06 آبان 1402 ساعت 16:36
علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص کیفیت ماشین چینی های بازار ایران و شرایط بازار خودرویی کشور توضیحاتی را بیان کرد. برای جزئیات بیشتر همراه ما باشید.
شریعتی در خصوص کیفیت ماشین چینی های بازار ایران مسائل جالبی را بیان کرد. در ادامه به بیانات این عضو اتاق بازرگانی کشور در خصوص کیفیت خودروهای داخلی، خودروهای چینی و مقایسه بازار رقابتی خودرو در کشور ایران و عراق میپردازیم.
شریعتی در خصوص نوع خودروهای چینی وارد شده به کشور گفت:
کسی نمیگوید خودروی چینی بد است؛ منتها خودروی چینی که وارد ایران میشود، در واقع یک خودروی عجیب و غریب بوده و انگار تنظیم شده که ارز مملکت را نابود کند. راهکار این است که عرضه و تقاضا در بازار حاکم شود. برای نمونه در بحث واردات (نه بهصورت مافیایی) با شفافیت خاصی سطح عرضه را به نوعی پوشش بدهد.
در واقع خودروهای چینی وارد شده به کشور سازگاری چندانی با اقلیم و بنزین با اکتان پایین کشور ندارند و با استهلاک زیادی همراه هستند؛ در حالی که محصولات ژاپنی میتوانند با کیفیت بالاتر خود تا مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند و ارز کمتری را از کشور خارج کنند.
بیشتر بخوانید
آخرین اخبار خودروهای چینی
علی شریعتی در خصوص کیفیت محصولات داخلی افزود:
کمیت و کیفیت خودروهای داخلی که کاملا مشخص است. داستان لاتاری، قرعهکشی و مافیایی که این خودروها را به بازار عرضه میکردند، الحمدالله امروزه از شرایط بهتری برخوردار است. کلیدواژه کمبود عرضه و شرایط تورمی که با آن روبهرو بودیم و نیز تبدیل سرمایه، باعث شد که عدهای از این موج استفاده کنند و منتفع شوند. نکته دوم بحث ثبت سفارشها است و خودروهایی که کمتر کیفیت واقعی را دارند. بسیاری از خودروهایی که الان در ایران هست، خودروهای خلقالساعه هستند؛ یعنی قطعات آنها از قسمتهای مختلف جهان جمعآوری و وارد بازار ایران شده، در نهایت با اسامی عجیب و غریب و با کمترین و نازلترین کیفیت به دست مردم میرسند.
مطلب مهم این است که بالاخره ارز و بودجه کشور در این مسیر خرج میشود اما اینکه پایان کار چه نتیجهای حاصل میشود، اظهرمنالشمس است. بنگاههایی که ما اسم آنها را خودروسازی گذاشتهایم در حقیقت قطعهبندهای چینی هستند که قطعهها را به هم وصل میکنند. اما در کشورهای دیگر خودروهای وارداتی با قیمت و شرایط بسیار مناسب عرضه میشوند.
شریعتی معتقد است که تولید محصولات به ظاهر داخلی با صرف ارز و واردات قطعات از خارج کشور صورت میپذیرد و محصولات بومی بهطور کامل در داخل کشور تولید نمیشوند و مردم هزینههای تولید این خودروهای مونتاژ شده را به بهانه ملی شدن پرداخت میکنند.
عضو اتاق بازگانی در خصوص واردات خودروهای خارجی بیان داشت:
ما امروزه شاهد هستیم که فعالان این حوزه بسیار علاقهمند هستند که برگههای سبز مربوط به صادرکنندگان را دریافت و در برابر ثبت سفارش اقلامی وارد کنند که عمدتا هم از چین است. این نکته نشانگر جذابیت بالای این مساله بوده و حجم کاری هم که در اینجا انجام میشود بسیار زیاد است. تا در داخل اسم صنعت خودرو آورده میشود، همه به این نکته اشاره میکنند که چند هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، سفرهای پهن است و بر سر آن عدهای نشستهاند؛ منتها باید دید این سفره به چه بهایی و با چه هزینهای گسترده شده است؟ در واقع باید دید هزینه این اشتغال به چه قیمتی در حال پرداخت است؟ فعالینی هم که در عرصه خودروهای چینی و در واقع خودروهای خلقالساعه ایرانی کار میکنند، هم از چه ارزی استفاده میکنند؟ باز این هم چه هزینهای برای مردم عادی دارد؟
شریعتی با مقایسه وضعیت بازار خودرویی ایران و عراق ادامه داد:
اکنون رقابت بین مردم برای دستیابی به خودرو، به رقابت بین شرکتها برای رفاه بیشتر مردم رسیده است؛ مثل افزایش گارانتیهای هاوال و ام جی که در مورد عراق گذاشته شده با هدف جلب رضایت مردم ارائه میشود. همچنین، شرکت بیامو در عراق حضور گستردهای پیدا کرده است. این شرکت محصول سری 8 خود را به بازرگانان درجه یک بهصورت تمام قسط و بدون بهره عرضه میکند. همچنین، شرکتهای ژاپنی در بحث تعمیرات و گارانتیها خدمات بسیار خوبی ارائه میدهند تا رضایت مردم را جلب و از خودروهای آنها استفاده کنند.
وی در خصوص رانت در صنعت خودرو و وجود مافیا گفت:
همیشه در مورد خودرو کلیدواژه رانت استفاده شده است. مثلا، تیم ملی ما در بازی خود 6 گل هم خورده، اما بازیکنان خودروهای چند ده میلیاردی وارد میکنند. علت این موضوع چیست؟ شفافترین و سادهترین راه دستیابی به رانت در کشور ما متاسفانه خودرو است.
source