تولید محتوا

لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به تراشه‌‌های سری لونار لیک اینتل در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی از راه می‌رسند. لونار لیک افزون‌بر بهره‌مندی از نسل چهارم واحد پردازش عصبی (NPU) اینتل با عملکرد ۴۸ تاپس، از واحد گرافیکی Xe2 با معماری Battlemage استفاده می‌کند.

معماری Battlemage در واحد گرافیکی لونار لیک از واحد پردازش تصویر (IPU) بهبودیافته‌ای بهره می‌برد. به‌ادعای اینتل، لونار لیک با مصرف توان یکسان درمقایسه‌با میتیور لیک ۱٫۵ برابر عملکرد بهتری در تولید محتوا و بازی‌کردن از خود به‌نمایش می‌گذارد.

معماری Battlemage در کارت‌های گرافیک سری Arc اینتل نیز به‌کار رفته است. واحد گرافیکی Xe2 در پردازنده‌های لونار لیک به‌طور خاص برای سازگاری بیشتر با بازی‌ها و بهبود عملکرد موتورهای رندرینگِ بلادرنگ طراحی شده است.

مشخصات واحد گرافیکی Xe2 در پردازنده‌های سری لونار لیک
Intel

Xe2 از شتاب‌دهنده‌های جدید Xe Matrix Extension (XMX) استفاده می‌کند که با عملکرد ۶۷ تاپس به‌صورت سخت‌افزاری، وظیفه‌ی ارتقای کیفیت محتوا را به‌کمک هوش مصنوعی بر‌عهده می‌گیرد. این کار قبلاً در لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک XeSS به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌شد.

لونار لیک از واحد ردیابی پرتو (RTU) بزرگ‌تری برای مدیریت جلوه‌های نورپردازی واقع‌گرایانه بهره می‌برد. اینتل از تجربیات خود در نسل قبلی پردازنده‌های گرافیکی‌اش با معماری Alchemist برای بهبود عملکرد بازی‌ها در سری لونار لیک استفاده کرده است.

مقاله‌ی مرتبط

لونار لیک از استانداردهای جدیدی مانند eDisplayPort 1.5 پشتیبانی می‌کند. این استاندارد از سیستم هماهنگ‌سازی تطبیقی مشابه فناوری نرخ نوسازی متغیر استفاده می‌کند. به‌بیان ساده، این فناوری به پردازنده‌های لونار لیک اجازه می‌دهد تا نرخ نوسازی نمایشگر را در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ یا کنسول‌های بازی دستی تنظیم و از وقفه و تأخیر جلوگیری کند.

لونار لیک از کدک‌ ویدئویی پیشرفته‌ی VVC پشتیبانی می‌کند که با نام کدک H.266 نیز شناخته می‌شود. این کدک با اعمال تغییرات پویا در وضوح تصویر، امکان استریم ویدئو با کیفیت چشمگیر و بدون افزایش پهنای باند را فراهم می‌کند.

source

توسط mohtavaclick