یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
ظاهرا سه مدل فیات بهزودی وارد ایران میشوند. فیات ۵۰۰، تیپو و دوکاتو، خودروهای اقتصادی بازار اروپا هستند اما هزینهی خرید آنها در کشورمان، فراتر از توان مالی عموم مردم خواهد بود.
اندک خودروهای وارداتی فیات در ایران، به دههی ۵۰ خورشیدی مربوط هستند. در آن زمان، علاوهبر مینیبوسهای فیات، سه مدل ۱۲۸ و ۱۳۱ و ۱۳۲ به خریداران ایرانی فروخته شد. این خودروها، با عمکرد فنی بسیار خوب و استهلاک پایین، مورد توجه علاقهمندان قرار گرفتند؛ اما حضور فیات در ایران، بعد از سال ۱۳۵۷ ادامه نیافت. حدود ۴۰ سال بعد، تعداد بسیار محدودی فیات ۴C در کلاس اسپرت کوچک وارد ایران شد که البته اهمیت چندانی برای بازار نداشت.
براساس اخبار غیررسمی، واردات فیات ۵۰۰ و فیات تیپو توسط شرکت پارسیان موتور انجام خواهد شد. همچنین، باتوجه به سابقهی حضور دوکاتو در ایران، احتمال بالایی برای عرضه این ون وجود دارد.
یکی از پرفروشترین خودروهای فیات در سطح جهانی، مدل ۵۰۰ است. این هاچبک ۲در، سابقهای طولانی در تاریخ دارد و اولین نسل خود را، سال ۱۹۵۷ عرضه کرد. مدلهای جدید با طراحی مدرن، از سال ۲۰۰۷ معرفی شده و تاکنون به تولید انبوه ادامه داده است.
مدلهای مختلف فیات ۵۰۰ در بازار جهانی، پیشرانههای متنوع دارند. پرفروشترین نمونه با موتور ۹۰۰ سیسی توربوشارژ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این مدل، وزن خالص ۹۵۰ کیلوگرم دارد و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، ۱۰ ثانیه زمان میبرد. میانگین مصرف سوخت فیات ۵۰۰ با مشخصات فوق، ۴ لیتر در صد کیلومتر است.
نسخهی پایه از انواع فیات ۵۰۰، مجهز به جعبهدندهی دستی تولید میشود. این خودرو با موتور ۹۰۰ سیسی، گیربکس اتوماتیک و امکانات معمول در مدلهای امروزی، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد.
یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودروهای بازار ترکیه، فیات تیپو است. این مدل، هماهنگ با استاندارد اروپا تولید میشود و البته قیمت رقابتی در کشور ترکیه دارد. بههمین دلیل مورد توجه رانندگان تاکسی این کشور است.
تیپو با بدنههای چهاردر سدان، هاچبک و استیشن واگن تولید میشود؛ اما نسخهی سدان فروش بیشتری دارد. این خودرو با پیشرانهی یک لیتر ۳ سیلندر توربوشارژ، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. میانگین مصرف سوخت فیات تیپو، ۶ تا ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر است و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه دارد.
مدلهای مرسوم فیات تیپو در ترکیه، دنده دستی هستند اما در نقاط مختلف اروپا، تیپو هیبریدی ۱۳۰ اسب بخار با گیربکس اتوماتیک نیز فروخته میشود. تیپو مجهز به موتور یک لیتری، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد.
فیات دوکاتو، یکی از موفقترین محصولات خودروسازی ایتالیا، در کلاس مدلهای تجاری سبکوزن (Light Commercial Vehicle) است. هرچند که این گروه خودروها، اهمیت بسیار زیادی در جابهجایی افراد و حمل بار دارند، شامل تنوع ناچیزی در ایران هستند. طراحی شاسی و بدنهی فیات دوکاتو، به گونهای است که میتواند تیپهای متفاوتی با عملکردهای مختلفی داشته باشد. از کامیونت سرپوشیده و یخچالدار مخصوص حمل بار گرفته تا وسیلهی تردد ۷ یا ۹ نفره، روی پلتفرم دوکاتو قابل تولید است، صمن اینکه تغییر در آرایش و تعداد صندلیها، میتواند کارایی محصول را، ارتقا دهد. این خودرو، به سفارش شرکتهای تجاری یا خدمات عمومی، به عنوان آمبولانس یا مینیبوس نیز تولید میشود؛ به همین دلیل قیمت دوکاتو باتوجه به نوع امکانات نصب شده، از ۳۵ هزار دلار به بالا متغییر است.
