سئو سایت

آیدین سنکوت (اعتبار عکس: جوی)

آیدین سنکوت در استانبول از پدر و مادری که کارآفرین بودند (مادر در استخدام اجرایی و پدر در نساجی) متولد شد. سفر او از آنجا به گوگل (GOOG) و فراتر از آن، دیدگاه جدیدی را در مورد استارت‌آپ مشترک سیلیکون ولی (SVSC) ارائه می‌کند.
ایده مشترک در اقتصاد از مزرعه ای در یک دهکده انگلیسی سرچشمه گرفت که همه حیوانات خود را به چرا می آوردند.
اگر جامعه علف را بیش از حد مصرف نمی کرد و آن را بارور و تازه نگه می داشت، آنگاه منبع مفیدی برای نسل ها بود. اگر چند کشاورز اجازه دهند حیواناتشان زیاد بخورند، همه چیز می میرد و جامعه از هم می پاشد. آن نتیجه ناخوشایند تراژدی عوام لقب گرفت.
در سیلیکون ولی، یک راه اندازی مشترک وجود دارد. به جای چمن، از مواد مختلفی تشکیل شده است – سرمایه و مهارت هایی مانند توسعه محصول، مدیریت تیم ها، فروش و بازاریابی – که برای راه اندازی و رشد استارت آپ مورد نیاز است. کارآفرینانی که اولین بار هستند شبکه می‌شوند تا از این مواد استفاده کنند و اگر موفق باشند، به چیزهای مشترک برمی‌گردند تا نسل بعدی استارت‌آپ‌ها را به نفع خود ببرند.
سفر Senkut به SVSC با تصمیم او برای یادگیری بسیاری از زبان ها آغاز شد. قبل از ورود به MBA و MS در برنامه های مطالعات بین المللی در دانشگاه پنسیلوانیا – او برنامه کارشناسی ارشد دوگانه را انتخاب کرد زیرا این یک چالش بود – او در سوئیس زندگی می کرد و در مراکش به عنوان مدیر مالی یک شرکت داروسازی کار می کرد. او قبلاً به زبان‌های ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تسلط داشت و MS او – که بر برزیل متمرکز بود – پرتغالی اضافه کرد.
پس از فارغ التحصیلی، Senkut مصمم بود به سیلیکون ولی برود و به مدت سه سال به عنوان مدیر محصول به SGI پیوست. SGI افراد بزرگی را جذب کرده بود که سخت بر روی محصولات نوآورانه کار می کردند – اما شکست خورد زیرا تیم مدیریت آن همچنان به فروش محصولات اختصاصی و با قیمت بالا ادامه می داد که مشتریان مایل به خرید آن نبودند زیرا سازگار با ویندوز عملکرد قابل مقایسه ای را با قیمت های بسیار پایین تر ارائه می داد.
در سال 1999، Senkut به عنوان اولین مدیر محصول بین المللی خود به گوگل پیوست. وقتی پیشنهادش را دریافت کرد، 30 نفر داشت و تا آن زمان، سه ماه بعد، زمانی که او واقعاً در آنجا مشغول به کار شد، 60 نفر داشت. او در سال 2005 آنجا را ترک کرد زیرا تعداد آنها از مرز 3000 عبور می کرد. و در این بین او به سرتاسر جهان پرواز کرد و در مورد مشارکت جهانی برای گوگل مذاکره کرد.
او در زمان حضور در آنجا، بینش های ارزشمند بسیاری را آموخت. به عنوان مثال، در 1.5 سال اول گزارش دهی به لری پیج، او با مدیر عامل سابق اینتل (INTC)، اندی گروو، مواجه شد که به کارکنان کوچک آن زمان گوگل گفت که چگونه اهداف سه ماهه را مدیریت کنند و همیشه دوز سالم پارانویا را حفظ کنند. Senkut متوجه شد که نادیده گرفتن این درس هزینه SGI گزافی داشته است.
و Senkut مشاهده کرد که پیج تصمیمات استراتژیک بسیار خوبی گرفت که باعث شد گوگل از سرنوشت مشابهی جلوگیری کند. یکی از جالب‌ترین ایده‌های پیج این بود که به تیمی متشکل از شش مهندس باهوش مشکل بزرگی را که هرگز حل نکرده بودند ارائه دهد و از آنها بخواهد تا مثلاً شش ماه یک راه‌حل ایجاد کنند.
