یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
در این محتوا به سراغ بررسی دو کراس اوور بسیار خوش فروش و خوش نام در سطح بازار بین المللی آمده ایم؛ پژو ۳۰۰۸ فیس لیفت و نسل جدید هیوندای توسان.
این روزها در سبد محصول هر خودروسازی اعم از اروپایی یا آمریکایی و حتا چینی ها، این کراس اوورها هستند که حرف اول و آخر را می زنند و جای هیچ عرض اندامی برای دیگر سگمنت ها باقی نمیگذارند.
کار را با پژو ۳۰۰۸ جدید آغاز میکنیم؛ پژو ۳۰۰۸ را به جرئت میتوان موفق ترین خودروی پژو در سال های اخیر دانست. از کسب جایزه خودرو سال اروپا در سال ۲۰۱۷ گرفته تا آمار فروش ۸۰۰ هزارتایی اش در محدوده سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، همه و همه گواهی بر موفقیتهای خیره کننده این کراس اوور هستند. چندی پیش شرکت پژو اقدام به فیسلیفت و به روزرسانی ۳۰۰۸ کرد.
نمای جلوی این خودرو خشن تر و صد البته جذاب تر از قبل شده است و در دو طرف سپر جلو نیز دو ورودی هوا قرار گرفته که در خنک کاری سیستم ترمز و پیشرانه نقش مهمی ایفا می کنند و به زیبایی نمای جلوی خودرو تا حد زیادی افزوده اند.
در قسمت عقب تنها شاهد تغییرات اندک در گرافیک داخلی چراغ ها و استفاده از پوشش شفاف جدیدی برای آن ها هستیم.
به سراغ توسان میآییم. هیوندای در مورد طراحی توسان میگوید نسل جدید این خودرو با هدف شکل دادن به یک هویت متمایز در یک سگمنت شلوغ طراحی شده است. هیوندای برای این نسل سعی کرده است محصولی متفاوت را به تولید برساند.
نسل چهارم توسان از آخرین زبان طراحی هیوندای بهره میگیرد؛ زبان طراحیای که قبلتر در نسل جدید الانترا هم شاهد آن بودیم. در توسان جدید طراحی جلوپنجره به صورت مثلثی و همانند آن چه در «سوناتا» و «النترا» دیده میشد انجام شده است، با این تفاوت که این بار چراغ های جلو به صورت یکپارچه و پنهان درون این جلوپنجره خاص جانمایی شده اند.
در نمای کناری هم خطوط و به طور کل طرح پیچیدهای را شاهد هستیم و این طرح کاملاً نقطه مقابل ۳۰۰۸ و به طور کل، سادگی و ماندگاری طراحی اروپایی هاست.
در قسمت بالای گلگیرها خطوط شکسته طراحی، برآمدگیهایی را به وجود آوردهاند که باعث شده این خودرو عضلانیتر به نظر برسد. این سبک طراحی قبل از این خودرو در الانترای نسل جدید هم مورد استفاده قرار گرفته بود که اگرچه انتقادهایی را در پی داشت، اما باید پذیرفت متفاوت است و کمپانی هیوندای هم به دنبال همین تمایز بوده است.
در نمای عقب توسان، چراغهای جدید با طراحی کاملاً متفاوت دیده میشود؛ چراغ های عقب با نواری از ال ای دی به هم متصل شده اند و در حاشیه چراغ های عقب ال ای دی های نقطه ای، طرحی مثلثی شکل و زیبا را ایجاد می کنند. در قسمت پایین سپر، قطعه مشکی رنگ با طراحی الماسی دیده میشود و دیفیوزر با رنگ نقرهای در قسمت پایین تکمیل کننده این بخش است. برف پاک کن با طراحی جدید در قسمت زیر بال به صورت پنهان طراحی شده است که از ظرافتهای طراحی در مقابل رقیب اروپایی توسان به شمار میآید و نشان هیوندای نیز برای ثابت کردن تمایز، در قسمت پایین شیشه عقب قرار گرفته است.
کابین پژو ۳۰۰۸ و طراحی داشبورد آن را بیتردید باید یکی از شاهکارهای کمپانی پژو دانست. با ورود به داخل خودرو این احساس به شما دست میدهد که به کابین یک کانسپت ورود کرده اید نه یک کراس اوور سایز متوسط!
در مدل فیسلیفت شده ۳۰۰۸، کابین خودرو دستخوش برخی تغییرات مثبت قرار گرفته است.
از جمله تغییرات مهم کابین می توان به استفاده از مانیتور ۱۰ اینچی جدید به جای مدل ۸ اینچی قبلی اشاره کرد. برای پشت آمپر دیجیتالی نیز نمایشگر ۱۲.۳ اینچی درنظر گرفته شده است تا در مجموع، ظاهری مدرن تر را نسبت به قبل در کابین پژو ۳۰۰۸ فیسلیفت شاهد باشیم.
به سراغ توسان میآییم. درون کابین طراحی مدرن و جذابی را شاهد هستیم که سبک متفاوتی دارد. طرح فرمان به کلی تغییر کرده و دو نوار موازی و نقرهای رنگ دور تا دور کابین کشیده شده است و در نهایت، در میانه داشبورد به نمایشگر و پنل کنترلی مرکزی ختم میشوند.
در این خودرو صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی را داریم که سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار میدهد و پایین آن پنل تنظیمات مربوط به سیستم تهویه به صورت لمسی تعبیه شده است. جلوآمپر تمام دیجیتال با طراحی متفاوت برخلاف پژو که در بالاترین نقطه نصب شده، در توسان پایین تر از قبل آمده است و اطلاعات سفر و خودرو را به راننده نشان میدهد. بین صندلی های جلو یک جفت نگه دارنده فنجان و دکمه های گیربکس اتوماتیک و ترمز پارک تعبیه شده و خبری از اهرم تعویض دنده نیست و این مورد باعث شده است کابین خودرو لوکستر از سگمنت خود جلوه نماید.
