به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «ماریانا اسپرینگ» خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی تحقیقی درباره تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر انتخابات عمومی این کشور نوشت: چند ساعت قبل از بازشدن صندوق‌های رأی مخصوص انتخابات متوجه شدم این کلیپ صوتی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) در حال پخش‌شدن است.

 

در این فایل صوتی به نظر می‌رسید که «وس استریتینگ» سیاستمدار عضو حزب کارگر، از الفاظ توهین‌آمیز برای یکی از افرادی که با او درباره جنگ غزه اختلاف نظر داشت، استفاده می‌کند.

 

کاربران با شوک به این صوت واکنش نشان می‌دادند و می‌نوشتند: آیا این واقعی است؟!

 

در حالی که این صوت واقعی نبود و این حادثه هرگز اتفاق نیفتاده بود.

 

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات عمومی انگلیس

ظاهراً صدای جعلی نماینده حزب کارگر، Wes Streeting بود

 

با اینکه فایل صوتی جعلی در شبکه اجتماعی ایکس به عنوان «محتوای دستکاری‌شده» برچسب‌گذاری شد، اما بیش از یک میلیون بار بازدید داشت. 

 

طبیعتاً این فایل صوتی به تنهایی برای گمراه‌کردن رأی‌دهندگان انگلیسی کافی نبود. اما نکته مهم این است که شبکه‌ای از حساب‌های کاربری که با افراد واقعی اداره می‌شوند، در حمایت از این صوت جعلی زیر پست‌های یکدیگر نظر می‌دهند. این کار باعث اعتبار بخشیدن به آن و همچنین اشتراک آن با افراد بیشتری می‌شد.

 

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات عمومی انگلیس

همین شبکه، دیگر سیاستمداران حزب کارگر و همچنین برخی از اعضای حزب اصلاحات انگلیس را هدف قرار داد

 

بعد از انتشار فایل صوتی و نظرهای افراد درباره آن، برخی کاربران واقعی که با آنها تماس گرفتم به من گفتند درباره اینکه به چه چیزی اعتماد کنند سردرگم شده‌اند.

 

حتی خود «استریتینگ» گفت که سیاستمدار دیگری با او تماس گرفته و گفته که در ابتدا مطمئن بود این کلیپ واقعی است.

 

این فقط درباره اخبار جعلی نیست

 

پیش از این در مبارزات انتخاباتی، من درباره این شبکه تحقیق کرده بودم؛ گروهی از فعالان چپ‌گرا که چندین کلیپ فریبنده دیگر را به اشتراک گذاشته بودند که نه تنها «استریتینگ»، بلکه سیاستمداران دیگر از دو حزب کارگر و اصلاحات انگلیس را نیز متهم می‌کردند.

 

برخی از این کلیپ‌ها به وضوح پوچ و طنز بودند، اما برخی دیگر، چهره سیاسی نامزد‌ها را با توسل به دروغ تخریب می‌کرد.

 

سیاستمداران و کارشناسان شبکه‌های اجتماعی بار‌ها درباره اینکه یکپارچگی انتخابات می‌تواند با اخبار جعلی، صوت‌ها و ویدئو‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی تضعیف شود، هشدار داده‌اند.

 

همه «دیپ‌فیک‌ها» شوم نیستند

 

من تاکتیک‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی با استفاده از ۲۴ حساب کاربری جعلی که ساخته بودم، دنبال کردم.

 

این حساب‌ها شخصیت‌های تخیلی هستند که در سراسر انگلیس مستقر شده‌اند و من بر اساس داده‌ها و تحلیل‌های مرکز ملی تحقیقات اجتماعی خلقشان کرده‌ام. نمایه‌های آنها خصوصی و بدون هیچ دوستی تنظیم شده است.

 

آنها به من بینشی درباره محتوایی که توسط پلتفرم‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌شوند، ارائه کردند.

 

این حساب‌های کاربری جعلی، نه با محتوا‌های تقلبی هوش مصنوعی، بلکه با سیل پست‌های سیاسی از سوی فعالان، حامیان و حساب‌های ناشناس که با الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی تقویت شده، مورد استقبال قرار گرفتند.

 

این نکته هم مهم است که بدانیم محتوا‌های جعلی تولیدشده با هوش مصنوعی، همیشه با نیت مخرب ایجاد نمی‌شوند. این محتوا‌ها گاهی اوقات برای کاربری‌های طنز یا سرگرمی تولید می‌شوند.

 

مثلاً مجموعه‌ای از ویدئو‌ها نشان می‌دهد که «کِر استارمر»، «ریشی سوناک»، «نایجل فاراژ» و «بوریس جانسون» در حال رقابت با هم در بازی ویدئویی «ماین کرافت» هستند. بعید است کسی باور کند که این ویدئو‌ها واقعی هستند.

 

بسیاری از پست‌هایی که در فید‌های حساب‌های جعلی من ظاهر می‌شوند، طیف وسیعی از دیدگاه‌های سیاسی دارند و محتوای آماتوری آنها به اندازه برخی از پست‌های خود احزاب و حتی بیشتر از برخی تبلیغات آنلاین آنها مورد توجه قرار گرفت.

 

گاهی اوقات آنها به‌روزرسانی‌های قابل اعتمادی ارائه می‌کردند، اما در مواردی هم کارشان ارائه اطلاعات نادرست بود. مانند تصویر جعلی از «کِر استارمر» که در آن تیشرتی با تصویر پرچم فلسطین به تن داشت یا پستی جعلی درباره پرتاب یک بطری نوشیدنی به سمت «نایجل فاراژ» در یک مراسم تبلیغات انتخاباتی.

