در پی کاوش های شهر گور در فیروزآباد؛
نقاشیهایی به قدمت بیش از یک هزار و ۷۰۰ سال (اوایل قرن سوم میلادی) در محوطه آرامگاهی شهر گور در فیروزآباد استان فارس، بر روی بدنه یک تابوت ساسانی کشف شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس در حاشیه بازدید از شهر تاریخی گور در شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه در فصل اول کاوش باستانشناسی شهر گور علاوه بر آثار معماری و شواهدی از دو تابوت، به یافتههای منحصربهفردی از دیوارنگاره و کف نگاره برخورد میشود، گفت: این نقاشیها با استفاده از رنگدانههای معدنی روی بستر گچی اجرا شدهاند در این نقاشیها چهرهها بهصورت نیمرخ و سهربع رخ ترسیمشده است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: در بخش شمال غربی منار شهر گور اتاقکی با دیوارههای خاکی وجود دارد که از داخل گچاندود شدهاند و در دیواره شرقی این اتاقک، نقاشی دیواریای به ابعاد ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر به چشم میخورد که با مقایسه آنها با مورد مشابه در کاخ اردشیر و همچنین نوع رنگ و سبک، نقاشیها بخشی از زندگی یا آیین خاصی از خانوادههای اعیان و امپراتوری ساسانیان را روایت میکند.
ثابت اقلیدی ادامه داد: در نقاشیهای کف این محوطه نیز نقوش هندسی مثلثی شکلی دیده میشود که با استفاده از رنگ قرمز- سبز- نارنجی بهصورت کاملاً متقارن با نقشهای مثلثی در چهار طرف و مربع در مرکز رنگآمیزی شده است، همچنین نقاط سیاهرنگی بر روی زمینه صورتیرنگ مربعها وجود دارند که خطوط محیطی اشکال هندسی مذکور بارنگ مشکی از هم جداشدهاند.
به گفته او در حال حاضر در نظر است نسبت به ادامه اقدامات حفاظتی یافتهها ساماندهی ترانشه و ایجاد یک سایت موزه اقدام شود تا معرفی مناسبی از این آثار نفیس به عمل آید.
بنابر این گزارش در جریان کاوش شهر گور در فیروز آباد ترانشهای به ابعاد تقریبی ۱۵ در ۱۵ متر، ایجاد شد و این موضوع در اویل سال ۱۳۸۴ برای اتخاذ تدابیرحفاظتی مناسب به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی منعکس شد و نخستین اقدام حفاظتی بر روی این آثار نقاشی انجام شد. از سال ۱۳۸۴ تاکنون اقدام حفاظتی دیگری برروی این نقاشیها و دیگر یافتهها انجام نشد و تنها میتوان به ایجاد یک پوشش حفاظتی درسال ۱۳۸۶ بر روی ترانشته اشاره کرد که البته به در امان ماندن یافتهها کمک شایانی کرد. در حال حاضر این محوطه مورد کاوش باستانشناسی و عملیات مرمتی و ساماندهی قرار گرفته است.
از سمت راست این نگاره به ترتیب، نقش مرد جوانی دیده میشود که به دلیل تخریب نیمی از نقش و پایین تنه، وضعیت قرارگیری آن مشخص نیست، فرم طراحی آن بصورت تمام تنه از روبروست ولی چهره به صورت نیم رخ نقاشی شده است. سمت چپ این نقش و چسبیده به آن، نقش زنی دیده میشود که با همان سبک نقش کناری اجرا شده با تغییر در رنگ لباس و روی زمینه قرمز که چیزی شبیه به بره روی دستان او قرار دارد. این نقش داخل یک کادر مستطیل با زمینه سبز روشن قرار دارند و یک کادر دیگر به فاصله پنج سانتیمتری در سمت چپ آن و کامل موازی با کادر کناری وجود دارد که با زمینه صورتی ۲ نقش انسانی در آن ترسیم شده است که از نظر سبک اجرا کاملاً مشابه نقاشیهای سمت راستی هستند.
source