دوکاتو، در بیش از ۱۸ کشور دنیا عرضه میشود و قوای محرک متنوع دارد؛ اما ۳ نوع پیشرانه در حال حاضر، بیشترین تولید را به خود اختصاص دادهاند که شامل ۲ نمونهی دیزلی و یک مدل دوگانه سوز بنزینی/CNG است. نسخههای دیزل فیات دوکاتو با نامهای ۱۳۰ Multijet و ۱۵۰ Ecojet شناخته میشوند. هر دو مدل، دارای پیشرانهی ۲.۳ لیتری هستند اما به دلیل استفاده از توربوشارژر در ۱۵۰ Ecojet ، قدرت بیشتری تولید میشود. فیات دوکاتو ۱۳۰ Multijet، قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر فراهم میکند، درحالیکه مدل ۱۵۰ Ecojet، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف گازوئیل مدلهای مذکور، با توجه به نوع بدنه و دیگر تجهیزات خودرو، ۵.۷ لیتر تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
آنچه باعث جذابیت فیات دوکاتو برای بازار ایران خواهد شد، استفاده از پیشرانهی دوگانهسوز در مدل ۱۴۰ است که با نام کامل ۱۴۰ NATURAL POWER شناخته میشود. این نمونه، از پیشرانهی ۳ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که به صورت پایه گازسوز، طراحی شده و مجهز به توربوشارژر، همراه اینترکولر است. نهایت قدرت دوکاتو ۱۴۰، در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه، ۱۳۶ اسب بخار برآورد میشود، درحالیکه از دور موتور ۱۵۰۰ تا ۲۷۰۰ دور بر دقیقه، نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، درحالت تمام بنزینی؛ ۸.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدل ۱۴۰، بر خلاف نسخههای دیزلی دوکاتو، به جای تسمه تایم از زنجیز تایم استفاده میکند.
RENAULT5
فیات تیپو خوبه
زیزیگولو
فیات ۵۰۰ هم عالیه👍👍👍
NAVID۰۰۹۸
لطفاً فقط به فکر خوب بودن فیات و … نباشید !
در جریان باشید که فیات یکی از اقتصادیترین تولیدکنندگان هست ولی نیاز به خدمات داره و خدمات هم با ریال حساب نمیشه و نیاز به یورو داره و این میشه که مطمئناً نیومده شکست را در آغوش میگیره !
از کسانی که فیات سیینا دارند بپرسید کابوسشان چیست ؟!
در جواب اول میگویند خدا نکنه تصادف بکنیم چون باید بروند ترکیه همهچیزش را بخرند و حتی در تهران هم به نُدرت لوازمش پیدا میشه !
بهترین گزینه فقط کرهایها و ژاپنیهای هستند ، تازه اون هم ارزانترینشان با حجمهای کم موتور و تازه تنفسطبیعی و نه هیبرید یا برقی یا توربو !!!!!
kato
آقا نوید ۱۰۰ درصد درست میگید
تو ماشین ها فقط ژاپنی بنزینی مثل پاجیرو یا اوتلندر و…
Muty
بنده ی خدا
کل زندگی ما هزینه هاش داره به دلار و یورو محاسبه میشه و دریافت میشه !!!
تو میگی هزینه ای فیات به یوروعه
همین سمند و پژو هزینه هاش داره به دلار یا چیزی فراتر دریافت میشه…
حسن
صددرصد در اشتباه کامل هستی و به این اشتباه اصرار دارید!!!!
علی جردن
چندبرابر دنا پلاس پول تیپو بدی بعدش تو سربالایی بالاشهر پات رو نیم کلاچ باشه تا مبادا سُر بخوره بزنه ماشینه عقبیش… ایناس که بده
Amard
به نظرتون با واردات به این شکل که الان هست آیا برای خرید خودرو کارکرده باید صبر کرد تا بعد عید یا فرقی تو ماشین های در حد یه زیر پایی ایجاد نمیشه
حسن
شما به شب عید فکر نکن که بیاد پایین- سال عوض میشه یه افزایش قیمت می خوره
ADAK
نمیدونم چند سالتونه
ولی تا جایی که میتونی گذشته رو مرور کن!
