امروزه بیش از 150 میلیون استارتاپ در سراسر جهان هست و هر ساله به تعداد آن افزوده می شود. طبق بررسی های انجام شده، به طور متوسط روزانه 137000 استارتاپ شروع به کار می کنند که می توان گفت رقم کمی نیست. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که این استارتاپ های نوپا چگونه می توانند از چالش های پیش روی خود جان سالم به در ببرند؟

در هر حال هر کسب و کاری با چالش هایی رو به رو است که شناخت آن ها می تواند ادامه مسیر را برای صاحبان آن آسان تر کند. در این مقاله قصد نداریم وارد جزئیات شویم و بگوییم استارتاپ چیست و چگونه کار می کند؛ بلکه می خواهیم درمورد چالش های راه اندازی یک کسب و کار و روش های مقابله با آن ها صحبت کنیم.

چالش های استارتاپ ها

چالش های استارتاپ ها

احتمالا تا به حال درمورد تئوری survival of the fittest «بقای شایسته ترین ها» نکاتی شنیده و  با جمله «یک دریای صاف هرگز ملوانان خوبی نمی سازد» رو به رو شده اید. هم تئوری survival of the fittest و هم جمله بعد از آن به این معنی است که دنیای استارتاپ ها بسیار خشن و بی رحم است و هیچ استثنایی را به خود راه نمی دهد. از این رو باید پیش از ورود به این دنیا با مشکلات احتمالی آن بیشتر آشنا شوید. از مهم ترین چالش های استارتاپ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رقابت زیاد

همان گونه که اشاره کردیم، دنیای کسب و کار بسیار خشن و بی رحم است. غول های بیزینسی همیشه در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ بنابراین اولین چالش شما بعد از شروع یک کسب و کار جدید، رقابت با سایر شرکت ها برای بقای کسب و کارتان است.

در حقیقت محیط رقابتی است که استارتاپ ها را تا به حال سرپا نگه داشته است؛ زیرا موجب کاهش درصد خطا می شود. برای بقا در این محیط رقابتی باید به صورت تهاجمی عمل کنید و اعتبار خود را در بین سایر کسب و کار ها بالا ببرید.

  1. انتظارات غیر واقعی

معمولا همراه با رشد کسب و کار، توقعات زیادی هم از طرف صاحبان بیزینس و هم از طرف مشتریان ایجاد می شود. در بیشتر مواقع این توقعات واقع بینانه به نظر می رسند؛ در حالی که در حقیقت این طور نیست. همین موضوع می تواند به یکی از چالش های استارتاپ ها تبدیل شود و آن ها را با مشکلات بسیاری مواجه کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که موفقیت کوتاه مدت است و انتظارات هرگز تمامی ندارند؛ بنابراین برای سربلند بیرون آمدن از این چالش، استارتاپ ها باید انتظارات بالا ولی کنترل شده ای از خود داشته باشند.

انتظارات غیر واقعی

  1. استخدام افراد مناسب

یکی دیگر از مهم ترین چالش های استارتاپ ها در عصر دیجیتال، هم افزایی تیم است. یک تیم موفق معمولا از افرادی که قابلیت های مشابه و تمرکز یکسان دارند، تشکیل می شود. بنابراین صاحبان کسب و کار برای توسعه فرهنگ تیمی موفق باید افراد مناسبی را استخدام کنند. البته استخدام یک یا چند کارمند کاربلد و متخصص از میان تعداد زیاد متقاضیان کار چندان آسانی نیست.

  1. تصمیم گیری برای مشارکت

همان طور که می دانید مشارکت جوهره موفقیت در بیشتر استارتاپ های موفق دنیا است. از آنجایی که استارتاپ ها در عصر دیجیتال برای بقای خود باید به سختی تلاش کنند، پیدا کردن شرکای قابل اعتماد لازمه رشد و بقای آن ها است. مطمئنا وارد شدن به یک شراکت درست می تواند سود زیادی برای استارتاپ شما به همراه داشته باشد؛ اما برای کسب بیشترین سود باید به دنبال سازمانی باشید که در میان غول های صنعت شهرت خوبی داشته باشد.

  1. مدیریت مالی

تقریبا همه ما به درستی این ضرب المثل که «پول پول می آورد» معتقدیم. اما در عین حال نمی توان از این واقعیت که با افزایش درآمد، هزینه ها هم زیاد می شود، چشم پوشی کرد. بنابراین یکی از چالش های استارتاپ ها که امروزه بیشتر صاحبان کسب و کار با آن دست و پنجه نرم می کنند، مدیریت مالی است. استارتاپ های کوچک به سرمایه گذاران و پشتیبانان مالی نیاز مبرم دارند. خاطرتان باشد در زمان هجوم نقدینگی، کمک گرفتن از یک شرکت مشاور مالی معتبر می تواند مدیریت بحران های مالی شما را در آینده آسان تر کند.

  1. امنیت سایبری

در عصر دیجیتال یکی از مهم ترین چالش های استارتاپ ها، به ویژه آن هایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، امنیت سایبری کسب و کار است. همان طور که می دانید هکر ها همه جا هستند و می توانند از کوچک ترین روزنه امنیتی موجود برای نفوذ به سیستم شما استفاده کنند. متاسفانه طی چند سال گذشته میزان هک سایت و به طور کلی جرایم سایبری افزایش چشمگیری داشته است.

 دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس مانند اطلاعات حساب بانکی، سوابق کارمندان و … می تواند بقای کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه برای محافظت از اطلاعات آنلاین خود باید سیستم های امنیتی قوی ای داشته باشید.

امنیت سایبری

  1. جلب اعتماد مشتریان

آخرین مبحثی که در لیست چالش های استارتاپ ها بررسی می کنیم، جلب اعتماد مشتری است. استارتاپ ها تنها با داشتن مشتریان راضی و وفادار می توانند در دنیای دیجیتال باقی بمانند و در کار خود پیشرفت کنند. مشتریان نیروی های اصلی و واقعی موفقیت استارتاپ ها هستند. قدرت تبلیغات کلامی تا حدی است که به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت. برای جلب اعتماد و وفاداری مشتریان خود باید به صورت کاملا حرفه ای بر یک فلسفه کاری مشتری محور تمرکز کنید.

جمع بندی

همان طور که گفته شد هیچ راه حل مشخصی برای فرار از رو به رو شدن با این چالش ها تا کنون یافت نشده است. در نتیجه اگر صاحب یک کسب و کار کوچک و تازه تاسیس هستید باید برای رفع آن ها آماده شوید. خاطرتان باشد برای موفقیت در این مسیر نیاز به یک عصای جادویی ندارید تا بتوانید چالش ها را یک شبه حل کنید؛ بلکه باید انعطاف‌ پذیر باشید و بر حفظ یکپارچگی سازمان در برابر همه مشکلات تمرکز کنید. در این مقاله هفت چالش مهم استارتاپ ها را بررسی کردیم. مطمئنا در طول مسیر با چالش های بیشتری رو به رو خواهید شد که می توانید با کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه ای از آن ها سربلند بیرون بیایید.

source

توسط mohtavaclick