ویتامین c ، یا اسکوربیک اسید، یک ماده مغذی قابل حل در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و پوست دارد. بررسی‌ها نشان داده است که ویتامین C دارای آثار مفید زیادی بر روی پوست است، که عبارتند از:

  • افزایش تولید کلاژن
  • کاهش ظاهر لکه‌های تیره
  • کاهش ظاهر پیری زودرس
  • محافظت در برابر آسیب نور خورشید
  • تسریع در بهبود زخم‌ها
  • حفظ رطوبت پوست
  • کاهش قرمزی

در حقیقت، پژوهش‌ها نمایانگر این است که استفاده از ویتامین C به صورت موضعی (روی پوست) به طور قابل توجهی مؤثرتر از استفاده آن به صورت خوراکی است. به همین دلیل است که این آنتی‌اکسیدان قوی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست، از جمله محصولات شستشوی صورت، سرم‌ها، روغن‌ها و مرطوب‌کننده‌ها به کار می‌رود.

این مقاله به مزایای ویتامین C برای پوست، نحوه استفاده از محصولات حاوی آن و خطرات ممکن مرتبط با آن می‌پردازد.

 

ویتامین c و تقویت کلاژن

ویتامین C برای تولید کلاژن در بدن بسیار ضروری است. کلاژن سازنده پوست، مو، عضلات است و ظاهر جوان و صاف پوست را حفظ می‌کند. با پیر شدن، تولید کلاژن کاهش می‌یابد که ممکن است منجر به لاغر شدن پوست شود. وقتی ویتامین C به صورت موضعی استفاده می‌شود، فرآیند تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد که به حفظ جوانی و طراوت پوست کمک می‌کند.

در اینجا بخوانید: بهبود تولید کلاژن پوست

 

ویتامین c و کاهش تیرگی های پوستی

ویتامین C می‌تواند با کاهش تیرگی‌های پوستی، بهبود رنگ پوست را به دنبال داشته باشد. تیرگی بیش از حد پوست، شرایطی است که با ظهور لکه‌های تیره بر روی پوست همراه است. اکثراً ناشی از بیش‌از‌حد تابش اشعه فرابنفش خورشید و تنش‌های محیطی است. این حالت اغلب بی‌خطر است، اما می‌تواند منجر به عدم توازن در رنگ پوست شود،همچنین با مهار تولید آنزیم تیروزیناز که در تولید ملانین نقش دارد، به کاهش تیرگی بیش از حد پوست کمک می‌کند. این تنها بر روی توده‌های غیرطبیعی ملانین ناشی از تابش بیش‌ از‌ حد خورشید تأثیر دارد و بر روی رنگ پوست طبیعی تأثیری ندارد.

ویتامین c و تأثیر ضد پیری

استفاده موضعی از ویتامین C می‌تواند به طور موثری در جلوگیری از پیری زودرس پوست و بازسازی ظاهر جوان و صاف آن مؤثر باشد.

ویتامین C نه تنها تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، که این باعث کاهش خطوط ریز و چین و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود، بلکه همچنین از از دست دادن کلاژن به دلیل پیری طبیعی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، این آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در مبارزه با لکه‌های تیره ناخواسته و پیشگیری از نشانه‌های پیری زودرس ناشی از عواملی مانند سیگار کشیدن، آلودگی محیطی و تابش مداوم خورشید ایفا می‌کند.

 

محافظت در برابر آسیب نور خورشید

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C در پوست می تواند در محافظت در برابر آسیب نور خورشید و UV بسیار کمک کند. تماس با پرتوهای ماوراء بنفش از طریق نور خورشید می تواند رادیکال های آزاد را در پوست ایجاد کند که ممکن است سلول های پوست را تخریب کرده و باعث شکست کلاژن و پیری زودرس پوست شود. علائم آسیب نور خورشید شامل چین و چروک ها، افتادگی پوست، رنگ پوست ناهمگون و قرمزی پوست است.

به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در پوست، می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد بیش از حد در سلول های پوست کمک کند. یک بررسی سیستماتیک در سال 2023 که در مجله درماتولوژی آرایشی منتشر شد ، نشان داد که ویتامین C در درمان پوست ناهموار و چروکی ناشی از تماس طولانی یا تکراری با پرتوهای ماوراء بنفش موثر است.

بهبود زخم ها

ویتامین C نقش کلیدی در ترمیم بافت و بازسازی آن را به دلیل ویژگی های ضد التهابی و توانایی تشویق تولید کلاژن، که یک جزء ضروری از بافت اتصالی است، ایفا می کند. به همین دلیل، عدم شفا زخم یک علامت شایع کمبود این ویتامین است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2022 که در مجله آنتی اکسیدان ها منتشر شد، نشان داد که مصرف مکمل ویتامین C می تواند نتایج بهبودی در افرادی با انواع خاصی از زخم ها، به ویژه زخم های عمیق، را بهبود بخشد.

 

آبرسان پوست

بدون میزان کافی رطوبت، لایه بالایی پوست (لایه اپیدرم) خشک می‌شود که باعث خارش، پوسته‌پوسته شدن و پیری زودرس می گردد. رطوبت برای حفظ سلامت و جوانی پوست بسیار اهمیت دارد.