 

حزب اصلاحات انگلیس در انتخابات بر شبکه‌های اجتماعی تسلط داشت

 

شایان ذکر است که برخی احزاب سیاسی در تولید پست‌های عمومی موفق بوده‌اند مثل حزب اصلاحات انگلیس که حجم زیادی از محتوا‌های جذاب و گفتگو‌ها را در شبکه‌های اجتماعی تولید کرد. 

 

آنچه که من در کارکرد حساب‌های کاربری جعلی‌ام و در گفتگوهایم با افراد جوان یافته‌ام، نشان‌دهنده اثرگذاری عملکرد این حزب است.

 

کاربران جوان به من گفته‌اند که پست‌های مربوط به حزب «نایجل فاراژ» بر فیدهایشان در شبکه‌های اجتماعی غالب شده است.

 

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات عمومی انگلیس

«نایجل فاراژ» به طور گسترده در تیک‌تاک مورد حمایت قرار گرفت

 

بسیاری از این موارد، نشان‌دهنده موفقیت حزب اصلاحات انگلیس در تسلط بر گفتگو‌های مجازی و ایجاد محتوایی است که با مخاطبان همراه می‌شود و درباره مسکن، مهاجرت و سایر مسائل به شیوه‌ای بسیار واضح و مستقیم بحث می‌کند. 

 

حزب اصلاحات انگلیس همچنین یکی از معدود احزابی بود که پیش از انتخابات عمومی، شروع به گسترش دامنه فعالیت خود در تیک‌تاک کرده بود. 

 

نظرات را دست کم نگیرید

 

شبکه بسیار فعالی از کاربران مایل بودند در حمایت از حزب اصلاحات انگلیس پست بگذارند، چه با ویدئو‌ها و محتوای خود یا در پاسخ به دیگران.

 

در طول مبارزات انتخاباتی، عبارت «به حزب اصلاحات انگلیس رأی بدهید» توسط حساب‌های کاربری مختلف تکرار می‌شد که نشان می‌داد این حزب موجی از حمایت را پشت سر دارد.

 

من چندین نمایه کاربری را که به ربات‌بودن متهم شده بودند، بررسی کردم و همانطور که در تحقیقات قبلی متوجه شدم، بسیاری از آنها توسط رأی‌دهندگان واقعی اداره می‌شدند. این حساب‌ها پیام‌های سیاسی مرتبط با این حزب را بار‌ها و بار‌ها ارسال می‌کردند تا از آن حمایت کرده باشند.

 

با این حال، برخی نمایه‌های دیگر مشکوک بودند و برخی از آنها هم توسط شبکه‌های اجتماعی حذف شده‌اند.

 

تعیین دقیق اینکه چه کسی پشت حساب‌های مشکوک است، بسیار دشوار است. برای من ثابت شده که برخی از آنها واقعاً حامیان سیاسی هستند که تصمیم گرفته‌اند هویت خود را به اشتراک نگذارند.

 

این امکان هم وجود دارد که گروه‌هایی از حامیان سیاسی گرد هم آیند تا حساب‌های جعلی را راه‌اندازی کنند و ایده‌های حزب مورد نظر خود را پیش ببرند.

 

از طرف دیگر، این حساب‌ها می‌توانند هرزنامه‌نویس باشند، روی یک موضوع پرطرفدار تمرکز و از آن برای اهداف خود استفاده کنند. یا ممکن است توسط گروهی مانند یک قدرت خارجی متخاصم اداره شوند که به دنبال ایجاد تفرقه و مشکل هستند.

 

این مشکل فقط در زمان انتخابات نیست

 

نگرانی درباره خطر نفوذ قدرت‌های خارجی، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله تیک‌تاک، ایکس و متا را که مالک اینستاگرام و فیس‌بوک است، وادار کرده تا روی اقداماتی سرمایه‌گذاری کنند که می‌گویند از کاربران در برابر دستکاری‌های برخط محافظت می‌کند.

 

در طول انتخابات، همه این شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که در تلاشند تا کاربرانشان اطلاعات قابل اعتمادی دریافت کنند. آنها برخی پست‌ها و حساب‌های کاربری را در پی تحقیقات مختلف من حذف کرده‌اند.

 

در طول انتخابات ۲۰۲۴، برای اولین بار از زمانی که «ایلان ماسک» مدیریت شبکه اجتماعی ایکس را به دست گرفت، سایت این شبکه اجتماعی به مشکلات مطرح‌شده توسط من پاسخ داد و همچنین اقدام کرد.

 

اما بسیاری از تاکتیک‌هایی که من کشف کرده‌ام، مدت‌ها قبل از انتخابات عمومی انگلیس توسط فعالان سیاسی به کار گرفته می‌شد. گروهی از حساب‌های کاربری که کلیپ‌های جعلی و نظرات نادرست درباره «وس استریتینگ» را به اشتراک می‌گذارند، پست‌های مشابهی را درباره «کر استارمر» منتشر کرده بودند.

 

من به عنوان فردی که در تمام طول سال تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر دنیای واقعی را بررسی می‌کند، احساس می‌کنم که برخی از شرکت‌ها اغلب واقعاً در طول دوره انتخابات از خواب بیدار می‌شوند و درباره محتوا‌ها اقدام می‌کنند.

 

مشکل این است که مفهوم «انتخابات رسانه‌های اجتماعی» مُرده است. در عوض، دنیا با آنچه در فید‌ها و چت‌های گروهی ما اتفاق می‌افتد، مدت‌ها قبل و مدت‌ها بعد از هر رأی‌گیری شکل می‌گیرد.

 

در نهایت باید گفت این انتخابات، انتخاباتی بود که در آن همان سوالات قدیمی درباره مقررات رسانه‌های اجتماعی بی‌پاسخ ماندند.

source

توسط mohtavaclick.ir