آنچه در مقاله تست و بررسی هیوندای توسان ۲۰۱۵ میخوانید:
هیوندای توسان که با نام ix35 هم شناخته میشود، یکی از محبوبترین کراساوورهای بازار ایران محسوب میشود در سال ۲۰۰۴ به بازار جهانی عرضه شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. توسان در سه نسل وارد بازار کشور ما شده است که مطمئناً محبوبترین آن نسل دوم است. شباهت طراحی ظاهری توسان به برادر بزرگتر خود سانتافه (بهخصوص در نسل سوم) یکی از دلایل محبوبیت این خودرو است. طراحی زیبا، امکانات مناسب رفاهی و ایمنی و دو دیفرانسیل بودن از دیگر دلایل موفقیت این خودرو در بازار ایران بوده است. جالب است بدانید که نسل اول توسان پلتفرمی مشترک با آوانته XD دارد.
نسل دوم (نسخه مورد تست ما) در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ تولید شد. سوزوکی گرند ویتارا و کیا اسپورتیج را میتوان از رقبای اصلی نسل دوم توسان در سالهای عرضه به بازار ایران برشمرد. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و بررسی هیوندای توسان ۲۰۱۵ رفتهایم تا ببینیم خرید آن در بازه قیمتی ۱.۴ تا ۱.۶ میلیارد تومان منطقی است یا خیر؟
همچنین بخوانید: تست و بررسی هیوندای النترا ۲۰۱۸
همچنین بخوانید: تست و بررسی سوناتا هیبرید ۲۰۱۸
شاید طراحی این نسل توسان مانند طراحی نسل ۳ هماهنگ و زیبا جلوه نکند، اما بهنوبه خود زیبا و چشمنواز برشمرده میشود. جلوپنجره توسان در نسخههای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵ دستخوش تغییری کوچک شده بهطوریکه جلوپنجره ششضلعی یکتکه جای جلوپنجره دوتکه قبلی گرفته. این فیسلیفت باعث شده تا نمای جلو توسان بیشترین هماهنگی را نسبت به سایر قسمتهای خودرو داشته باشد. گرافیک داخلی جذاب چراغهای جلو و جلوپنجره زیبا از نکات مثبت طراحی جلوی توسان است؛ اما سپر ساده و قاب مه شکنهای نهچندان زیبا مانع گرفتن امتیاز کامل طراحی جلو میشود.
نمای جانبی توسان در سادگی تمام طراحی شده. البته وجود روف رک و فلاپهای پایین درها و خط شانه کمی از سادگی نمای جانبی کم کرده است. البته ستون C پهن و زمخت کمی از هماهنگی اجزای نمای جانبی کاسته است.
گرافیک داخلی چراغهای عقب چندان جذاب و زیبا نیست و حتی از بسیاری از خودروهایی که در ردههای قیمتی پایینتر قرار دارند ضعیفتر به نظر میرسد؛ اما طراحی زیبای درب صندوق و مه شکنها باعث شده تا این موضوع کمتر به چشم بیاید. در کل باید گفت که توسان طراحی نسبتاً زیبا و بهروزی دارد و از خودرویی مانند سوزوکی گرند ویتارا بهمراتب بهتر است. البته چون طراحی امری سلیقه است ما نمیتوانیم در مورد طراحی این خودرو نسبت به طراحی اسپورتیج نظری بدهیم.
طراحی کابین توسان چندان زیبا و جذاب نیست و در بیشتر قسمتها ناهماهنگیهای زیادی دیده میشود؛ اما استفاده از متریال نسبتاً باکیفیت تا حدودی این ضعف طراحی را کمرنگ میکند. توسان با تریمهای داخلی مختلفی به بازار عرضهشده که محبوبترین آنها چرم رنگ موکا است. توسان مورد تست ما بعد از حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد هیچگونه افت کیفیت را در کابین نشان نمیدهد که این موضوع منطقی است و کمتر از این هم انتظار نمیرود.
فضای کابین توسان آنچنان بزرگ و جادار نیست که این موضوع تا حدودی به طول ۴.۳ این خودرو به برمیگردد. البته مطمئناً فضای کابین بهخصوص ارتفاع سقف از خودرویی مانند سمند و امثال آن بسیار بسیار بهتر و مناسبتر است. فضای قرار دادن اشیا در کابین توسان بسیار مناسب و کاربردی برای سفرهای طولانی است. فضای صندوق عقب نیز برای سفرهای یک خانواده چهار نفره بسیار مناسب و کاربردی است.
