instagram gamefa
telegram gamefa
telegram
Google News
امروز قصد داریم به اساطیر ایران و پتانسیل بالای آن‌ها در زمینۀ ساخت یک بازی ویدویی تمام عیار بپردازیم. با گیمفا همراه باشید.
داستان‌های اساطیری نقش مهمی در تبلیغ فرهنگ یک جامعه دارند و از طرفی جذابیت بالای این داستان‌ها باعث شده است تا در دنیای ویدیوگیم و سینما شاهد استفاده‌های متعدد از افسانه‌های دیگر ملت‌ها، از داستان‌های نورث گرفته تا خدایان روم، مصر، یونان و غیره باشیم.
یکی از مشکلاتی که متاسفانه در صنعت ویدیوگیم کشورمان با آن مواجه هستیم، این است که بازی‌سازان کشور تمایل کمتری به استفاده از اسطوره‌ها و افسانه‌های ملی ایرانی برای ساخت بازی‌های خود نشان داده‌اند، تا جایی که جز چند بازی انگشت‌شمار، شاهد موارد دیگری نبوده‌ایم.
کشور ایران هزاران سال قدمت دارد و همین موضوع باعث شده است تا شاهد افسانه‌های بی شماری در آن باشیم. از ژنرال‌هایی که شجاعانه از خاک ایران دفاع کرده‌اند گرفته، تا موجودات افسانه‌ای مانند سیمرغ و مانتیکور و غیره. تمامی این موارد دارای پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی ویدیویی جذاب هستند.
در ادامه قرار است تا با هم موارد موجود در کتب و داستان‌های اساطیر ایران برای ساخت بازی‌های ویدیویی را بررسی کنیم؛ پس اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با این پتانسیل های معطل مانده آشنا شوید، با ادامه‌ی این مطلب همراه گیمفا باشید.
همانطور که می دانید، شاهنامه آن‌قدر پتانسیل بالایی برای ساخت بازی ویدیویی دارد که هرچه از آن مثال بزنیم باز هم نمی‌توان تمام کاندید‌های موجود در آن را نام برد، ولی در این مقاله تنها به چند مورد از این داستان‌ها اشاره و به آن‌ها اکتفا خواهیم کرد.
مطمئن هستم تا به حال حداقل یک بار داستان انقلاب بزرگ کاوه‌ی آهنگر در برابر ضحاک را شنیده‌اید و احتمالا با من هم عقیده باشید که ساخت یک بازی نقش آفرینی جهان باز با اقتباس از این داستان تا چه حد می‌تواند جذاب باشد. موجودات افسانه‌ای متعدد در داستان، مانند شیاطین و اهریمن‌ها، وجود یک باس فایت نهایی جذاب (ضحاک) و شخصیت پردازی خوب کاوه‌ی آهنگر، همگی دست به دست هم داده‌‌اند تا بتوانند یک انتخاب مناسب برای ساخت بازی شکل گیرد.
از رستم نیز می‌توان به عنوان مطرح‌ترین شخصیت شاهنامه نام برد و آنقدر داستان و حماسه‌های جذابی از او در شاهنامه وجود دارد که عملا نمی‌توان برتری خاصی بین آن‌ها در نظر گرفت. از هفت خوان رستم گرفته تا مبارزه با دیو سفید و داستان بیژن و منیژه همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. شاید حتی بتوان گفت که ساخت یک سری بازی از زندگی رستم به صورت هک اند اسلش می‌تواند خبر از یک God of War ایرانی را بدهد و بتوان با استفاده از روایت زندگی این شخصیت بزرگ، یک بازی جذاب پر از موجودات افسانه ای مختلف خلق کرد.
البته شاهنامه صرفا محدود به این موارد نیست و داستان‌های بکر و دست نخورده‌ی بسیاری در شاهکار فردوسی موجود است که می‌توان از آن‌ها نیز برای ساخت یک بازی فانتزی جذاب استفاده کرد و تنها با کمی جست‌وجو در این کتاب، می‌توان به گزینه‌های بسیار خوبی دست یافت.
