معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ١۴۶ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور خبر داد.

ابتلای ۱۴۶ ایرانی به تب دنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین فرشیدی گفت: ١۴۶ بیمار تشخیص داده شده مبتلا به تب دنگی داریم که ١١ بیمار در یک شهرستان در داخل کشور گزیده شده اند و مابقی کسانی هستند که از سفر خارجی بازگشته بودند، یک مورد فوتی تب دنگی در ایران داشتیم و دو مورد فوتی ناشی از تب دنگی هم داشتیم که در خارج کشور فوت شده بودند و جنازه آنها به ایران بازگشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ٢۶ اردیبهشت نخستین مورد ابتلا به تب دنگی در ایران شناسایی شد، گفت: پشه آئدس در ۶ استان لانه گزینی کرده است. در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر و استان گیلان پشه را صید کردیم، دیروز هم یک مورد پشه در استان مازندران صید شده است، با توجه به شرایط جغرافیایی احتمالا این پشه در استان گلستان و خوزستان هم وجود داشته باشد.

فرشیدی با اشاره به علائم بیماری تب دنگی گفت: ٨٠ درصد مبتلایان بدون علامت هستند، مبتلایان به تب دنگی ٢ تا ٣ روز بعد از گزش دچار تب طولانی و شاید می‌شوند، سردرد، درد پشت چشم، کوفتگی و بدن درد در افراد مبتلا بروز می‌کند، مهمترین علامت هم درد شکننده استخوان است. برای درمان تب افراد از مسکن استفاده کنند، اما توصیه این است، افرادی که دچار تب بعد از گزش شده اند، به مراکز جامع سلامت مراجع کنند، زیرا ما تست‌های سریع در این مراکز داریم که ظرف ٢ تا ٣ ساعت پاسخ می‌دهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و زنان باردار در معرض خطر ابتلا به شکل حاد بیماری هستند، اگر فرد دیر مراجعه کند و جزو گروه‌های پر خطر باشد؛ ٠.۵ تا یک درصد احتمال فوت وجود دارد، سال گذشته ۵ هزار فوتی بر اثر تب دنگی در دنیا گزارش شده است.

فرشیدی بیان کرد: مهمترین اقدام این است که امکان زیست برای پشه فراهم نکنیم، این پشه در آب تمیز و راکد تخم گذاری می‌کند، بورد پرواز پشه ۵٠٠ متر است، از طرفی این پشه به رنگ سیاه علاقه دارد، در شهر‌هایی با هوای شرجی وسایلی مانند تایر مستعمل به دلیل رنگ سیاه و تجمع آب مکان مناسب برای تخم گذاری پشه است، این پشه می‌تواند در آب تمیز پشت کولر یا آب گلدان یا حتی آب جمع شده در یک درب نوشابه تخم گذاری کند، در استان‌های در معرض خطر افراد از پشه بند استفاده کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سال ٩۵ در ایران پشه آئدس شناسایی نشد، اما در سال ٩٨ پشه آئدس شناسایی شد که نتیجه رفت و آمد افراد به کشور‌های اطراف است، باید توجه داشت امکان انتقال پشه به سایر استان‌ها وجود دارد و در صورتی که رعایت کنیم احتمال انتقال پشه به همه استان‌ها وجود دارد، در بندر لنگه هر فرد مبتلا که شناسایی شد، به سرعت تمام اطرافیان فرد تست شدند، توصیه می‌کنیم که افراد مبتلا یک هفته در منزل بمانند و افراد مبتلا در بیمارستان‌ها با توری ایزوله می‌شوند، باید دانست که بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و ویروس از طریق پشه به افراد منتقل می‌شود.

فرشیدی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که اگر کار‌های بهداشتی در شهر‌های جنوبی انجام نشده بود؛ بسیاری شهر‌های کشور ایران آلوده می‌شد، اما این اتفاق با اقدامات صورت گرفته نیفتاد. از سال ٩۵ بیش از ٧٠ نقطه ورود و احتمال استقرار پشه تحت رصد و پایش قرار داشت. وضعیت کنترل تب دنگی در ایران قابل قبول است و با کنترل‌های صورت گرفته تعداد موارد ابتلا در بندر لنگه همان ١١ مورد مانده است، اگر مراقب‌ها به درستی صورت نمی‌گرفت بیمارستان بندر لنگه جایی برای بستری بیمار نداشت، در شهرستان خمیر و سیریک ما پشه شناسایی کرده بودیم، اما با اقدامات صورت گرفته و همکاری امام جمعه و فرماندار و اقدامات شهری و بهداشتی دیگر پشه‌ای صید نکردیم و محیط زیست پشه را از بین بردند به عنوان مثال شب‌ها تمام قایق‌ها را برعکس می‌کردند تا آب در قایق‌ها جمع نشود یا در پارک‌های بازی لاستیک بود که این لاستیک‌ها از فضای شهری خارج شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما باید یاد بگیریم با این پشه زندگی کنیم و شرایط زیست آن را فراهم نکنیم، اکنون این پشه در ١٢٨ کشور آندمیک است، بنگلادش ١۶ هزار مورد در ۶ ماه گذشته داریم و اگر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم، موفق هستیم و این نیازمند همکاری صدا و سیما و شهرداری و اقدامات بهداشتی است.

فرشیدی با اشاره به زمان گزش پشه آئدس گفت: این پشه عمده گزش‌ها را بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب انجام می‌دهد و پشه بیشتر در شب استراحت می‌کند. یک پشه در یک روز می‌تواند ١٠ نفر را آلوده کند و دیدیم که چظور سه ماه پیش بیمارستان‌های دبی جای خالی برای بیماران نداشتند.

source

توسط mohtavaclick.ir