امکانات رفاهی یکی از مهمترین دلایل محبوبیت توسان در بازار ایران بوده. سقف پانورامیک بازشو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب (سفارشی)، سردکن صندلیهای جلو (سفارشی)، سیستم شروع حرکت در سربالایی و پایینی، حالت رانندگی اقتصادی و کولر دو آل از مهمترین امکانات رفاهی توسان محسوب میشود.
البته کولر اتوماتیک الکتریکی، سنسور جلو و عقب، فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید، برفپاککن و چراغهای اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، فرمان برقی با قابلیت تنظیم در چهار جهت بهصورت دستی، کامپیوتر سفری، سنسور فشار باد تایر، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت بهصورت برقی، آینههای جانبی تاشو با تنظیم برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، مانیتور ۷ اینچی، سیستم صوتی ۳۶۰ میلیآمپری با ۷ بلندگو و کروز کنترل از باقی آپشنهای توسان محسوب میشوند.
اما در بحث قوای محرکه توسان چندان عجیب و غیرمعمول عمل نکرده. البته دو دیفرانسیل بودن این خودرو تا حدودی آن را از رقبایش (بعضاً چینی) جدا می کندو در ادامه مشخصات فنی کامل نسل دوم توسان را در جدول زیر مشاهده میکنید:
موتور توسان نسبتاً نرم و بدون لرزش اما با صدای محسوسی روشن میشود. در شروع حرکت خودرو بسیار پرقدرت و سرحال ظاهر میشود اما زمانی که در جاده پدال گاز را تخته میکنید متوجه میشوید که کار چندانی از موتور ۲.۴ لیتری توسان برنمیآید. البته اشتباه نکنید شتاب و کشش این خودرو از اکثر خودروهای داخلی بهتر است اما چندان راضیکننده نیست. گیربکس و موتور هماهنگی بسیار خوبی دارند و معکوسها و تعویض دندهها بهموقع انجام میشود.
عایقبندی کابین مناسب است اما به نظر میرسد صدای لاستیکها کمی بیشتر از حد معمول در کابین نفوذ میکند. دسترسی به ادوات کابین نسبتاً مناسب صورت میپذیرد اما بزرگترین مشکل آن جایگذاری نهچندان مناسب مانیتور مرکزی خودروست. بهطوریکه در اکثر مواقع بهویژه زمانی که کاور سقف پانوراما کنار میرود، انعکاس آفتاب در مانیتور باعث میشود تا کار با مانیتور بسیار سخت و طاقتفرسا باشد.
صندلیهای توسان چندان راحت نیست اما دربرگیرندگی نسبتاً خوبی دارد. سیستم تعلیق در قسمت جلو عملکردی مناسب و در حد انتظار دارد؛ اما در قسمت عقب تعلیق بسیار خشک و سفت عمل میکند. البته این موضوع در کراساوورها امری منطقی است اما توسان از باقی کراساوورهای هم قیمت سواری خشکتری دارد.
یکی از ویژگیهای مثبت نسل دوم توسان ترمزهای قدرتمند آن است بهطوریکه ترمزهای دیسکی این خودرو در هر شرایطی بهراحتی از پس جثه ۱.۵ تنی آن برمیآیند. کولر توسان مانند کولر خودرویی مانند النترا و یا اسپورتیج نیست اما بهنوبه خود از پرتاب باد و خنککنندگی بسیار خوبی بهره میبرد.
هندلینگ و پایداری توسان به لطف دو دیفرانسیل بودن و سیستمهای کمکی راننده متعدد قابل قبول است اما همچنان تکانهای عرضی یک کراساوور را دارد. مصرف سوخت نسبتاً بالای توسان موردی است که به مذاق بسیاری از خریداران خوش نمیآید بهطوریکه در واقعیت زمانی که در بزرگراه به خودرو فشار آورده شود مصرف سوخت بهراحتی به عدد ۱۷ لیتر میرسد! که این عدد در خودرویی مانند کمری ۲.۴ لیتری نهایتاً به ۱۲ الی ۱۳ میرسد. البته اوضاع مصرف سوخت توسان در معابر شهری هم چندان مناسب نیست و عدد ۱۰ لیتر بهترین رقمی است که در رانندگیهای شهری به دست میآید.
در کل باید گفت که اگر سواری نسبتاً خشک و مصرف سوخت بالا را در نظر نگیرید، توسان خودرویی مناسب برای استفادههای شهرری و جاده شماست.