یکی از مواردی که می تواند در بازی‌ها به خصوص عناوین جهان آزاد جذاب ظاهر شود، یک حیات وحش و محیط‌ زیست پویاست که مخاطب بتواند از مناظر بازی لذت ببرد و در عین حال، گشت و گذار در محیط‌های بازی خسته کننده ظاهر نشود. حال اگر قرار باشد تا یک بازی با حال و هوای فانتزی و اساطیری بسازیم، این جهان نیازمند موجودات مختلف و جنگل‌های کهن و موارد این چنینی خواهد بود.
خبر خوب این است که افسانه‌های ایرانی می‌توانند یکی از بهترین منابع برای خلق یک محیط زیست پویا در یک بازی باشند. تعداد موجودات افسانه‌ای در فرهنگ کهن ایران بسیار زیاد است و از آن‌ها می‌توان یک حيات وحش زيبا و جذاب ساخت و حتي از اين حيوانات در داستان بازی نیز استفاده كرد. سیمرغ، ققنوس، اژدها، پری‌ها، گاو بالدار، آشوزرتشت‌ها، مرده‌خوارها و دوال‌ها و غیره، هر یک به قدری جذاب هستند که می‌توانند به عنوان بخشی از دشمنان را برعهده بگیرند.
آیا قبول دارید که یک شخصیت منفی ترسناک و جذاب می‌تواند حتی باعث موفقیت یک فیلم یا بازی شود؟ برای مثال هربار که صدای نفس کشیدن دارث ویدر یا خنده‌های شیطانی جوکر را می شنویم و یا با واس در Far Cry 3 برخورد می‌کنیم، حس می کنیم که حتی ممکن است تماشا کردن این کاراکتر‌ها از شخصیت مثبت فیلم نیز جذاب تر باشد!
اگر فکر می کنید که این شخصیت‌ها تنها کاراکتر‌هایی هستند که می‌توان از بین بهترین کاراکتر‌های منفی خلق شده یاد کرد، بهتر است تا سری به کتاب‌های کهن ایرانی و یا حتی شاهنامه بزنید. دیوسپید، فولاد زره، اکه منه و اندر دیو، اسپنجغر، ملمداس و جهی دیو هریک آنتاگونیستی بسیار پرابهت هستند و با خواندن داستان آن‌ها غرق در شخصیت پردازی بسیار خوبشان خواهید شد.
می‌توان از این شخصیت‌ها به عنوان باس فایت‌های موجود در طول بازی و یا شخصیت منفی اصلی داستان استفاده کرد و حتی با کمی خلاقیت آن‌ها را برای خلق بازی خود تغییر داد و شاید بتوان از تمامی این شخصیت‌ها برای ساخت یک بازی سولزلایک استفاده کرد!
قهرمان‌ اصلی داستان نیز یکی دیگر از عناصر کلیدی خلق یک اثر جذاب محسوب می‌شود و عملا می‌توان گفت که ساخت بازی بدون استفاده از این عنصر، بی‌ معنی است. همانطور که می‌دانید ایران در طول تاریخ، کشوری قهرمان‌پرور بوده و تا دلتان بخواهد می‌توان از این شخصیت‌ها و حماسه‌هایشان تعریف کرد.
از ایزدان ایرانی مانند آناهیتا گرفته، تا فرمانده‌های دوره‌‌ی اشکانی، آریو‌برزن، شخصیت‌های شاهنامه، سپاه جاویدان و غیره که هر یک آنقدر داستان‌ها، درام‌ها و حماسه‌ها رقم زده‌اند که می‌شود برای هریک سری بازی مخصوص به خود را ساخت و حتی بتوان از آن‌ها در ژانرها و سبک‌‌های مختلف استفاده کرد.