به این ترتیب است که پیج گوگل را وادار کرد تا یک سرور تبلیغاتی ایجاد کند که در یک نقطه تراکنش های بیشتری نسبت به Visa (V) انجام می داد — پروژه ای که Senkut معتقد است شرکت کارت اعتباری احتمالاً به 100 نفر و چندین سال برای انجام آن نیاز داشته است.
گوگل همچنین به Senkut اهمیت چندین اصل دیگر را برای مدیریت یک استارت‌آپ فن‌آوری آموزش داد، مانند بدبینی به خرد متعارف، جستجوی راه‌حل‌های اصلی، استفاده از داده‌ها برای کمک به تصمیم‌گیری، استخدام باهوش‌ترین افراد – و جستجوی آنها. در مکان های غیر متعارف به عنوان مثال، گوگل حدود نیمی از دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا را استخدام کرد، از رئیس تا داوطلبان دکترا.
Senkut از روزهای اولیه Google لذت می برد، زمانی که هر فرد مسئولیت زیادی داشت. با رشد گوگل و متخصص تر شدن افراد در مشاغل خود و مدیران میانی کنترل بیشتری را در دست گرفتند، او احساس راحتی کمتری داشت.
پس از شش ماه مرخصی برای گذراندن وقت با خانواده و فکر کردن در مورد آینده خود، Senkut تصمیم گرفت که یک سرمایه گذار فرشته شود — و به عنوان اولین سرمایه گذار گوگل، توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. مهمتر از آن، Felicis Ventures او توانست از تخصص ران کانوی و راجیو موتوانی – دو فرشته بسیار برجسته سیلیکون ولی که هر دو با گوگل درگیر بودند، بهره ببرد. و سنکوت معتقد است که او را جدی می‌گرفتند زیرا از همان ابتدا فرشته‌ای را به‌جای پرداختن به «همه‌شکل، ۱۱۰ درصد» سرمایه‌گذاری می‌کرد.
بنابراین یک چرخه فضیلت‌آمیز آغاز شد که در آن Senkut توانست با استارت‌آپ‌های برجسته‌ای مانند Mint، Meraki، Wildfire و Practice Fusion کار کند — که بسیاری از آنها سرمایه‌گذاری‌های او را چند برابر کردند و شهرت او را گسترش دادند. این شهرت، به نوبه خود، به او فرصت‌های سرمایه‌گذاری استارت‌آپ جالب‌تری را داد – مانند سازنده Angry Birds، Rovio.
همچنین به او این امکان را داد که دو صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه نهادی متوالی را با بیش از 110 میلیون دلار تحت مدیریت و بیش از 30 خروج در طی پنج سال جمع آوری کند.
Senkut معتقد است که SVSC یک شبکه دائماً در حال تکامل از افرادی است که مهارت‌هایشان به استارت‌آپ‌ها ارزش می‌افزاید. برخی از این مهارت ها نسبتاً بی زمان هستند. در حالی که برخی دیگر تمایل دارند هر چند سال یکبار تغییر کنند زیرا فناوری‌های جدید جایگزین فناوری‌های قدیمی می‌شوند.
به عنوان مثال، زمانی که Senkut به Google پیوست، توانایی ایجاد زیرساخت فناوری خود بسیار ارزشمند بود. با این حال، به سرعت به سال 2012 برسید و اکثر استارت آپ ها به این مهارت نیاز ندارند زیرا می توانند به “خدمات ابری فراوانی” تکیه کنند. درعوض، مهارت‌های کلیدی امروزی، تفکر اول موبایل و طراحی رابط کاربری است. ارزش Senkut برای SVSC در این حوزه های فناوری نیست.