کی شده سال جدید کاهش قیمتی نسبت به سال قبل ( در هر محصولی) داشته باشیم ؟!
خدا رحمتش کنه
۴۰-۳۰ سال پیش فهمید و خوند ؛
” … هر سال میگیم دریغ از پارسال”
Amard
اون که کاملا درست ولی وقتی اسپورتیج ۲۰۲۲ بیاد روی دو میلیارد به فرض مثال اسپورتیج ده سال پیش همون قیمت سابق میمونه این منظورم بود که خودرو صفر ۲۰۲۲ واردات بشه دیگه خودروهای قدیمی نمیتونن بالاتر قیمت بخورن چون تقاضا برای مدل جدید بیشتر قطعا
علی
درود بر شرکت قدیمی و با اصالت فیات ، خودروهای باکیفیت و اقتصادی با طول عمر بالا ، خودم هم عاشق فیات ۵۰۰ هستم
Ghost rider
مگه برادرا میزارن قیمت زیر یه میلیارد بخوره؟
جرئتشو ندارید
با قیمت واقعیش وارد کنید پرونده تولیدات زباله و مونتاژ اسباب بازیاتون بسته میشه.
DoctoR
نه دیگه فیات ۵۰۰ الان نزدیک دو تومن ۸ سال کارکردشه ۲.۵ -۳ بیاد تو بازار منطقی قیمت خورده ولی فکر نکنم وقتی دیگنیتی پرستیژ ساخت صحرا های چین ۲ به بالا قیمت میخوره فیات ایتالیا ۲.۵ قیمت بخوره
حسن
پرستیژ رو ۲۷۰۰ میدن!!!!!!!!!!!!!
گلاب
به امید اون روزی که کلا واردات خودرو بدون تعرفه (دزدی)آزاد بشه و ماشین های روز جهان رو با اقساط بخریم و درآمد دلاری بشه البته یه همچون روز هایی رو داشتیم ولی مردم آب و برق مجانی میخواستن
DoctoR
اون روز کرگدن ها گیتار میزنن و پنگوئن ها پرواز میکنن همچنین نوید فن سرسخت کره میشه و علی نوا هر روز در وصف شاهکار های بی ام و کامنت میذاره
AHMADREZA
و یانکی از سرمایه گذاری توی آلفارومئو و مازراتی بسیار خوشنوده😂
NAVID۰۰۹۸
چه فشاری به شما تحمیل میکنم ، دیگه خودمم داره دلم میسوزه به حالتون 😂👋🏻!
SinaSVJ
تنها نکته مثبتش اینه قراره کمتر چینی بی ریشه ببینیم
محمدهادی
پدال جالبه تو سابقه ی حضور فیات در کشور به فیات «سی نا»در همین سالهای اخیر اشاره یی نکردی،چرا!؟
ماشینی که از لحاظ اتاق بسیار مشابه همین تیپو جدید بود که یک دهه قبل تعدادی ش وارد شد که بسیار هم سدان خرکار و جذابی بود
من هنوز تو کف داشتن یک دستگاه ازون ماشین نازنین و سگگ جونم
Reza-a
درسته «سی نا» یکی از مونتاژی های خاص دهه هشتاد بود و الان خیلی کم تو خیابونا دیده میشه فقط یه مشکلی داشت که موتور هزار و چهارصدشو انتخاب کرده بودن و قیمتش نزدیک پژو پارس بود اما طراحی دوست داشتنی داشت
ولی تو کلاس بی بود، تیپو فک کنم تو کلاس سی هست
حسن
تیپو کلاس B هست. از فاصله محور هاش مشخصه. مثل همون سی نا- به نظرم تارا از این بهتره – حداقل موتور با حجم بیشتر داره و خدمات نمی گم عالی ولی یکمی بهتر از فیات
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
فیات از کره ای ها نابود تره
اشکودا باز یه چیزی
Amir mahdi @-1387
ون خیلی خوشگله
امیدوارم به ایران هم تیپو و ۵۰۰ جدید
Reza-a
۵۰۰ قبلاً هم وارد شده بود و فروش زیادی نداشت با قیمتهای کشور ما فانتزی حساب میشه دوکاتو هم قبلاً تعدادی تو بازار اومده بود و بین همکلاساش طراحی قشنگی داره
در مورد تیپو (که تو ترکیه اسمش اژه هست) هم یادمه نیمه دهه نود قرار بود ایرانخودرو مونتاژش کنه حتی عکسش تو محوطه ایرانخودرو هم پخش شده بود.