همانطور که گفتیم، ایران کشوری کهن است و همین موضوع باعث شده تا جنگ‌ها، بحران‌ها و اتفاقات بی‌شماری در آن رخ دهد و امکان ندارد تاریخ دوره‌ای خاص از کشورمان را مطالعه کنید و با یک داستان جذاب که پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی ویدیویی را دارد برخورد نکنید.
برای مثال با سرزدن به دوران هخامنشی، به پدیده‌های عجیب و شخصیت‌های جذابی بر خواهید خورد که نام بردن از تمامی آن‌ها شاید یک مقاله‌ی کامل طلب کند! تنها توجه به پتانسیل بالای ساخت یک بازی استراتژیک از دوران هخامنشی با وجود دانشمندان، مهندسین و ژنرال‌های مهم آن دوره، می‌تواند باعث خلق ایده‌های متعددی شود تا بتوان به کمک آن دست به خلق آثار بسیار بزرگی زد.
اقتباس مستقیم از افسانه‌ها و اساطیر می‌تواند تا حدی جوابگو باشد و موفقیت بازی را تضمین کند. برای مثال استودیوی لهستانی CD PROJEKT RED با اقتباس از سری کتاب های ویچر (که پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید) توانسته است تا یک سه‌گانه‌ی جذاب را خلق کند و برای مدتی به موفقیت و محبوبیت بالایی در جهان برسد؛ اما می‌توان گفت که لزوما کپی صرف، بهترین راه برای خلق یک بازی ویدیویی نیست و حتی در این سری بازی نیز به صورت کامل و دقیق از کتاب اقتباس نشده و کمی در داستان و شخصیت‌های بازی تغییرات به وجود آمده است.
همانطور که گفتیم منابع کثیری برای پیدا کردن یک داستان خوب در کشورمان وجود دارد که می‌توانید با سر زدن به کتابخانه‌های موجود در کشور، موارد بسیاری را بیابید. البته باید به این موضوع دقت کنید که خلاقیت نیز امر مهمی در ساخت یک داستان جذاب برای بازی ایفا می‌کند. برای مثال می توان به عنوان God of War اشاره کرد که درست است از اساطیر یونان و خدایان المپ استفاده می‌کند، اما سازندگان بازی با خلق کریتوس توانسته‌اند داستان خودشان را در این دنیا روایت کنند و عملا خلق کریتوس باعث شده‌ تا دست سازندگان در ساخت بازی بسیار باز شود و دیگر محدود به منبع خاصی نباشند.
به طور کلی می‌توان گفت که کپی کردن یک داستان به صورت مستقیم در بازی شاید گاهی جوابگو باشد، اما ترکیب داستان و تخیل نویسندگان برای خلق یک داستان جدید امریست که می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد و اینگونه افرادی که با این داستان‌ها آشنا هستند نیز برای تجربه‌ی یک داستان جدید از شخصیت محبوبشان بیشتر ترغیب می‌شوند.
برای مثال در بین بازی های ایرانی می‌توان به سری بازی‌های گرشاسپ از استودیوی فن افزار اشاره کرد که اگرچه بازی‌های بی‌ایرادی نبودند، ولی وجود یک داستان اساطیری ایرانی و همچنین خلاقیت سازندگان بازی باعث شده بود تا کم و بیش با بازی خوبی طرف باشیم و از طرفی عرضه‌ی جهانی آن باعث شد تا طرفداران خارجی نیز به سمت بازی جذب شوند و همین موضوع خبر از تاثیر بالای ادغام افسانه‌های ایرانی و خلاقیت نویسندگان بازی برای جذب مخاطب را می‌دهد.
تمامی مواردی که گفته شد تنها قطره‌ای از اقیانوس پهناور پتانسیل های موجود برای خلق یک بازی در کشور عزیزمان بود. نکته‌‌ی قابل توجه این است که ما نیز به مانند بسیاری از کشور‌های کهن دارای پتانسیل‌های بسیاری برای خلق داستان و آثار بزرگ هستیم و استفاده نکردن از این موارد کم لطفی به خودمان است.