یک مقاله در سال 2017 که در مجله Nutrients منتشر شد، نشان می دهد که ویتامین C ممکن است نقش مهمی در تشکیل لایه بیرونی پوست ایفا کند تا بتواند پوست را در برابر از دست دادن آب محافظت کند.

خوشبختانه، تحقیقات بالینی نشان داده است که ویتامین C می‌تواند به پوست کمک کند تا رطوبت را حفظ کند، آن را از چربی یا خشکی زیاد  حفظ کند و به آن شفافیت ببخشد. همچنین بر اساس مطالعات، افرادی که مکمل حاوی ویتامین C مصرف کردند، بهبود قابل توجه و پایداری در آبرسانی، کشسانی و شفافیت پوست نشان دادند.

کاهش قرمزی پوست

پوست ناهموار، ناهمگون و قرمز ممکن است نتیجه انواع عواملی مانند بیماری‌های التهابی پوست (مانند اگزما و روزاسیا)، تماس زیاد با نور خورشید، هورمون‌ها و بیماری‌های پزشکی باشد.

اما شما نیازی نیست با قرمزی پوست زندگی کنید، به لطف ویتامین C. تعداد قابل توجهی از تحقیقات نشان می‌دهند که این ویتامین قدرتمند به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود، قرمزی را به حداقل می‌رساند. همچنین ویتامین C به ترمیم عروق خونی آسیب دیده که باعث قرمزی پوست می‌شوند کمک می‌کند و پوستی صاف‌تر و شفاف تر را ایجاد می‌کند.

 

روش استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست

استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست می‌تواند به خشکی، چربی یا ترکیبی بودن پوست شما کمک کند و باعث می‌شود پوستان سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد و احساس بهتری داشته باشید. دو روش برای استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست وجود دارد: 

  • مصرف غذایی 
  • استفاده موضعی

مصرف غذایی

مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند پرتقال و توت‌ها فواید بسیاری از لحاظ سلامتی دارند. اما برای مشاهده بهبود قابل توجهی در پوست، مصرف غذایی ویتامین C کفایت نمی‌کند.

این به این دلیل است که مصرف غذایی بیشتر به لایه‌های پایین‌تر پوست نفوذ می‌کند و به طور عمومی به لایه‌های بالایی پوست نمی‌رسد. حتی با خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C، احتمالاً کمک زیادی برای بهبود پوست شما نخواهد کرد. در اینجا مصرف آن به صورت موضعی به کمک  شما می‌آید.

مصرف موضعی

مصرف ویتامین C به صورت موضعی به صورت مستقیم در لایه‌های بالاتر پوست جذب می‌شود و این امکان را می‌دهد تا بلافاصله بر روی شفاف کردن پوست، کاهش خطوط ریز و لکه‌های تیره و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد فعالیت کند.

ویتامین C در مرطوب کننده‌ها و سرم‌های صورت موجود است. سرم‌ها نسبت به مرطوب کننده‌ها غلظت بیشتری دارند و بهتر و سریع‌تر در پوست جذب می‌شوند. به همین دلیل بیشتر متخصصان مراقبت از پوست سرم‌های حاوی ویتامین C را به جای مرطوب کننده های پوست توصیه می‌کنند.

اکثر تحقیقات نشان می دهند که ویتامین C زمانی که به عنوان سرم موضعی استفاده می‌شود، بیشترین اثر را بر روی پوست شما می گذارد و شما بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد . حتی سرم‌های حاوی غلظت‌های پایین ویتامین C  (زیر 1 درصد حتی) همچنان محافظت آنتی‌اکسیدانی و فواید پوست را به دنبال خواهند داشت.

آماده‌اید ویتامین C را به روتین روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید؟ به طور کلی، روتین مراقبت از پوست شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • پاک‌کننده پوست
  • تونر
  • سرم ویتامین C
  • مرطوب‌کننده
  • کرم ضدآفتاب

قبل از اینکه کاملاً ویتامین C را به روتین خود اضافه کنید، با یک فرمول با غلظت کمتر روی یک قسمت کوچک پوست آزمایش کنید تا واکنش پوستتان را ببینید.کمی احساس خفیف سوزش طبیعی است، اما اگر هرگونه تحریک شدیدتری تجربه کنید، استفاده از محصول را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

 

خطرات مصرف

ویتامین C به طور کلی در مصرف غذایی یا استفاده موضعی ایمن است. با این حال، افرادی که پوست حساس یا حساسیت دارند ممکن است تغییر رنگ در پوست خود تجربه کنند. همچنین، برخی افراد ممکن است پس از استفاده از ویتامین C موضعی علائمی مانند سوزش، خارش و خشکی را تجربه کنند. برای رفع این مشکلات، می‌توانید پس از استفاده از سرم ویتامین C، یک مرطوب کننده روی آن قرار دهید و همچنین روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست حساس دارید، می‌توانید با غلظت کمتری از ویتامین C شروع کنید تا واکنش پوستتان را مشاهده کنید.

به طور کلی، قبل از اضافه کردن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست خود، آن را با یک تست آزمایشی روی پوست امتحان کنید. ابتدا ویتامین C را هر دو روز یا هر چند روز یکبار بر روی پوست اعمال کنید و سپس تدریجاً تعداد دفعات استفاده را افزایش دهید تا احتمال ایجاد قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهید.

اینستاگرام ما

source

توسط mohtavaclick