تیپو با موتور سه سیلندر جالب نیست بهتره چهار سیلندرشو وارد کنن
fordglx2008
خدمات پس از فروش ضعیفی داشته باشه باز شاهد عدم حضور برند های اروپایی مث فیات غیره تو بازار میشیم
سامان اذری
تو ترکیه تیپو رو به اسم اِ.گِ. آ میشناسن (EGEA)
اصلا ماشین خوبی نیست و استهلاک زیاد داره
زود زود هم خراب میشه
دوستم یه ون فیات داشت که موتورش ۱.۳ لیتری مولتی جت دیزلی بود
بدبخت هرچی در میاورد خرج ماشین میکرد
علی جردن
استاد واسه همینه که تیپو تو ناوگان تاکسی استفاده می شه ؟
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
چون کارخونه داره
فیات کلا ب استهلاک بالا معروفه
AHMADREZA
اونوقت بخاطر همونه که فیات سی ینا رو بخاطر خرج کم به اسم تندر۹۰ ایتالیایی میشناسن؟
سامان اذری
خود راننده تاکسی ها هم به شدت ناراضی هستن
فقط بخاطر ارزون بودن و قطعات ارزون و تعمیر کار زیاد مجبوری میخرن
وگرنه همشون از خداشون هست که تاکسیشون کرولا باشه
یه مورد جالب هم بهتون بگم که از سال ۱۹۹۰ تو استانبول هیچ تاکسی جدیدی پلاک نشده
و الان قیمت پلاک تاکسی ها از ۶ الی ۱۰ میلیون لیر داره به فروش میرسه
یعنی ۱۳ الی ۲۲ میلیارد تومن
صاحب پلاک میاد یه فیات تیپو میخره پلاک رو میچسبونه روش و به دو تا راننده تاکسی ۱۲-۱۲ ساعت اجاره میده هرکدوم حدود ۱۵ هزار لیر
بخاطر همونه که راننده تاکسی های استانبول به شدت دزد هستن
خرید پلاک تاکسی یه نوع سرمایه گذاری هست تو استانبول چون هم ماهی اجاره شو میگیری هم سال به سال نسبت به تورم قیمت پلاک تاکسی گرون میشه و برا صاحب پلاک مهم نیست کرولا باشه یا تیپو
هرچی ارزونتر بهتر چون خودش نمیرونه
آرش وان
فیات ایگیا حداقل در ۲۰۲۲ پرفروش ترین خودروی ترکیه بوده ، اونم در بازار رقابتی و پر از رقیب ترکیه و تونسته عنوان پرفروش ترین ماشین رو از مگان و کلیو بعد از چند سال متوالی بگیره ، پس لااقل نمیتونه ماشین بدی باشه
در ضمن هوندا سیویک هم در خود ترکیه مونتاژ میشه ولی فروشش به اندازه ی ایگیا و مگان و کلیو نبوده
genius
تیپو تو ترکیه تاکسیه اما تو این نکبت کده میخواد بشه مال ریچ کیدزها!
SS
از همین حالا شکست خورده هست
آزموده را آزمودن خطاست
شاید فیات ۵۰۰ فروش داشته باشه چون قشر خاصی کیوت بودنش رو دوست داشتن و به عنوان ماشین شهری میخریدن و حالا مدل سالش رو میخرن
اما فیات تیپو که رقیب رنو سیمبل هست رو کی قراره به قیمت های میلیاردی بخره؟
دوکاتو هم که بحثش جداست
—-
مثلا هدف واردات ارزان قیمت و در دسترس برای مردم بود
ولی ظاهرا قراره چیپ ترین ماشین ها به قیمت میلیاردی فروخته بشه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
آیا حساب کاربری ندارید؟
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.