امیدواریم که در آینده شاهد خلق عناوین داخلی بیشتری با موضوع اساطیر و شخصیت‌های ایرانی باشیم و سازندگان داخلی نیز کمی گارد خودشان را نسبت به استفاده از این پدیده‌های ملی پایین آورند و موفقیت‌های کشورمان را در صنعت ساخت ویدیو گیم شاهد باشیم.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
یک پروژه بین المللی درمورد خاورمیانه در جریانه که ایران هم در اون هست و هنوز در مراحل پیش تولیده، ولی برخلاف تصور ها و شایعات از سری AC نیست! این پروژه که در فروم های XBOXCreators ازش یاد شده قراره تا چندماه دیگه رونمائی بشه و بخشی از سازندگانش هم ایرانی هستن
من چندوقت قبل هم یسری نکات از جی تی ای و لیک از صحبتای دولپرای ارشد PlayStation و XBOX گفتم که بعدا تائید شدن، اگر این موضوع صحت داشته باشه قراره یه آی پی نقش آفرینی جدید با سناریو ایران داشته باشیم!
اگر شد بعدا هم یه بخشی دیگه از اطلاعات این گیم رو لیک میکنم ;))
نفوذ ایلومیناتی به گیمفا
لیکر کی بودی تو =)))
مقاله ی زیبایی بود 👌🏻🌹
وطن پرست نیستم ولی شاهنامه رو خیلی دوست دارم ، داستان های زیبایی داره .
امیدوارم یه روز یه بازی خفن از رستم ساخته بشه 🥲
مثلاً بریم با ارتش افراسیاب و دیو سپید و خدایان و اساطیر بجنگیم 🤩
یه گیم شبیه GOW
اتفاقا یه گیم مشابه GOW داشتیم ولی بخواتر تحریم چند سال طول کشید که تیم سازنده بتونه رو استیم عرضه کنه و طبیعتن دیگه هم گرافیکش قدیمی شده بود و هم فقط بهش گفتن کپی GOW
ولی اگه دو سال زود تر عرضه میشد حتما یه محبوبیتی پیدا میکرد
GOW ی بازی ای بود که ی داستان اورجینال رو با خلاقیت های خود سازنده تعریف میکرد برای همین تازگی داشت چون بازی روایت های اساطیری رو تعریف نمیکرد بلکه از اونا الهام میگرفت
واسه رستم این کار واقعا خیلی خیلی سخته که بخوان ی داستان پر جزئیات به اون شکل ولی به دور از روایت های شاهنامه تعریف کنن اینجورین داستان هیج تازگی نداره مثلا بخوان هفت خان رو روایت کنن داستان تکراری و به قولی خواب آور به حساب میاد چون تقریبا هممون میدونیم قراره سرو ته داستان چی بشه
چیزی که GOW دقیقا برعکسش بوده
من قصد هیچ توهینی به شاهنامه عزیزمون رو ندارم فقط میگم که باید تو داستان و نحو روایتش ی خلاقیت جذاب رو قرار بدن طوری که روایتش مخاطب رو میخکوب کنه
به شخصه نبرد های بین اهورامزدا و اهریمن رو بیشتر از داستان های شاهنامه یا هفت خان رستم ترجیح میدم
چون هم ی روایت اساطیری در حد GOW یا بهتره بگم با پتانسیلی بالاتر بهتر از اونم میشه و همینطور ی داستانه مرموز و رازآلودو کمتر شناخته شدس فقط ی خلاقیت خیلی قشنگ باید تو روایت داستان پیاده کنن که در حد اعلا عالی میشه
بدون شک هیچ استودیویی بهتر از سانتامونیکا برای ارائه چنین اثری گیر نمیاد
نکته جالبش اینجاس که کوری بارلوگ سال پیش شاهنامه رو کامل مطالعه کرده
نه اینا مهم نیست بازیساز باید سفارشی باشه سفیر shit تولید کنه جای اینکه از شاهنامه و…شاهکار تولید کنه!!!.