البته باید گفت که دید به اطراف در توسان علیرغم ارتفاع نسبتاً بلند، چندان مناسب نیست. این موضوع تا حدود به آیینههای جانبی نهچندان بزرگ و ستون C ضخیم برمیگردد. البته فقدان سنسور نقطه کور در توسان این مشکل را بزرگتر جلوه میدهد.
تا همین چند سال پیش توسان ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۰ میلیون تومان قیمت نداشت اما حال که قیمت این خودرو به ۱.۵ میلیارد تومان رسیده، بسیاری از افراد در خرید آت به شک افتادهاند.
توسان برخلاف سانتافه خودرویی کم استهلاک است که در صورت نگهداری مناسب تا چندین سال میتواند به مالکش خدمت کند. البته باید ذکر کرد که موتور توسان به روغن بیکیفیت بسیار حساس است. در بسیاری از موارد دیده شده استفاده از روغن نهچندان مناسب و بهموقع انجام ندادن سرویسهای دورهای باعث یاتاقان زدن موتور شده است.
در پایان از سرکار خانم سیمین فرقانی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
datsun
(البته باید ذکرکرد که موتور توسان به روغن بی کیفیت بسیار حساس است) مشکل طراحی و آلیاژ موتور رو انداختن گردن روغن دلالهای ایرانی
NAVID۰۰۹۸
موتور تتا ۲ !
اگر سانتافه را امپراطور یاتاقان زدن بدانیم ، این نسل توسان را معاون امپراطور یاتاقان زدن بدانید 😂👋🏻 !
اما خداوکیلی هرچی هم که بود ، در بحث سواری بسیار از اسپورتیج همان نسل بهتر بود و سواری راحتتری داشت و برایم جالب هست که چراداسپورتیج اینقدر میکوبه !
یادن نمیره زمانی که اینقدر واردکنندگان وارد کرده بودند که حتی با تخفیف ۱۰ میلیونی زیر قیمت میفروختند و یادم هست آخر سال ۱۳۹۳ حتی تا ۱۳۰ میلیون هم میفروختند تا نقدینگی دستشون بیاد و خواب مالی نداشته باشند و این در حالی بود که اسپورتیج را زیر ۱۴۰ نمیفروختند !
یادش بخیر ، همه مُردیم !
حق گوی باطل
اومدم ی ۲۰۱۱ بگیرم فول سفارش خود کره بود یعنی اروپا و خلیج و…نبود
ماشین رو از صفر تا صد تعمیر کرده بود رفتم از تعمیرکارش که رفیقم بود پرسیدم بگیرمش؟
گفت نه ماشین بدرد نخوریه انقدرم از معایبش گفت که دقیق یادم نمیاد
NAVID۰۰۹۸
چندین ماه پیش یه کامنت گذاشتم در بابِ مصرف سوخت بالای محصولات کرهای که اکثریت فنهاشون با بیسوادی تمام توپیدن به ما با اینکه برای خودم جالب بود مصرف این موتور ۲/۴ لیتری چه روی سانتافه توسان چه سوناتا اپتیما از حد نرمال بالاتر هست به حدی که با چشم پائین اومدن آمپر بنزین را میبینید گویی ۶سیلندر هست !
امروز یه روز دیگر بود مثل روزهای پیش که یک به یک کامنتهایم حقیقتش مشخص شد و البته بیسوادهای کاتالوگ چسبونده به دیوار هم ساکت شدند !
فن اون کسیه که حقیقت را بپذیره نه اینکه در مقابل حقیقت جبهه بگیره !
چه بخواهیم چه نخواهیم ، ایران بهشت خودروهای کرهای هست اما اونی که عشقخودروی واقعی باشه و خودرو را بفهمه ، نگاه هم به کرهای جماعت نمیندازه !
کِتمان نمیکنم که در بحث دیجیتال و موبایل حقیقتاً کرهایها عالی هستند اما در بحث خودرو به شخصه از نگاه من فقط بابد با چینیها رقابت کنند و لاغیر !
نوید AJ
در اینجا با نوید موافقم. این نسل از توسان و اسپورتیج، برابر چینی های الان بازاره. نه بیشتر.
