پیکار دو برادر که ادعایی برای تاج و تخت پادشاهی دارند یکی از رویدادهایی‌ست که کم و بیش فراوان در تاریخ بشر رخ داده است. پس دور از انتظار نیست که داستان‌هایی با چنین درون‌مایه‌هایی پدید آمده باشند. ماجرای اوشن مستر و آکوامن نیز از جنس همین رقابت‌هاست.

اُرم ماریوسِ آتلانتیسی، برادر ناتنی خود یعنی آرتور کری را شایسته‌ی به دست آوردن فرمانروایی دنیای زیرآب‌ها نمی‌داند. به باور او، تنها خودش شایسته‌ی نشستن روی تخت پادشاهی آتلانتیس است تا با نابود کردن دنیای بیرون آب‌ها تبدیل به حاکم مطلق زمین شود.

شناسنامه‌ی اوشن مستر (Ocean Master)

– رونمایی: شماره‌ی ۲۹ کمیک Aquaman (ماه سپتامبر سال ۱۹۶۶)
– ناشر: دی‌سی
– پدیدآورندگان: باب هینی (Bob Haney) و نیک کاردی (Nick Cardy)
– نام کامل: ارم ماریوس (Orm Marius)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
شماره‌ی ۲۹ تا ۶۳ کمیک Aquaman (از ماه اکتبر سال ۱۹۶۶ تا ماه سپتامبر سال ۱۹۷۸)
شماره‌ی ۱۸ تا ۶۹ کمیک Aquaman (از ماه مارس سال ۱۹۹۶ تا ماه جولای سال ۲۰۰۰)
شماره‌های ۲۶ و ۲۷ کمیک Aquaman (ماه‌های مارس و آوریل سال ۲۰۰۵)
Ocean Master: Year of the Villain (ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۰)
شماره‌ی ۵۷ تا ۶۵ کمیک Aquaman (از ماه آوریل سال ۲۰۲۰ تا ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱)


اوشن مستر کیست؟

هر چند داستان پس‌زمینه و حتی توانایی‌های اوشن مستر در طول زمان دگرگونی‌های فراوانی را به خود دیده ولی چند مورد درباره‌ی این شخصیت همیشه پایدار مانده‌اند. این شخصیت با نام راستین ارم ماریوس برادر ناتنی آکوامن است و می‌خواهد تاج و تختی که برادرش روی آن می‌نشیند را به چنگ آورد.

در حالی که آرتور کری قصد دارد آتلانتیس را به سمت درست هدایت کند و پیوند صلح‌خواهانه‌ای با دنیای بیرون از آب‌ها داشته باشد ولی ارم همواره این خواسته را به چالش می‌کشد. همین که قدرت به اوشن مستر برسد، این شخصیت می‌خواهد جنگی را با ساکنان خشکی آغاز کند و آتلانتیس را تبدیل به نیروی چیره‌ی زمین کند.

تاج من این شهر رو غرق می‌کنه! اقیانوس‌ها رو بر سرش فرود میاره! و من به دنیاتون نشون میدم که آتلانتیس نمی‌ترسه!

اوشن مستر در Justice League


مطلب پیشنهادی:۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سیهم سیاره‌ای‌های سوپرمن
۱۰ کریپتونی نیرومند کمیک‌های دی‌سی

اوریجین ارم ماریوس

اوشن مستر روی کاور شماره‌ی ۲۹ کمیک Aquaman (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
اوشن مستر روی کاور شماره‌ی ۲۹ کمیک Aquaman (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

زمانی که ارم برای نخستین بار در سال ۱۹۶۶ و شماره‌ی ۲۹ کمیک Aquaman رونمایی شد، او در واقع فرزند پدر انسانی آکوامن، یعنی توماس کری، و زنی با نام مری اوسالیوان (Mary O’Sullivan) بود. به خاطر حسادت نسبت به آوازه و توانایی‌های شگفت‌انگیز برادر ناتنی خود و کمی دیوانگی، ارم هویت اوشن مستر را به خود گرفت. در آن دوران، او همانند یک دزددریایی بود که از تجهیزات های-تک بهره می‌برد و با گشت و گذار در آب‌ها برای برادرش دردسر می‌آفرید.

در ابتدای دهه‌ی ۹۰، پیتر دیوید روی بازنویسی فرانچایز آکوامن کار کرد تا کمیک‌هایی همچون Atlantis Chronicles و Aquaman: Time and Tide پدید آیند. پیامد این بازنویسی‌ها دگرگونی کامل داستان پس‌زمینه‌ی ارم بود. در این بازنویسی، نمایان شد که جادوگری باستانی با نام اتلان (Atlan) پدر هر دوی ارم و آرتور است تا اوشن مستر ادعایی قانونی‌تر نسبت به تاج و تخت آتلانتیس داشته باشد.

همانند گذشته، ارم باز هم به دنبال این بود تا تاج و تخت آتلانتیس را برای خود کند ولی این بار او توانایی‌هایی فراطبیعی به لطف نرون (Neron) به دست آورده بود. در دوره‌ای، اوشن مستر از وردی بهره برد تا خودش را به جای برادرش جا بزند و برای دنیای زیرآب رفته‌ی ساب دیگو فرمانروایی کند.