قشنگ تنها کشوری هستیم که فرهنگ بقیه رو جایگزین مال خودمون کردیم اونم فرهنگی که بومی های خودش ولش کردن رفتن سراغ مدرنیته شدن.
از تکنولوژی و علم دنیا به خاطر توهمات عقب افتادیم این مشکل در موسیقی و سینمای هم هست هیچ خروجی نداریم مهم ترین دلیلش اینکه اموزش درستی نداریم ما توی دانشگاهای مهندسیمون دینی تدریس میشه
جدا از اساطیر قدیمی حتی از اونایی که جدیدا خلق شدن هم میشه بازی ساخت، مثل کمیک ایلیا
ساخت بازی از اساطیر ایرانی ایده خوبی هست ولی مهم اجرا کردن این مورد هست مخصوصا اگر در سطح جهانی بخواد منتشر بشه و مشکلی در زمینه معدن داستانی نداریم ولی در اجرا و ساختار گیم پلی تعریفی نیست ، هر پیش آید خوش آید. (:
فرض کنید تو الدن رینگ ما رستم بودیم و باس فایت آخر ضحاک بود و اون غول های گنده سفید هم دیو های سفید بودن 😎
چه چیزی میشد انصافا
اونوقت تو یک سایت عزیز همسایه دوستان مسخره می‌کنند قابلیت های خوب این اقیانوس رو برای بازی‌سازی…
اگه فقط از شاهنامه بخوان بازی با کیفیت خوب بسازن tlou و god و… رو میزاره کنار سونی بیاد همچین پروژه عظیمی رو به چند استودیو همزمان بده کار بکنن (ناتی داگ و سانتا مونیکا و بند استدیو) قطعا یه پروژه عالی میشه که برای همه یه یادگار بزرگ رو میزاره به جا
یا خدا تشابه فامیلی مقاله نوشتی؟ دمت گرم
😅
پتانسیل مختار بیشتره 😏😅
ایران کلی پتانسیل برای ساخت بازی داره ولی متاسفانه اینجا بهش بها نمیدن و بازی های ویدئویی رو جدی نمیگیرن اگه جدی میگرفتن الان جزء تاپ های این صنعت بودیم ولی خب فعلا چسبیدیم به چند تا گیم موبایل که همون ها هم کپی پیست خارجی هان
به صورت تئوری جذابه ولی وقتی پای عمل می‌رسه، متاسفانه ما قدرت اجرایی کردن و از اون مهم‌تر، درست پیاده کردن رو نداریم
اول از همه باید میهن پرستی خودمون و کلیشه‌های مرسوم رو بذاریم کنار ولی وقتی پای یه بازی با اساطیر ملی خودمون میرسه، معمولا این اتفاق نمیوفته و جدا از بحث فنی که ما با خیلی استودیوهای بزرگ فاصله داریم، حتی تو داستان و شخصیت پردازی هم لنگ می‌زنیم و نمی‌تونیم چیزی بیشتر از ابرقهرمانی کلیشه‌ای با تم‌های از مد افتاده پیاده کنیم
در کل، موضوع جذابه ولی برای پیاده کردنش باید از قالب خسته کننده و تکراری خودمون بیرون بیایم و جاه‌طلبانه‌تر فکر کنیم
به امید موفقیت ایران عزیز
بدبختی اینجایست که کسی نمی خواد این پتانسیل رو ببینه
با این همه ثروتی ک تو ایران هست ما باید تو همه چیز جزو تاپ ترین کشورها میبودیم
باید ملتی پولدار و شاد با کشوری زیبا میبودیم تا بقیه از جمله سلبریتی ها بیان تو کشورمون تفریح کنن نه مثل الان ک هرکیو ببینی میخواد از کشور فرار کنه
باید بهترین بازی هارو راجب تاریخمون میساختیم و ب بقیه تاریخمون رو نشون میدادیم نه اینکه صبر کنیم یه شرکت خارجی بیاد راجب ایران بازی بسازه که اونم داریم میبینم پرنس اف پرشیا شده بود پرنس اف ایندیا
و خیلی موارد دیگه که باید جزو بهترینا میبودیم
اما افسوس ک هرچیزی گفتم الان برعکسه و جزو اخریا هستیم
چ بلایی سره کشورمون اوردن …….