در مورد آپشنهای ایمنی و رفاهی دو خودرو میتوان به مواردی مثل ایربگ های چندنقطه ای، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم رانندگی بین خطوط، رادار نقطه کور، سیستم استارت و ورود بدون کلید، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقی و… اشاره نمود.
کمپانی پژو برای ۳۰۰۸ فیس لیفت پیشرانه های متنوعی را درنظر گرفته است. پیشرانه پایه ۳۰۰۸ نوع ۱۲۰۰ سی سی ۳ سیلندر توربوشارژ است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. این پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک برای مشتریان قابل سفارش است. پیشرانه بعدی از نوع ۱۶۰۰ سی سی ۴ سیلندر توربوشارژ است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می نماید. این پیشرانه منحصراً با جعبه دنده ۸ سرعته اتومات قابل سفارش است.
اما ۳۰۰۸ جدید در نسخه های هیبریدی نیز قابل خرید است؛ در نسخه اول، که از سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو بهره می برد، از ترکیب پیشرانه ۱۸۰ اسب بخاری بنزینی و یک موتور الکتریکی ۱۱۰ اسب بخاری استفاده شده است که قدرت ترکیبی آن ها به ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور به ۳۶۰ نیوتن متر می رسد. در نسخه پرچمدار پژو ۳۰۰۸ فیس لیفت هیبریدی از ترکیب پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی توربوشارژ ۲۰۰ اسب بخاری بنزینی و یک موتور الکتریکی ۱۱۰ اسب بخاری در محور جلو و موتور الکتریکی ۱۱۲ اسب بخاری در محور عقب استفاده شده است و به این ترتیب، این مدل از ۳۰۰۸ تنها نسخه چهار چرخ محرک آن خواهد بود.
قدرت ترکیبی در این مدل به ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور آن به عدد چشمگیر ۵۲۰ نیوتن متر می رسد. با این مشخصات فنی، این خودرو در مدت ۵.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد.
توسان جدید اما در بحث پیشرانه به دست و دلبازی پژو عمل نکرده است. نسخه پایه این خودرو از یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر بهره میگیرد. وظیفه انتقال قدرت در این مدل برعهده یک جعبهدنده ۸ سرعته اتومات به تمام چرخهاست. این نسخه از توسان را میتوان رقیب مدل ۱۸۰ اسب بخاری ۳۰۰۸ دانست، با این تفاوت که ۳۰۰۸ در این نسخه چهار چرخ محرک نیست و به جای آن از سیستم گریپ کنترل استفاده میکند.
نسخه بعدی یک نمونه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر است. جعبهدنده این خودرو از نوع ۷ سرعته اتومات دو کلاچه است.
اما نسخه نهایی توسان نمونه هیبریدی آن است. این مدل از یک پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی اسمارت استریم به همراه یک واحد الکتریکی استفاده میکند و مجموع قدرت خروجی آن به ۲۲۷ اسب بخار و گشتاورش نیز به ۲۶۵ نیوتن متر میرسد اما نکته عجیب آن که این مدل تنها با گیربکس ۶ سرعته اتومات قابل سفارش است و خبری از نمونه ۸ سرعته برای این مدل نیست. شتاب صفر تا صد توسان در مدل هیبرید هم ۸.۳ ثانیه است.
هماکنون پژو ۳۰۰۸ در بازار اروپا، بسته به سطح تجهیزات و نوع پیشرانه، در بازه قیمتی ۲۵۹۰۰ تا ۵۵۴۰۰ یورو عرضه میگردد و توسان نیز محدوده قیمتی ۲۶ تا حدود ۴۴ هزار یورویی را شامل میشود.
رضا صفرآبادی فراهانی
پایگاه خبری اسب بخار
کمپانی پژو برای ۳۰۰۸ فیس لیفت پیشرانه های متنوعی را درنظر گرفته است. پیشرانه پایه ۳۰۰۸ نوع ۱۲۰۰ سی سی ۳ سیلندر توربوشارژ است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. این پیشرانه با جعبه دنده ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک برای مشتریان قابل سفارش است. پیشرانه بعدی از نوع ۱۶۰۰ سی سی ۴ سیلندر توربوشارژ است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می نماید. این پیشرانه منحصراً با جعبه دنده ۸ سرعته اتومات قابل سفارش است.
نسخه پایه این خودرو از یک پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر بهره میگیرد. وظیفه انتقال قدرت در این مدل برعهده یک جعبهدنده ۸ سرعته اتومات به تمام چرخهاست.
هماکنون پژو ۳۰۰۸ در بازار اروپا بسته به سطح تجهیزات و نوع پیشرانه در بازه قیمتی ۲۵۹۰۰ تا ۵۵۴۰۰ یورو عرضه میگردد و توسان نیز محدوده قیمتی ۲۶ تا حدود ۴۴ هزار یورویی را شامل میشود.
قسمت دوم فصل هشتم اسب بخار به تست و بررسی دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور اختصاص دارد و در آیتم «خودروچی» هم به سراغ مقایسه هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو دو در اتاق FJ120 رفته ایم که در یک رده قیمتی قرار دارند.
در قسمت اول فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی اسپشیال (توربو) رفته ایم و این کراس اوور کره ای را با پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرده ایم.
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.