یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
مهدیه قاسمی
یک کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر دستوراتی که در رابطه با رسیدگی به مسئله خودروهای دپو شده صادر شده است، بیان می کند: تعداد خودروهای دپو شده بسیار زیاد است و تعیین تکلیف این میزان از خودروها نیز میتواند تاثیرات کوتاه مدتی را در بازار خودرو به همراه داشته باشد.
فربد زاوه در خصوص خودروهای دپو شده می گوید: موضوع خودروهای دپوشده در گمرک موضوع جدیدی نیست. سالهای گذشته، قبل از ممنوعیت واردات، خودروهایی وارد گمرک شدند و این خودروها به علت تصمیم ناگهانی برای ممنوعیت، در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند. طبق این گزارشها، از سالها پیش و قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۲ هزار خودرو وارد و در گمرک دپو شده که با اعمال ممنوعیت فرصت ترخیص پیدا نکرد و در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی حدود ۲۲۴۹ دستگاه به دلایل مختلف، ترخیص نشده و مدتهاست در گمرک مانده است. حالا آنطور که گفته میشود طی بازدید اخیر رئیس قوه قضائیه از بندر بوشهر، دستور تعیین تکلیف فوری خودروهای دپو شده صادر شده است و احتمالا به زودی وضعیت آنها مشخص خواهد شد؛ این خودروها بنا به شرایطی که دارند ممکن است به ضبط دولت درآمده و یا ترخیص و به صاحبان کالا تحویل داده شود.
عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی پیشتر در گفتگویی اعلام کرده بود، در رابطه با اینکه در جریان سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به بوشهر، درباره خودروهای وارداتی که از سالها پیش در گمرک مانده و تعیینتکلیف نشده چه مسائلی مطرح و مورد توجه قرار گرفت، توضیحاتی داده است. وی گفته است:
یکی از مسائلی که مورد انتقاد رئیس قوه قضائیه قرار گرفت این بود که حدود پنج سال از توقیف و نگهداری این خودروها گذشته ولی همچنان در شرایط آب و هوایی نامناسبی قرار دارد و بخشی از ارزش خود را از دست داده و تعیین تکلیف نشده است، از این رو دستور بررسی فوری وضعیت خودروها صادر شد.
این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در مورد وضعیت خودروهای دپو شده نیز گفت: «بخشی از این خودروها دارای پرونده قضایی است که امیدواریم که به زودی به سرانجام برسد و با صدور رای، تعیینتکلیف شود. ممکن است با رای صادره، خودرو به ضبط دولت درآید و یا اینکه رای برائت صادر و به صاحب خودرو استرادد شود.» معاون وزیر اقتصاد این را هم گفت که بخشی از این خودروها فاقد ثبتسفارش هستند که امکان ترخیص نداشتهاند، با این حال با دستور اخیر رئیس قوه قضائیه، احتمالا به زودی نیز تعیین تکلیف شوند.
وقتی صحبت از تعیین و تکلیف خودروهای دپو شده و احتمال ترخیص آنها به میان میآید این پرسش مطرح میشود که آیا رسیدگی به مسئله خودروهای دپو شده و ترخیص آنها میتواند تاثیر در بازار داشته باشد یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با ابتکار در پاسخ به این پرسش توضیح داد: اگر این خودروها تعیین تکلیف و ترخیص شوند ممکن است به صورت موقتی بازار را کمی تحت تاثیر قرار دهند.
وی ادامه داد: باید بدانیم اگر قرار است در مسئله خودروهای دپوشده قانونی عمل کنیم این خودروها نباید ترخیص شوند. کالای که ثبت سفارش نشده اما وارد کشور شده و باید در دوره زمانی خودش از کشور خارج میشده است به دلیل عدم خروج باید خیلی وقت پیش املاک تملیکی این کالاها را رد و حراج میکرده است. بنابراین قانونا این خودروها نباید ترخیص شوند.