در عوض، Senkut به SVSC دانش عمیقی از مهارت‌های بی‌زمان‌تر مربوط به ایجاد یک استارت‌آپ ارائه می‌دهد. اینها شامل توانایی ها می شود

* تمرکز بر روی وظایف صحیح و اجرای آن؛
* نه گفتن به یک پیشنهاد و ادامه دادن؛
* برای رد وضعیت موجود و “فکر خارج از جعبه”؛
* ایجاد “طرح های A، B و C” به دلیل پارانویای سالم. و
* برای استفاده از داده ها برای تصمیم گیری. Senkut همچنین تحت تأثیر توانایی پیج در وادار کردن مردم به حل مشکلات بزرگ قرار گرفت. دو موردی که Senkut دنبال کرده است، روش انتشار کتاب‌ها را تغییر می‌دهند و تصویربرداری سه بعدی ارزان، سریع و قابل اعتماد را توسعه می‌دهند. اولین مورد پیگیری شرکت نمونه کار خود، Inkling است، در حالی که Matterport در حال کار بر روی دومین مورد است.
Senkut با حمایت از تحقیقات در دانشگاه‌هایی مانند UCSF و موسسات آموزشی نوآورانه مانند دانشگاه Singularity، عضویت در هیئت مدیره و سرمایه‌گذاری به SVSC کمک می‌کند.
در مورد استفاده از داده ها برای تصمیم گیری، معیارهای خاص بسته به صنعت متفاوت است. برای مثال، Senkut برای شرکت‌های سبد تجارت الکترونیکی خود، متغیرهایی مانند میانگین قیمت فروش، هزینه جذب مشتری و نرخ تبدیل را دنبال می‌کند. در حالی که برای شرکت های سازمانی خود، او به نرخ ریزش مشتری، سودآوری مشتری اصلی و ارزش طول عمر نگاه می کند.
Senkut معتقد است که مهمترین توصیه ای که می تواند به جوانان در مورد SVSC بدهد این است که در ارائه ایده های خوب و ایجاد شبکه خود بی امان باشند. در میان شبکه 200 بنیانگذار Felicis، برخی با شبکه راحت هستند در حالی که دیگران بیشتر تمرکز درونی دارند.
اما او معتقد است که نتورکرهای بی میل باید خود را مجبور کنند بر ناراحتی خود غلبه کنند و در آن مهارت پیدا کنند. او همچنین به جوانان توصیه می‌کند که در ابتدای کار خود بزرگ‌ترین چالش‌ها را بپذیرند، زیرا با افزایش سن، ممکن است مسئولیت‌های خانوادگی را بر عهده بگیرند و تحمل آنها در برابر خطر کاهش می‌یابد.
علاوه بر “فقط حضور” در رویدادهای شبکه، جوانان باید در ارتباط با مردم نیز خوب باشند. این بدان معناست که از قبل در مورد آنها یاد بگیرید – اگر آنها به خوبی شناخته شده باشند – و پیدا کردن یک علاقه مشترک که می تواند پلی اولیه برای یک رابطه پربارتر باشد.
در نهایت، جوانان باید کارهایی را انجام دهند که در آن مهارت دارند و آن را دوست دارند. به این ترتیب، آنها سخت‌تر کار خواهند کرد، اما احساس کار نمی‌کنند. برای Senkut، این کار «پشتیبانی از استارت‌آپ‌های نمادین در سراسر جهان» است و او این کار را «24/7» انجام می‌دهد و 120 درصد به آن علاقه دارد.
به نظر من سفر سنکوت از استانبول به پالو آلتو به ثمر خواهد رسید.
پیتر کوهان در سال 1994 شرکت آمریکا را کنار گذاشت و یک شرکت مشاوره مدیریت و سرمایه گذاری خطرپذیر راه اندازی کرد (). من شروع به دنبال کردن سهام در سال 1981 هنگامی که در مقطع کارشناسی ارشد در MIT بودم و برای اولین بار سهام فناوری را به عنوان مهمان در CNBC در سال 1998 تجزیه و تحلیل کردم. در آوریل 2011 یکی از همکاران فوربس شدم. پانزدهمین کتاب من – منتشر شده در نوامبر 2020 – “جالوت” است. پاسخ می دهد: خرده فروشان سنتی چگونه مشتریان را از استارتاپ های تجارت الکترونیک به دست می آورند.” من هشت بار در مستند 2016 ظاهر شدم: «ما مردم: اثر سبد بازار». (). من همچنین استراتژی کسب و کار و کارآفرینی را در کالج بابسون در ولزلی، ماساچوست تدریس می کنم. ()”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط mohtavaclick