NAVID۰۰۹۸
🙏🏻
شناس
شوربختانه مردم ایران از نظر سواد فنی در درجه بسیار پایینی هستند. همون موقع با پولشون بجای کیوندایی میتونستند هوندا crv یا میتسو asx از همان نسل رو بخرند. هردوی این ماشینها یک سر و گردن از توسان بالاترند. میتسو اوتلندر هم یک فرسخ از سانتافه بالاتره. ولی مشکل شرکتهای میتسو و هوندا اینه که طراحیهای مزخرفی دارند و مشکل مردم ما هم اینه که عقلشون به چشماشونه.
R@min
بله کلا موتورهای تتا فاجعه به تمام معنا هستن و تو این دور و زمونه هم هزینه های سنگینی رو دست مالک می زارن.
بنظرم اگر کسی قصد داره محصولات کره ای بخره اصلا سمت محصولات دست دو مخصوصا با موتور تتا نره.
حق گوی باطل
کاش فقط فاجعه به تتا ختم میشد
سیستم انتقال قدرت این ماشین سوپر فاجعست
بچه هایی که توسان اسپورتیج داشتن میدونن
یک اشتباه مساوی با یک گیربکس جدید
Nine eleven
خودروی خوبیه
برعکس محصولات تویوتا که ملکه ی چرخ هستن وقتی توش نشستین اصلا استرس در اومدن چرخ رو ندارین دوستان.
متاسفانه این قضیه رو با روغن با کیفیت و این ها هم نمیشه حل کرد
Alan.r
داداش اون قضیه چرخ واسه یکی از محصولات تویوتا اتفاق افتاد خود تویوتا هم گفت ماشین های مشکل دار رو از مشتری میخره
ولی مشکل یاتاقان زدن و آتیش گرفتن تو تمام مدل های کیا و هیوندا از همون اول وجود داشت جدیدا هم که معلوم شده ایموبیلایزر ندارن
کسی هم گردن نمیگیره فقط هفتهای یک بار میگن ماشیناتونو تو فضای باز پارک کنید چون احتمال داره در صورت خاموش بودن هم منفجر بشه
Nine eleven
من نمیتونم زیاد تایپ کنم چون خطر اینکه هر لحظه چرخ یک تویوتا در بره بخوره بهم یا یک راو۴ که اینجا پارک شده، آتیش بگیره وجود داره،خطرناکه وضعیت
تو هم اینجا نمون زیاد جاش برو خبر چند برابر شدن سود هیوندای یا افزایش فروشش یا جوایزش رو مرور کن
بای بای 🔥
Erfan
چقدر تنازی میکنی شما😂.
اینکه یه فرد اکانت فیک بسازه جهت تخریب یه برند دیگه کار بسیار زشتیه.
که در مرحله اول فشاری که از اون برند به خود فرد داره وارد میشه رو نشون میده.
Erfan
حالا یجوری میگید برید سود هیوندای رو ببینید انگار نصف سود کارخانه برای شما میاد تو کارتتون
Payfast
بخدا بحث المان امریکا باز یه جذابیتی چیزی داشت
Alan.r
من تو این بازه قیمتی انتخابم پرادو ۲۰۰۶ یا پاجرو ۶ سیلندر هستش هم قویترن هم دودیفرانسیل هستن گیربکس کمکی هم دارن
محمد
ماشین خوشگل ۲۰۱۵ رو ول میکنی پرادو ۳ بار چپه شده ۲۰۰۶ بخری با اون قیافه زشت 🤦🏻♂️🤦🏻♂️🤦🏻♂️
Reza Waffen SS
پرادوی زشت ؟؟؟؟؟؟
Alan.r
اگه پرادو زشته پس توسان چیه؟
NAVID۰۰۹۸
محمد
شما درست میگی ، پس اون ماشین خوشگله واسه شما ، این سه بار چپی زشته واسه من !
SHAHABnz
از بهترین خودرو های وارداتی ایران 👏👏
فروش و محبوبیت بالایی کسب کرد مثل اسپورتیج و سورنتو و سانتافه تو خارج هم موفق بود
Erfan
میشه گفت موفقیتش فقط برای ظاهرش بوده و ظاهر بینی و آپشن پسندی مردم ایران در خرید خودرو.