زاوه بار دیگر به مسئله تاثیر تعیین تکلیف این خودروها بر بازار اشاره کرد و گفت: تعداد خودروهای دپو شده قابل توجه است، اما ما در سالهای قبل هم تجربه مشابه داشتهایم و باید بدانیم که اینبار هم این تعداد خودرو میتواند به صورت موقت تاثیراتی را در بازار به همراه داشته باشد اما در شرایطی که راه واردات بی قید و شرط باز نباشد هر تصمیم و برنامهای پس از مدتی اثر خود را از دست خواهد داد و وضعیت بازار به شرایط قبل باز میگردد.
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبتهایش به عوامل موثر بر ساماندهی قیمتها در بازار خودرو اشاره کرد و در این باره توضیح داد: باید تاکید کنم که تنها آزادسازی واردات خودرو سبب ایجاد آرامش در بازار و کنترل قیمتها نخواهد شد. یکی از اصلیترین و مهمترین مسائلی که میتواند قیمت خودرو در بازار را کنترل کند انضباط مالی دولت، انضباط سیستم بانکی و تغییرات سیاست خارجی است. وی تاکید کرد: اگر ما انضباط مالی نداشته باشیم هرقدر میزان تولید و یا واردات هم بالا باشد باز هم شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
زاوه گفت: به عنوان نمونه میتوان به شرایط بازار در زمان آقایی احمدینژاد اشاره کرد. در آن زمان واردات آزاد بود، تولید افزایشی شد اما قیمتها در بازار خودرو افزایشی بود. بنابراین الزاما افزایش عرضه در شرایط تورمی و هنگامی که دولت با کسری شدید بودجه مواجه است منجربه کنترل قیمتها نمیشود و گاهی اوقات حتی برعکس هم عمل میکند. ما اگر به دنبال حل مشکل تورم هستیم، تورم با عرضه درست نمیشود.
در ادامه بخوانید:
ضبط دولت یا ترخیص خودروهای دپو شده؛ لوکسها از ارزش افتادند!
جزئیات واردات خودرو با رمزارز به ارزش 10 میلیون دلار
کمبود برگه اسقاط و رسوب محصولات تولیدی در انبارها
شرایط ثبت نام نقدی محصولات شرکت بهمن موتور با قیمت قطعی و به صورت اینترنتی (به تعداد محدود) از فردا، یکشنبه مورخ 23 مرداد 1401 ازساعت 10 صبح تـا ساعت…
فروش نقدی محصولات شرکت بهمن دیزل با قیمت جدید از روز دوشنبه مورخ 1401/05/24 ساعت 10 صبح تا زمان تکمیل ظرفیت فعال خواهد بود. گروه صنعتی بهمندیزل، لیست قیمت جدید…
شرکت بهمن موتور در نظر دارد از فردا چهارشنبه، عرضه خودروهای دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم تیپ ۱ و ۲ را تا پایان روز همان روز، در بورس کالای ایران…
شرکت خودروسازی ایران خودرو به عنوان اولین اقدام در راستای ورود به بورس کالا، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S5 و هایما S7را از طریق عرضه در بورس به…
شرکت خودروسازی مکث موتور شرایط طرح فروش فوقالعاده ویژه مردادماه 1401 را برای خودرو پیکاپ کلوت اعلام کرد. سرپرست فروش شرکت مکث موتور با اعلام طرح فروش جدید این شرکت…
خودروی JAC Sehol A5 Plus یک سدان شهری تولید شده در کمپانی جک کشور چین است و بعد از معرفی در سال 2021 در شانگهای، در سال 1401 توسط کرمان…
اشتباه میزنی عزیزم تندر ۹۰ بی کیفیت ترین و زشت ترین خودرو تولید داخله اگه…
سلام دوستان.مگان ۲۰۰۰فول وارداتی حالا هر مدل داخل ایران مانیتور فابریک کارخونه داره اصلا؟؟؟؟
اما جهت جلب رضایتمندی مشتریان، برای آن دسته از تعهدات خودروی کوییک S که موعد…
سلام ارزون تر بدن تا ما هم مشتری بشیم. یا هم اقساطی بفروشن
بله اصتحلاکش هم همیشه خیلی از آزرا پایین تر بوده
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.