ممنون بابت این مقاله زیبا. به نظر من فرهنگ ایران از اون معدود پتانسیل های حال حاضره که به بن بست نخورده. افسانه های غربی و شرقی تا حد ممکن ازشون اثرات مختلفی ساخته شده و صدها نمونه ازشون دیدیم، به عبارتی دیگه خیلی کلیشه ای شده و چیزی جدیدی دیگه ندارن؛ مثلا انیمیشن شرک، ارباب حلقه ها، رمان های ویچر و…همه از افسانه های باستانی اروپایی الهام گرفتن و به راحتی شباهتشون رو میشه دید اما افسانه های پارسی واقعا تازگی دارن و اگه استودیوی کاربلدی بتونه ازشون بازی بسازه من اطمینان دارم که بین اثرات دیگه برجسته میشه. البته اینم بگم که اگه قراره مثل همیشه بازی هایی ضعیف بسازن ترجیح میدم که اصلا نسازن.
ساخت یه عنوان استراتژیک هم میتونه بسیار جذاب باشه؛برای مثال در نقش کوروش بزرگ هدایت ایران رو به دست بگیریم؛با توجه به چالش های اون زمان ایران(داخلی و خارجی) میتونه گیم چالش برانگیزی باشه.
در بازی ancient wars به داستان خشایار شاه و فتح آتن پرداخته میشه و واقعا حیفه اگر خودمون از اساطیر بی شمارمون بازی نسازیم.
جناب نوروزی ممنون جامع و بموقع بود
اما یک نکته خیلی مهم هست
اون هم دیده نشدن و نپرداخته شدن ب اساطیر ایران باستان طی دهه های اخیر هست
وقتی خود ما از خدایان باستان ایرانی و تاریخ غنی خودمون بی خبر هستیم و کتاب ها رمان ها و مجلات مسور های به روز تهیه نمی‌کنیم چه برسه به انیمیشن ها و فیلم های با کیفیت چطور انتظار داشته باشیم دنیا به ما و تاریخ و فرهنگمون جذب بشه
تا زمانی که ما نتونیم جذابیت های دنیای ایران باستان رو عمیق و ریشه ای به دنیا نشون بدیم هیچ آگاهی و در آخر هیچ گرایشی برای ساخت بازی و فیلم از اساطیر ما صورت نمیگیره
فقط اقتباس صورت میگیره همون‌طور که تو سری هری پاتر یا حتی ارباب حلقه ها و هابیت ها از منابع ما استفاده یا بهتر بگم سو استفاده شده
موافقم
حتی فکر اینم که با ضحاک یا دیو سفید و اکوان دیو بجنگیم هیجان انگیزه .
امیدوارم روزی عنوانی درخور برای تاریخ ایران ساخته بشه
سانسور، سانسور و سانسور
امیدوارم یک کمپانی خارجی به همراه تیمی از محققین و دکترهای ادبیات ایرانی از شاهنامه و داستانهای ریز و درشت اون بازی یا انیمه درست کنند.
تصور کنید داستان بیژن و منیژه یا شیرین و فرهاد رو روایت کنیم و یا رستم بخواد کمی مست شود، این خلاقیت هایی است که میشود به وفور به شاهنامه و داستانهای مولوی و نظامی اضافه کرد ولی افسوس…….
فقط خوندن همین مقاله و نام های اصیل ایرانی خودش کافی بود تا حال ادم خوب بشه ممنون ازتون
لطف دارید
تمام حقوق این سایت متعلق به گیمفا می باشد.
Copyright© 2022 Gamefa All Rights Reserved

source

توسط mohtavaclick