وگرنه به هیچ عنوان از نظر فنی ماشین ارزنده ای نیست
محمد
شایعات زیاد راجب این ماشین ساختن من سانتافه داشتم باهاش دور ایران رو گشتم ۱ میلیون کیلومتر روش گذاشتم فقط و فقط با ترکیب روغن کانولا و روغن زیتون هیچ خرجی هم نداشت تازه جا بنزین الکل ۷۰ درصد میریختم
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
😂😂😂
datsun
صدرصد جواب میده بدون پالم هم باشه به دو میلیون هم میرسی
aMiRsHaYaN
چه سانتافه بدبختی بوده که تو صاحبش بودی
آخه کی روغن کانولا و زیتون میریزه تو سانتافه میلیاردی؟؟؟؟
من بودم تو وسواس کامل نگه میداشتم
حق گوی باطل
امیر شایان همه میریزن
من خودم تو ماشینم لادن طلایی بدون پالم میریزم ولی بابام روغن حیوانی میریزه
Erfan
حواستون باشه چربی ترانس ضرر داره برای ماشین.زیرو ترانس بریزید
aMiRsHaYaN
😂😂😂👍
حق گوی باطل
محمد فانتا بریز جای رادیاتور حداقل ۵۰۰ هزارتا دیگه بدون خرج میره
aMiRsHaYaN
اسمت رو باید از حق گوی باطل کرد سوپر حق گو
ELX
آقای اشتری لطفا لیفان ۸۲۰ را هم بررسی کنید ممنون از مقالات خوبتون🙏
Prpr
توسان در کل خودرو خوبیه ولی بنظرم اگر بیشتر هزینه کرد و یک توسان ۲۰۱۶ خرید خیلی بهتره
M
https://www.amazon.com/Genuine-Balance-233002G411-Hyundai-2015-2017/dp/B089QWF6JB
مشکل به خاطر قطعه بالا بوده
پمپ روغن و بالانسر رو در یکسری ازموتور های هیوندایی در یک قطعه بوده و بالانسره یاتاقان میزنه بعد روغن به پمپ نمیرسه خود پمپ میسوزه و چون دیگه پمپی نیست که روغن پمپ کنه به موتور خود موتور بیاتاقان میزنه
و سه تا نشونه داره قبل یلاتاقان زدن که اگه بفهمن قابل پیشگیری هست
دمای موتور بالا
الارم low oil pressure
و به قول خودشون whirring sound از موتور میاد
این کد موتورها و ماشین ها رو شامل میشه
۲۰۱۱‑۲۰۱۹ Sonata vehicles with 2.4L GDI and 2.0L Turbo GDI engines
۲۰۱۳‑۲۰۱۸ Santa Fe Sport and 2019 Santa Fe vehicles with 2.4L GDI and 2.0L Turbo GDI engines
۲۰۱۴‑۲۰۱۵ and 2019 Tucson vehicles with 2.4L GDI engines
۲۰۱۹ Veloster N vehicles with 2.0L Turbo GDI engines
طبق خود recall هیوندایی https://www.hyundaiengineinfo.ca/
و علت اتیش گرفتن ماشین ها هم همین قطعه است که میتونه باعث شکستن connecting rod بشه و این خودش میتونه پوسته موتور رو بشکافه و روغن به سطح داغ موتور میخوره واتیش میگیره
از این دسته گلا رو همه اب میدن به شدتش بستگی داره مثلا موتور های ۱.۵ لیتری هوندا مشکل ENGINE OIL DILUTION دارن (روغن و بنزین با هم وارد موتور میشن و ماشین دود میکنه)
تویوتا ولکسوس از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ مشکل fuel pump داشتن و هزار تا مورد از هزار تا برند دیگر
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
بابا هرچی که هست ایکاش این خودرو های کره ای و ژاپنی بیاد ایران نه اینکه سر هیندای توسان ۲۰۱۵ دعوا کنیم
عاشق پدال
میخندم به کامنتا
اینا اصلا نمیدونن طبیعی بودن عادی بودن یعنی چی.
۹۹ درصد کامنتها طوریه ادم فکر میکنه طرف روانیه. بیماری داره. سایکو هست
Enayat
من تا حالا توسان سوار نشدم و نظر در رابطه اش ندارم و سانتافه اتاق قدیم شش سیلندر سوارشدم باید بگم از نظر کیفیت داخل و سرو صدا افتضاح به تمام معناست (همه سانتافه های اتاق قدیم به سر و صدا افتادن) اما از نظر موتور بد نبود و خیلی اذیت نمی کرد و ولی با این که شش سیلندر و ۳.۸ لیتری بود خیلی پر توان معلوم نمی شد ولی مورد یاتاق و از این جور چیزی ها دربارش نبود
فرامرز
با سلام
توی متن گفتین خودرو ۸۰ هزارتا کار کرده اما کیلومتر ۵۶ هزارتا نشون میده؟!
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