داده می شود از مقاومت استفاده می کنند تا ECU نبود ایربگ را تشخیص ندهد.
محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار
این وسیله ایمنی هنگام بروز حادثه و تغییر شتاب ناگهانی خودرو فعال می شود، به این صورت که، کیسه ای با گازهای حاصل از واکنشی شیمیایی پر می شود و صورت و گردن راننده را پوشش می دهد تا از برخورد سر و گردن راننده با فرمان و ستون های خودرو، به علت نیروی اینرسی، جلوگیری کند.
در تمامی خودروهایی که ایربگ دارند از سنسورهایی استفاده می شود که می توانند تغییرات ناگهانی ایجادشده در سرعت خودرو را تشخیص دهند و سپس با ارسال دستور به بخش انفجاری کیسه هوا، واکنش های شیمیایی لازم انجام می شود و گاز آزادشده در اثر واکنش هاست که موجب باز شدن کیسه در کسری از ثانیه می شود. 
۱٫ طراحی بد و نصب نامناسب سنسورها ۲٫ وجود مشکل در سیم کشی ۳٫ محل عبور سیم کشی ها ۴٫ خالی بودن محل ایربگ.







قسمت دوم فصل هشتم اسب بخار به تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور اختصاص دارد و در آیتم «خودروچی» هم به سراغ مقایسه هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو دو در اتاق FJ120 رفته ایم که در یک رده قیمتی قرار دارند.
در قسمت اول فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال (توربو) رفته ایم و این کراس اوور کره ای را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرده ایم.







source

سئو سایت

یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.

source

توسط mohtavaclick