این شخصیت در ریبوت نیو ۵۲ دی‌سی باز هم دگرگون شد. این بار، جف جانز مشخص کرد که ارم و آرتور یک مادر مشترک دارند: ملکه آتلانای (Atlanna) از دنیا رفته. بر اساس این داستان نو، آتلانا یک فرزند با توماس کری داشت ولی مجبور شد به آتلانتیس بازگردد و با یکی از اعضای گارد سلطنتی ازدواج کند که پیامدش به دنیا آمدن ارم بود. برای مدتی، ارم ماریوس در نیو ۵۲ بر آتلانتیس فرمانروایی کرد تا این که سر و کله‌ی آرتور کری پیدا شد.

در برخی داستان‌های تازه‌تر، تلاش بر این بود تا بیش از یک ویلن دیوانه، به جنبه‌ی انسانی ارم پرداخته شود. این شخصیت حتی مدتی پس از فرار از زندان بل ریو روی خشکی زندگی می‌کرد. با این وجود، پیکار آکوامن و اوشن مستر کم و بیش هرگز به پایان نمی‌رسد.


مطلب پیشنهادی:۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشتماجراهای ترسناک شوالیه‌ی تاریکی
۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشت

ویژگی‌ها و توانایی‌های اوشن مستر

بستگی به این که سخن از کدام نگارش اوشن مستر باشد، توانایی‌های این شخصیت می‌توانند بسیار متفاوت از هم نمود پیدا کنند. در ابتدا ارم یک انسان ساده بود که از تکنولوژی‌های پیشرفته برای زنده ماندن در فشار خردکننده‌ی ژرفای اقیانوس و جنگیدن با آتلانتیسی‌ها بهره می‌برد.

به مرور این شخصیت توانایی‌های جادویی را به لطف یک ویلن شیطانی با نام نرون به دست آورد. او در این دوره می‌توانست با استفاده از عصای جادویی خود انرژی‌های جادویی را به بازی بگیرد اما جدا شدن از این چوبدستی، ارم را دچار درد فراوانی می‌کرد.

همان گونه که گفته شد، در نیو ۵۲ یک نگارش کاملاً متفاوت از اوشن مستر حضور داشت. او اکنون یک آتلانتیسی ناب بود که از توانایی‌هایی همچون زورفراانسانی، آبشش و امکان ارتباط برقرار کردن با حیات آبی بهره می‌برد، که البته برادرش نیز از این قابلیت‌ها بی‌بهره نبود. ارم با در درست داشتن یک نیزه‌ی سه‌شاخ جادویی امکان دگرگونی آب و هوا را هم داشت.


مطلب پیشنهادی:آشنایی با پری‌های دریایی – نیمه‌انسان‌های ساکن ژرفای آب‌هاآماده‌ی یک آشنایی زیرآبی شوید
آشنایی با پری‌های دریایی – نیمه‌انسان‌های ساکن ژرفای آب‌ها

اوشن مستر بیرون از دنیای کمیک‌ها

اوشن مستر در تعدادی ساخته‌ی انیمیشنی از سال ۲۰۰۱ و سریال Justice League حضور داشته است. این سری در واقع ایده‌ی آتلانتیسی ناب بودن اوشن مستر و عضوی از خانواده‌ی پادشاهی بودن ارم را پدید آورد. پس از آن این شخصیت را در نقش‌های کوتاه‌تری در ساخته‌هایی همانند Batman: The Brave and the Bold و Young Justice دیدیم.

در فیلم‌های انیمیشنی دی‌سی هم می‌توان ارم ماریوس را یافت. آشکارترین آن‌ها Justice League: The Flashpoint Paradox سال ۲۰۱۱ و Justice League: Throne of Atlantis سال ۲۰۱۵ هستند.

در بازی‌های بر پایه‌ی کمیک‌های دی‌سی نیز از اوشن مستر بهره برده شده است. از میان آن‌ها از DC Universe Online، Scribblenauts Unmasked و نسخه‌ی نینتندو دی‌سی Batman: The Brave and the Bold – The Videogame می‌توان نام برد.

نخستین استفاده‌ی لایو-اکشن از اوشن مستر در فیلم Aquaman از فرانچایز DCEU رقم خورد. در فیلم Aquaman و سپس Aquaman and the Lost Kingdom، پاتریک ویلسون ایفاگر نقش اوشن مستر است. این نگارش ارم ماریوس بیش‌تر همانند نسخه‌ی نیو ۵۲ است که در نقش پادشاه کنونی آتلانتیس با برادرش بر سر تاج و تخت درگیر می‌شود.


به خواندن درباره‌ی آکوامن ادامه دهید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی اوشن مستر

اوشن مستر چه پیوندی با آکوامن دارد؟

ارم ماریوس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان آرتور کری، در واقع برادر ناتنی اوست و بیش‌تر بر سر پادشاهی آتلانتیس با این قهرمان درگیر می‌شود.

آیا ارم ماریوس یک آتلانتیسی است؟

نگارش‌های ابتدایی اوشن مستر او را یک انسان ساده به نمایش می‌کشیدند ولی به مرور زمان نویسندگان ارم را از یک انسان ساده به یک آتلانتیستی ناب و خالص تبدیل کردند.

چه کسی اوشن مستر را پدید آورد؟

از باب هینی و نیک کاردی به عنوان آفرینندگان نگارش ابتدایی اوشن مستر برای کمیک‌های دی‌سی یاد می‌شود.

source

توسط